Motorsåg och handhållet

2 takts olja

15 inlägg 13179 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2 takts olja

matz  
#35844 vad är det för skillnad på 2takts olja för luftkylda resp. vattenkylda motorer..kan jag inte använda samma olja som i utombordsmotorn till röjsågen/motorsågen..står i manualen..endast 2taktsolja för luftkylda motorer



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#35845 Om jag förstått rätt så är det olika tändpunkter på dom två, så välj den som är för respektive motortyp så är du på säkra sidan :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35847 Det är olika motorer med olika drift temperaturer.

De vattenkylda går kallare och jämnare i temp än de luft kylda.

Olika motor typer med olika behov....

Användarvisningsbild
Thunborg  
#35860 Men det går bra att köra båtmotorn på motorsågsbränsle 8)

Användarvisningsbild
masterchief  
#35863 Absolut, har kört min Mariner15 i 10år på aspen.
Inte ens bytt tändstift, och ändå har den gått relativt mycket.
Startar alltid på första eller andra rycket även efter vinterförvaring.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#35867 Jag har också kört min Johnson 9,9 hkr med aspen i tio år och den går perfekt

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36157 Folk som vet lite om oljor har sagt till mej att den bästa oljan är olja till utombordare, den kan man köra i alla 2-takts maskiner. Tvärtom var inte lika bra.

//

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36173
trilla skrev:Folk som vet lite om oljor har sagt till mej att den bästa oljan är olja till utombordare, den kan man köra i alla 2-takts maskiner. Tvärtom var inte lika bra.
//


Är inte det två helt olika oljor?
Den ena är för vattenkyld motor och den andra är för luftkylda motorer... en visss skillnad.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#36177 jag är ingen olje expert men nog kan det vara så att olje bolagen vill att vi skall ha olika oljor till allt för annars kan det eller det hända men jag kommer att fortsätta att ge mina sågar det jag tror är bäst för dom och i mitt fall är det aspen :P
Sen kan det ju visa sig att det är helt fel men då är det så, då har jag i alla fall följt min övertygelse och kan bara skylla på mig själv om det går på skit !!!

Men allt är upp till var och en :)

om ni inte blev kloka på det jag skrev så är ni inte ensamma om det ,,,,

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36179 Vet om en kille som kör på riktigt dyr motor cross 2T olja i sin Partner hobby såg.
Sen står han å nöter på vedbacken med den i timmtals å den har hållt i flera år....

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#36181 ja. om jag skulle blanda själv så skulle jag välja den bästa oljan jag hade råd med :)
jag gillar mina sågar och vill att dom skall hålla och fungera när jag vill och jag vill även kunna plåga "skiten" ur dom utan att behöva vara orolig för att dom skall gå för varmt !!

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36202
swe#kipp skrev:ja. om jag skulle blanda själv så skulle jag välja den bästa oljan jag hade råd med :)
jag gillar mina sågar och vill att dom skall hålla och fungera när jag vill och jag vill även kunna plåga "skiten" ur dom utan att behöva vara orolig för att dom skall gå för varmt !!


köp omega då då har du den bästa oljan som finns

Avatar Fallback
matz  
#36279 ..köpte aspen och hällde den andra 2taktsoljan i bilen ..tankade bilen så att det blev c:a 0,4% blandning i bilen.Nu har jag kört 5 mil mer på tanken än förut (direktinsprutad)..kan det vara oljeinblandninen?..och i så fall varför?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36290 Det finns många som använder tvåtakts olja i insprutare.
Har ingen aning om vad det är som ger effect, men många påstår att det blir kanon..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#36295
knaggen skrev:
swe#kipp skrev:ja. om jag skulle blanda själv så skulle jag välja den bästa oljan jag hade råd med :)
jag gillar mina sågar och vill att dom skall hålla och fungera när jag vill och jag vill även kunna plåga "skiten" ur dom utan att behöva vara orolig för att dom skall gå för varmt !!


köp omega då då har du den bästa oljan som finns


Om jag blandade själv ,,,
tycker mina sågar funkar fint på aspen :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).