Motorsåg och handhållet

Hva 357 eller Stihl 361 ???

150 inlägg 62907 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4755
Huggarn skrev:Hehe! tja! sap är en förkortning för "coveredinsap" som är en mycket.......hmmmm........tja....låt mig säga en mycket "sympatisk" kille på AS! vars inlägg inte alltid anses överenstämma med verkligheten!! :) sen att han dessutom verkar glömma vad han skrivit i tidigare trådar ger ju det hela ännu en dimension av "underhållning" eller hur jag ska förklara!! :D .att vi skulle ha motsvarigheten här låter jag vara osagt!!.....jag får väl dra till med carl bilts gamla "slagdänga":...."det finns vissa tendenser som tyder på det" !! eller vem det EV skulle vara,låter jag också vara osagt! för vi ska försöka vara lite snällare här än på AS!!

VA..grabbar! det var väl en fiiin förklaring av mig va!!?

Själv tycker jag nog att jag är en jäkel på osanning!! för ni tror väl på all skit som jag skriver :?: :!: 😈 :lol: :lol: :lol:

hehe! nja..osanning ska man inte fara med alls!! och är det så att man absolut måste,så kan man väl åtminstone försöka göra det med lite finess så att det blir någolunda trovärdigt!!

END OF STORY!!!!


Ok!,,,, du menar "Good ole Sappy". 😈

Tack för det klargörandet,,,,,,

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4756
swe#kipp skrev:Lurker= en som tittar lite i smyg utan att lägga sig i (ungefär)....

Om vi talat om osanningar ,,, Man måste spä lite för att det skall bli en story :)


Du får det att låta som att man är en "snuskgubbe" Kipp,,,,, :wink: :lol: (skämt).

Nej, en "List-Lurker" är en sådan som läser trådarna och vad som avhandlas på forumet innan man själv deltar i olika debatter.
En form av respekt mot sina medskribenter kan man kanske säga om man själv är ny medlem.

När det gäller AS i stort så finns där både trevlig och kunniga människor, men där florerar också mycket "Jänkementalitet",
(störst-bäst och vackrast). vilket inte riktigt tilltalar mig.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#4909 Tänkte att jag skulle avlägga en liten rapport angående 361:an.
Tyvärr har nog sågen varit "kryare" än huggaren...
Men jag har i alla fall hunnit testa den, och dom första intrycken är
positiva.

Man ska komma ihåg att sågen var helt ny när jag fick den. Men trots
detta så måste jag säga att den kändes riktigt fin, och är det som Huggarn
säger att det finns mer att plocka ur den så lovar det riktigt gott.

På sågen som jag har fått låna satt det 15" svärd med en 1,6mm kedja.
och av någon konstig anledning så ska man ha 5,2mm fil till denna
kedja. Tror ni att min lokala handlare har dessa filar ??? Icke det... 😡
Skulle ju inte ha varit helt fel att få stryka på kejan en sväng.
Jag antar att man kan använda 5,5mm fil om man vill i nödfall.

Det är ju en lite tyngre såg, men trots detta så tyckte jag att det gick riktigt bra efter en stund.
Sågen känns mycket gedigen.

Har ingen erfarenhet av sågar i denna storleksklass, men av det
jag har provat så börjar jag förstå att det är en kanonsåg...

Ska försöka att komma över en 357:a för en test om det går.
Du kanske kan skicka upp din "Kipp" så kan jag köra in den... :D

Det optimala skulle vara att ha tillgång till dessa sågar samtidigt,
för att kunna göra en riktig bedöming...

Ha det bra !!!

/ Mangelu

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4973 Kul att du gillar 361an mangelu!! det 15tums svärdet du talar om är nog i själva verket ett 16tum! kolla på sidan vad det står! förmodligen 60 dl 1.6 3/8 ??!! eller? sen är jag ganska övertygad om att det är rsc kedja på den! å då kan du med fördel använda 5.5mm filar! det tycker jag funkar bäst på den!! möjligtvis kan man använda 5.2 när man filat mer än halva tanden! men jag har bara använt 5.5! det funkar perfekt!

om det blir nåt köp,så säg till! så kan jag skicka upp min "pluggskruvmejsel"!! :lol:

Avatar Fallback
peter399  
#5127 Kul att läsa din jämförelse mellan 357, 361 och 262 Jacky.

