Motorsåg och handhållet

Köpa Motorsåg

26 inlägg 18011 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2265
Mange skrev:Får man fråga vad det är för skönhet som ska få ansiktslyft? :wink:

154??

254??


Det är en HVA 44á mod Practica.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2266 Ah.. Mmm :D
444:ans lille bror. Gjord som Farmarsåg men blev Huggarnas första drömsåg att kvista med! De gick att få upp i otroliga varvtal, men höll då inte särskilt bra.
Den enda såg som bitit mig illa nog för läkarbesök. :oops:

Första omgången gjordes -79.
Andra -84 Större luftfilter, annan kedjebroms mekanism..
Tredje -86 ingen practica, men samma såg. Grå, orange eller vit kåpa. även med Plast bygel till kastskydd har jag sett...
Några till -87 så långt jag vet... Orange kåpa

:lol:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2274 PGO_JIM: köp du en 55!! du blir nog jättenöjd skulle jag tro! :wink: ang stihls verktygslösa kedjespänning, köper man en tex ms260,så väljer man själv om man vill ha den eller om man vill ha "vanlig" spänning! har själv ingen erfarenhet av den,men det ska visst inte vara några problem att byta svärd o kedja! däremot kan jag tänka mig att det inte är nån höjdare att slita & dra i sågen om man har sågat fast,då jag har svårt att tro att man kan dra åt kåpan lika hårt som med vanliga muttrar!!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2277
Mange skrev:Ah.. Mmm :D
444:ans lille bror. Gjord som Farmarsåg men blev Huggarnas första drömsåg att kvista med! De gick att få upp i otroliga varvtal, men höll då inte särskilt bra.
Den enda såg som bitit mig illa nog för läkarbesök. :oops:

Första omgången gjordes -79.
Andra -84 Större luftfilter, annan kedjebroms mekanism..
Tredje -86 ingen practica, men samma såg. Grå, orange eller vit kåpa. även med Plast bygel till kastskydd har jag sett...
Några till -87 så långt jag vet... Orange kåpa

:lol:


Tack för historielektionen, Mange.

Min är inköpt ny senhösten -83.
Har vit kåpa över cyllen-kastbygel i metall och std luftfilter.
Mycket riktigt så lever den på varvtalet och är egentligen inte den idealiska slutavverkningssågen när det gäller timmerfällning/aptering.
Däremot är den gudomlig vid kvistning och upparbetning av tex grövre gallringsskog.
Alla större komponenter i sågen är precis samma som den dagen jag köpte den, alltså vev/cylinder/kolv/förgasare, osv, trots att
den har avsevärda m3 på sitt samvete.
Har något pajat så har det mest varit vad jag kallar för "förbrukningsmateriel.
Startsnöre, stift, en och annan soppaslang, mm.
Nu börjar däremot "kompisen" vara färdig för en hedervärd pension eftersom bla vevaxeltappen på kopplingssidan är nersliten.
Snabbt summerat 23 år senare, så kan jag bara säga att det var/är en sjuhelvetes bra såg som jag varit mycket nöjd med, och något
"blodvite" har ("ta i trä"), aldrig uppstått oss emellan, även om det varit nära 1 gång.
Har man ett 15 cm långt hål genom byxor-Helly Hansson och delvis i understället men klara sig med skinnet i behåll, ja då får man i mitt fall vara jäkligt glad.

Frågan är bara vad man ska ersätta trotjänaren med utav dagens (nya) "proffssågar"?.

346án???.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2278 Ursäkta att jag "lånar tråden", PGO, men var kan man få tag på (eftermarknads), reservdelar till min 44á?.

Hos HVA själva så verkar det tungt att få tag på grejer till äldre motorsågar, även om jag bara provat lite halvhjärtat.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2279 okej blocket kan det ju finnas eller nån samlare som har delar, kanske inte min sak men varför använder du inte sågskydds byxor?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2283
pgo_jim skrev: varför använder du inte sågskydds byxor?


Det sa min fru oxå. :oops:

Javisst använder jag (normalt sett), kläder med sågskydd, men inte den här gången.
Oförsvarbart!, så det är lika bra att inte komma med några dumma bortförklaringar.

Däremot har jag ett tips!.

Se alltid till att ha ett ombyte MED!, sågskydd till hands när de ordinarie kläderna blir dyngsura efter typ halva arbetsdagen, eller avbryt jobbet.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2285 jag har ett par husqvarna hängselbyxor och ett par midjebyxor båda me sågskydd =), det jag kör med hittils var att jag hadde hängselbyxorna på mig och en t-shirt som fick fungera som svettupptagare och utanpå den en sådan dära rutig arbetsskjorta, och husqvarnas handskar, t-shirten var dyngsur men efter jag jobbat klart bara duscha jag å la arbetskläderna i väskan

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2300 Vev axlar har jag beg om du är sugen.
Lager o tätningar har jag inte, men det skulle nog gå o hitta om man jävlas lite.

Jag tycker du ska göra en fin hylla o spara den.
Den är väl värd en plats i garaget tycker jag.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2312
Mange skrev:Vev axlar har jag beg om du är sugen.
Lager o tätningar har jag inte, men det skulle nog gå o hitta om man jävlas lite.

Jag tycker du ska göra en fin hylla o spara den.
Den är väl värd en plats i garaget tycker jag.


Självklart ska jag behålla den. :wink:

Ja, kolla gärna om du har någon bättre beg vev som håller toleranserna och skicka mig ett PM.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2524 återigen nu.. vad är skillnaden mellan 350 och 55an?

vad är skillnaden på alla stihl 260? jag har en 026 tidigare med handtagsvärme som behöver delar åsådär, men frågan e om man köper en 260 passar kedjor+svärd på den??

kostar verktygslöskedjespänning extra? håller det lika bra som med vanliga muttrar?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).