Motorsåg och handhållet

Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

87 inlägg 74764 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Kjell S  
#115174 Det låter vettigt med dubbla jordspett, kommer nog att pröva det! Håller nog kvar tanken på ett jämt drag... eller t.om ökande..
Det kanske är enklare att lösa o går det åt h-e så gör det det ändå... Sist fick jag renovera en jordkällare..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115244 När jag använder mitt system som jag beskrivt tidigare så när trädet precis väger över och kommer så hinner man inte med att dra i spelet (samma som om man står och jobbar med en vinsch). Då gör jag så ibland att jag tar tag i själva repet och drar förhand för att få den sista styrningen i rätt riktning. Om det verkligen har någon praktisk funktion vet jag inte men det känns bra i alla fall. :P

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

totte  
#115255 Det kan nog göra rätt mycket, den första biten som du drar på tvären i ett stramt rep så blir det otroligt stor dragkraft i repet.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Kjell S  
#115292 Självklart gör det någonting. Jag gör oxå det, om inte annat för att dra undan repet så inte allt hamnar under trädet.
Följer gärna efter med kilar med för att det brukar bli lite "gungigt" med handvinsch...

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#169248
masterchief skrev:Håller på en del med känsliga fällningar med i firman.
Började sniket och köpte en Ardenner.
Lätt och smidig vinch, men efter att bla axeln gått av, bandet gått av ett antal ggr så tröttnade jag på att ha hjärtat i halsgropen när man skulle vinscha bökiga träd.
Tog tjuren vid hornen och hostade upp 12000 för en Habegger Hit16 med tillbehör.
Den verkar outslitlig samt väldigt säker med vire istället för band.
Visst den är lite tung, men styrkan och säkerheten samt möjligheten att blocka gör den värd både extravikt och pengar.
Säljs via skogma.


Väcker liv i tråden igen,

Hittade en winch från Forankra Abt AB som ser ut att bygga på samma princip som habeggers.
Någon som testat denna? Eller man ska bli först ut?

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Homo abies  
#169405 Satsa på höga fästen och en lätt winch som klarar 500kg på enkelpart (funkar ju inte om man skall baxa fastfällningar dock..) skaffa kastlina och långt (min50m) riggrep som tål iaf 3,0t

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

hanneseklund  
#180184 Skulle man kunna köpa ett spaklyftblock och en kedja som är 10-20m lång och använda för att dra ner träd ?

Jag förstår att det inte är ett alternativ för professionella skogshuggare då det väger bly.

Men om man är amatör och fäller max ett stort träd om året (och tycker att ett spaklyftblock är bra till mycket annat), finns det någon annan anledning till att det är en dålig idé ?

Annars tänker jag att man får många kg dragkraft per kr, ett 1500kg spaklyftblock kostar dryga tusenlappen, och kätting kanske två.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Kjell S  
#180195 Då är du ju nästan där kostnadsmässigt som en Lug-All...
Den är ju dessutom smidigare att ha med sig i bil, atv mm

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

hanneseklund  
#180196 Men med Lug-All får man bara 5m wire...

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Homo abies  
#180197 helt ok sen behöver du kanske inte släpa runt en massa kätting i skogen.. 4tons spännband kan man ha till mycket och de brukar vara prisvärda, Och du är rätt ute för så fort man fäller träd så kan man fälla fast och misslyckad nertagning av hängande träd är vanligaste dödsorsaken (man har otillräcklig utrustning och SKALL BARA... -Lights Out...) -Massor med bra verktyg & Mycket fika ofta-

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Kjell S  
#180199 Kör med vanligt blårep 14mm från Jula... 30m rulle billigt att byta så fort skada syns.
Sen skarvar man ju på vinschens krok...

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

hanneseklund  
#180677 När jag fick pris på en LOABT800, http://www.forankra.se/lyft/lyftblock-lyftredskap/loabt, så blev det inte så svårt att välja.
2500kr inkl 20m wire, moms och frakt!

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180719 portawinch! du bestämmer själv dragkraft och fart,eftersom det är en friktionswinch med hondamotor.Sen kan du byta till olika storlekar på trumman med för att variera utväxling.kostar en slant,men väl värd pengarna!

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

TheJo  
#289722 Har börjat titta lite på att skaffa en vinsch. Då jag ska ta bort ett antal träd som står lite dumt.
Och det är ju alltid roligt med prylar.

Är Lug-All 3000-30 ett bra alternativ? Eller finns det något bättre/mer prisvärt?

Och vad rekommenderar ni för rep?
Föredrar rep framför wire.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

anersimyra  
#289757 Lugg all cabel ratchet vinsch finns att köpa på Bedsab AB under namnet David. Den större är godkänd för 500 kilo lyft på enkel lina ( 9 meter ) och 1000 kilo på dubbel( 4,5 meter ), det gäller alltså lyft, dragkraften är väsentligt högre. Nackdelen är att backspärren inte kan låsas i öppet läge vid utdrag. Priset är drygt 2000:- inkl moms. Lämplig lina är försträckt 10-12 mm skotlina.
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).