Egentligen kan man väl säga att det är ett ganska dåligt resultat för 357 och 361 att inte slå en 16 år äldre såg som 262. Eller kan man säga att detta bekräftar hur otroligt bra HVA 262 XPG egentligen är ;)
Är så underbart nöjd med min och skulle inte byta bort den mot en 357 eller 361. Kontentan är väl att om du inte kan få tag på en 262 som klarar allt galant så köp en 357 om du hugger mest barr med mycket kvistning på grund av dess rapphet och smidiga motorkropp eller köp en 361:a om du hugger mer grova lövträd där den har lättare än 357 att hålla flåset uppe om varvet väl har sjunkit.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5138 Har hört från flera håll att 262 ansågs som "extrem" när den kom. Kanske därför den står sig hyfsat ännu.
Jämför man ljudnivå,bränsleförbr o utsläpp tror jag åldern visar sig...

/Nisse

Användarvisningsbild
Mangelu  
#5156 Har du hunnit testa 357:an än Kipp ???

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5163 jodå det har gått några tankar igenom den nu, men jag har inte satt den på nått hårt prov.
men jag tycker att sågen börjar vakna till liv så smått, var dock tvungen att slipa bort plaststopparna på förgasaren så den gick att ställa som jag ville ha den, och så är ljuddämparen moddad vilket gjorde skillnad på villigheten att accelerera och även orken i stock :)
så än så länge gillar jag den, och om det skulle vara så att den inte har samma ork som en 361:a så är det ok för min del, har ju en större att ta till om det skulle krisa :wink:
Senast redigerad av swe#kipp tor 04 jan 2007, 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#5169
Huggarn skrev:Kul att du gillar 361an mangelu!! det 15tums svärdet du talar om är nog i själva verket ett 16tum! kolla på sidan vad det står! förmodligen 60 dl 1.6 3/8 ??!! eller? sen är jag ganska övertygad om att det är rsc kedja på den! å då kan du med fördel använda 5.5mm filar! det tycker jag funkar bäst på den!! möjligtvis kan man använda 5.2 när man filat mer än halva tanden! men jag har bara använt 5.5! det funkar perfekt!

om det blir nåt köp,så säg till! så kan jag skicka upp min "pluggskruvmejsel"!! :lol:


Du har säkert rätt Huggarn, ska jag vara helt ärlig så kollade jag inte så
noga.

Och tack för erbjudandet, jag hör väl av mig om det blir affär... :)

   TS
Avatar Fallback
fm  
#5226 Har fått min nya 361 att lossna. Den var ganska seg dom första 7 tankarna men nu har det släppt. Nu går den grymmt bra. Ska försöka att få ur stoppet till förgasarskruvarna så att den går att ställa in ordentligt.
15"svärd med 3/8 kedja är som att skära i smör.
En såg jag kan rekomendera. Rapp, stark och ändå hyfsat smidig.

Avatar Fallback
HP  
#7027 Hej,
Hittade ert forum genom att jag sökte info om min nya såg. Jag hade tidigare en Jonsered 2054T , men den gav upp helt under vintern. Troligen tjuvsög den luft, i vart fall var den omöjlig att få att gå vettigt. Jag ville ha minst likvärdig storlek eller ännu hellre lite kraftigare doningar, eftersom det jag mest sågar är medelgrovt till grovt löv. Dessutom ska sågen funka bra på vedbacken. Så nu har jag en MS 361 och efter att ha läst denna tråden verkar jag gjort ett vettigt val. Enda problemet med ert forum är att man blir sugen på ännu fler sågar... :wink:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7029 Hehehe
ja det är lätt att bli sugen på fler sågar :)

Välkommen hit !!!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7030 Tjenare HP.
Du kommer att gilla detta forum ser jag!

Har du lust o titta på lite såg så hör av dig jag, jag bor lite utanför Kristianstad

Avatar Fallback
Huggis  
#7049 Man köper inte Stihl, totalt oergonomiska sågar som skitar igen direkt och vibrerar sönder.

Det som gäller är 346 för småträd och förstagallringar, sen är det 372 för resten.

357 köpte jag och har knappt använt den. För produktion så är det oregons 3/8-kedja som gäller och då måste man ha lite muskler bakom som orkar dra, alltså en 372. Körde en 361 med 3/8-kedja och visst "gick" det, men det var en för grov kedja för den sågen. Sen är den i princip lika tung som en 372 om man ska ha värme.

Sen kan man inte heller vända sågen upp och ner och såga med skjutande kedja på stihlen, tummen får inte plats under bågen och fastnar i startapparaten.

Avatar Fallback
HP  
#7350 Värst vad du var positiv...
Snackade i förrgår med en arborist jag träffat några ggr och han visade sig ha ett par Stihl 361, som han är helt lyrisk över. Och då är han ju ändå hyggligt beroende av ergonomiska och väl fungerande sågar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).