Motorsåg och handhållet

min såg

11 inlägg 5441 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

min såg

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2108 Jag har en beg inköpt stihl 026, fick med typ kanske 10kedjor i varierande skick. gav 1000lapp för den, efter typ 1 timmes anvädning gick en fjäder till kopplingen av, men nu fick jag tag i en beg koppling+drev av en sågkedjesamlare som hette Magnus, mycket trevlig och pålitlig, har idag varit hos min morbror efter en eller ett par veckor har sågen legat men nu fixade han den åså körde han några jack i stockarna ja skall få såga, men jag hadde inte med mig mina skyddskläder så det vart inge såga för mig.. är ganska hård mot mig själv när det gäller såhär farliga saker, men iaf han citerade efter att ha kört 3jack" den skär som genom smör i solsken"

han har en kedjeslip egen sådan, så kedjan var vass och nyslipad, men han sa iallafall att denna sågen skärde precis som nya grejjer, i varjefall bättre än hans husqvarna 350, hur det stämmer i andra förhållanden vet ja inte men mellan "våra" sågar så var min bäst enligt honom. det var ju lite roligt å höra att man har fått en bra såg att börja med, men from 20 september så får jag barnbidraget(får förlängt barnbidrag, vet inte varför, morsan får dock auto-giro överföra varje månad 1050kr till mig) så jag ska dels spara ihop till husqvarna sågskyddstövlar, troligtvis pro light 24 eller 28, en helt ny husqvarna hjälm, och en sådan husqvarna jacka för dryga 900kr (har hängselbyxor husqvarna modell light, vilket funkar för mig.)

dock går den ej på tomgång men det var nått me tomgångsskruven, min morbror (den andra mer meck kunnige) kollade och konstaterade att det var nån mekanisk grejj typ nån "pinne" som skulle åka upp emot skruven så att den inte får för mycket luft lr va de va på tomgång,

har dock en fråga, ska det ryka lite vitt om sågen när man kör? beror det på vilken kedjeolja man kör med eller vad beror detta på?

bild på sågen kommer när ja tar hem den, troligtvis imorgon, ska till min morbror och såga imorrn



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2109 Hmmm...

Det där med inställningar är inte lätt att förklara.....

Om den ryker vitt från svärd o kedja eller koppling etc är det nog kjedje oljan som inte riktigt håller måttet...

Ryker det vitt från ljuddämpare, kan det vara lite vatten i den, förgasare/tank eller bensin.
Det kan oxå ge tecken för luftläcka. Inte så kul, men tyvärr inte ovanligt.

Att ställa in en såg kräver ett motor öra o lite kunskap om tvåtaktare.
Många kör sågen allt för magert vilket betyder att de får för lite bensin. Detta gör att de varvar mycket, men orkar mindre och kan vara svåra att få upp i varv.
det är bättre att gå upp en kugge på drevet o låta motorn arbeta rätt än att minska bränslet.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2110 Lägger ut en länk till en sida där du kan höra hur en rätt inställd såg skall låta

http://www.madsens1.com/sawtune.htm

Saw idle adjustment länken = tomgång
Saw full adjusment länken = fullgas

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2112 mange vilken kedjeolja rekommenderar dudå? min morbror kör på biltemas kedjeolja

edit: röken ser ut å komma nånstan framifrån på sågen, det kommer inte fullt så mycket som när kopplingen va pajj men det kommer tillräckligt med rök för att jag skall se det

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2113 Jag rek. Scandic's mineral kedjeolja.
Har inga dåliga erfarenheter hittills med den, o de flesta kör den här omkring.

Känn om det blir varmt nånstans....

Går kedjan lätt för hand? Det shka vara så pass spänt att den precis ligger emot undersidan av svärdet.

För lös så sliter den onödigt på svärdet o samma om det är spännt....
Man ska alltid undvika för spännda situationer! :wink:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2115 tror vi monterat något fel eller så var låsringen sliten, men när jag körde så lossna den och den flatabrickan lossna å for iväg,

vi monterade dit kopplingen, sen den dära trumman, sen på den la han den dära kugghjule för kedja, sen den lillabrickan och sen den stora, och sen låsringen och i trumman där i hålet i mitten satte han i låsringen, men vart skulle den dära "runda" ihåliga "distansen" vara??

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2191 Jim, har du fått ordning på sågen ???
Mange har du nån ipl till Jims såg?
det kanske skulle hjälpa honom att få ihop allt som det skall.

/Kipp

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2195 vi måste beställa nytt vad den heter "Nål" nått? filter/ring? och låsring sen tror jag den skall funka igen

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2196 Du satte nog brickan på fel håll. Stora brickan ska vara under kopplingen mot vevhuset.
Lilla brickan är lite skålad så att Lås ringen inte kan fara ut, även om den sitter på fel håll... Den är rundad på en sida, den ska vara ut.

Skriv ut IPl så ni får rätt på detta...

Det var packat i rätt ordning.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2200 jaha du, det var min morbror som öppna :roll: dessvärre:( så han satte dit kopplingen sen trumman, sen kedjedrevet, sen lilla brickan, sen stora brickan, sen låsring, men man ska alltså sätta stora brickan mellan kopplingen och trumman? och sen trumman och "needle" cagen i trumman i mitten, sen lilla brickan och till sist låsringen?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2244 Nej...

Kolla IPL.
:?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).