Motorsåg och handhållet

Hva 357 eller Stihl 361 ???

150 inlägg 62958 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hva 357 eller Stihl 361 ???

Mangelu  
#2299 Antar att liknande tråd har varit igång tidigare, men jag är ju ny här
så jag tar gärna emot synpunkter om dessa modeller.
Jag ska ha den som komplement till 346:an

/ Mangelu



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2301 Jag hade nog tagit ett steg till o funderat på 372!
Kanon såg.
357 är kompromiss såg. Den storleken är för dem som vill ha en såg o klara det mesta.

Har du 346 o inte vill byta, så blir mitt råd 372!

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2303 Så du menar att det är värt den viktökning som blir...
Tanken är att den ska användas till gårdsträd o dyl. Och när
det ska kapas klabbar med lite dimension. Men kanske även kunna
använda den till lite kvistning om nöden kräver, utan att gå in i väggen...

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2304 Eftersom du redan har en husqvarna,kanske det är enklare att välja 357an,eftersom du kan dela svärd o kedjor med 346an!stihl har egen svärdinfästning och oftast annat antal drivlänkar på kedjan vid samma svärdslängd! tex 18tum,325delning så har husqv 72dl och stihl 74dl men skulle jag personligen välja ett större komlement till 346an så hade jag nog gått upp på 372an eller 575 eller vad dom nya heter,så det märks nån skillnad menar jag! :lol: . själv skulle jag inte köpa huskvarna overhuvudtaget :wink: eftersom jag är supernöjd med mina stihl sågar(6st) 361an är helt otrolig(har 2st) bara går å går :D utan konkurens den bästa och driftsäkraste såg jag haft!(utom möjligtvis min ms200,där är det jämt skägg) så 361an kan jag varmt rekomendera! den levereras med 3/8 rsc kedja,som är en gudomlig "kapkedja" till tex fällning,vedkapning,kapning/vindfällen! lite hårdfilad bara,men å andra sidan är alla stihlkedjor lite hårdfilade tycker jag! men håller skärpan längre än andra fabrikat!vid kvistning funkar rm kedjan bättre av nån anledning! svärden är det ännu större skillnad på tycker jag! min erfarenhet säger att stihlsvärden håller minst 2-3 gånger längre än tex "husqvarna" svärd(oregon tror jag), jag använde endast tre svärd på drygt ett års kapning av gudruns vindfällen! det får väl anses godkänt! jag har alla svärd kvar då det endast är drivlänkspåret som är "uppglappat" tror att det kanske går att pressa ihop dom,så att dom går ett tag till! topptrissorna är det inget fel på! 361an är dessutom den enda stihlsåg i dagsläget som kan mäta sig med husqvarnas avvibrering(om inte bättre) samma avvibrering sitter även på ms441,men tror inte den säljs i sverige än! nya avvibreringen kommer på alla stihl framöver,BRAVO STIHL! REDAN!!!?? 😡 :lol:

hur som helst,lycka till med sågköpet! kör så de ryker! 😈

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2305 Tackar tackar !

Har nästan varit beredd att tatuera in Husqvarna loggan i pannan, eftersom jag är väldigt nöjd med mina 242:or och 346:an.
Men tyvärr så har jag börjat svikta. Testkapade med en 361:a på
skogsnolia och den kändes fin trots att kedjan inte var den vassaste.

Jag hoppas på mer inlägg i frågan...


Nej nu måste jag boka om tiden hos tatueraren. :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2308 Ja, boka du om tiden! eller hör om han har en "annan" logga! :lol:

det finns också en hel del info och åsikter om 361an på detta amerikanska skogsforum:

http://www.arboristsite.com/

använd sökfunktionen å sök på: 361, ms361, ms 361 eller nåt i den "stihlen" 🧠

tror inte att jag läst nåt negativt om den där! eller så har jag förträngt det!! :roll:

lycka till! nej,nu ska jag åka å rösta på posten å jobba! hej svejs!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2309 Jag skulle nog också valt en 361 om jag inte redan hade Husqvarna sågar, tycker det verkar som den är den bättre sågen i den klassen !
Men som Mange och Huggarn säger skulle jag valt en såg i en storlek större typ 372 eller 575, själv valde jag en 372xpg när jag bytte "stor-såg" sist har även en 346xpg så jag tyckte steget var för litet mellan 346 & 357 !
öppnar man upp ljuddämparen på 346:an så har man nästan samma kraft i den som 357:an men i ett lättare och smidigare format :)
Låter en aning mer kanske ,,,,,,, :?

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2310 Jag får kanske tänka om, inte så dumt forum det här...
Hoppas på mer synpunkter i ämnet.

Ha en trevlig helg... Nu drar jag till de djupa skogarna och skjuter älg.

/ Mangelu

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#2392 Känner att jag måste blåsa liv i den här tråden, jag skulle behöva lite mer kött på benen.
Vi har ju inte alltid så grova dimensioner här uppe i norr, så därför är jag rädd att steget till 372:an blir lite väl häftigt. För att som är sagt tidigare så ska den utan att det blir allt för "slitigt" även kunna användas till kvistning om 346:an sviker. Men till "gårdsträden" som oftast har lite dimension kanske den skulle bli perfekt. Men det är ovanligt att man behöver mer än 15" svärd. Det skulle samtidigt vara kul med en såg som har lite "purjo", jag vet inte... det är svårt. Hjälp mig!!!

/ MVH Mangelu

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2409 Köp ett 18" till 346:an o ha det med dig.

Lite onödigt att slänga upp 9000 för några skär om året.

Vill du ha en större såg för grova eller tuffa jobb så är 372 att rek.
357 är en kompromiss såg, en stor kvistnings såg, men mer än 15" är lika kul på 346:an.

Jag har 3 kompisar med 357, 4 sågar som jag ser ofta och snackar mycket med.

Ingen av dem har den som grov såg/fälle såg.
De har allihop 371/372 till det.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2411 Mange !!!!!!
Hur kan du säga att det är onödigt att köpa en såg för 9000:- bara för några skär per år, man kan aldrig ha för många sågar 😈

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2415 Man kan ju spara 500 spänn och köpa en Jonsered 2171 istället, samma såg men 200 g lättare eftersom man slipper elvärmen :D

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2417 Tack för dom goda råden... bilden börjar klarna.
Skulle vara intressant att få prova lite olika sågar och få bilda sig en egen
uppfattning, men tyvärr så blir det nog inte så lätt. Jag var och kollade hos våran lokala Stihl handlare. Där hade dom en 390 på kampanj, där man fick 2000:- för sin gamla såg. Jag tror att den skulle hamna någonstans mellan 4000 - 5000:- Tyckte att det lät ganska bra. Men åter igen så har jag ju ingen aning vad den modellen går för... Vi får se.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2418 Man kan aldrig ha för många såg....
Det kändes lite konstigt att passera 500 dock....

Kipp! 😡
Nu vill jag veta. Kommer du på Lördag???
Om inte....

...Då behöver jag skicka lite lovor till dig!

Jag ska till Tranås på Måndag till torsdag. Hur långt har du dit??

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2419 jag har en nyopererad hund hemma "Alfred" så jag är lite låst för tillfället :(
men jag får väl komma ner till dig på weekend när han är frisk/läkt :)
jodå vill skall lösa det med sågarna :roll:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).