Motorsåg och handhållet

är jonsered / husqvarna samma såg?

20 inlägg 20759 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

är jonsered / husqvarna samma såg?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34691 Hej har en fundering, det börjar bli dags att köpa en ny motorsåg, så jag var förbi en handlare som har jonsered och stihl, har även varit och tittat på husqvarna. då jag pratade med försäljaren för jonsered så sa han att husqvarna och jonsered nu mera är samma såg, eftersom dom nu mera har samma ägare, så är det samma komponenter i dom båda sågarna. så jag frågade om man tar två likvärdiga sågar en husqvarna och en jonsered och jämför dom så svarade han att det var det exakt samma grejor i dom båda sågarna. då man sedan börjar titta på prislappen så börjar man ju att fundera, det skiljer ju en del i pris mellan dom båda märkena är det så att man får betala en slant till för själva märket husqvarna eller har det sparats någon stans på jonseredssågen? billigare lager m.m. någon som vet?

I dag så har jag två sågar, en jonsered och en husqvarna 238 min erfarenhet av dom båda mäkena är att jonsered i alla fall tidigare har haft ett helt annat temperament än t.ex. husqvarna. har uppfattat jonsered som mycket rappare samt lite mer högvarvig än husqvarna. (kanske bara jag som tycker så :roll: ) är det någon här på forumet som har jämfört två sågar av dom båda märkena som är av nyare modell och kan komma med synpunkter+och- för att underlätta lite då man ska välja. stihl kanske är ett alternativ? har ingen erfarenhet av dom sågarna.

mixter1



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34693 Jag kommer nog i framtiden att bara köra Stihl, har idag en Hva350 & en Stihl 260
men jag funderar lite på Dolmar åxå.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#34695 samma "innehåll" i sågarna det är mest exteriört som det skiljer, olika färger och vinklar på främre handtaget ,,,

Avatar Fallback
dag-man  
#34709 man kan ju alltid göra som farsan, köpa 346:an och bygga om med rak båge från jonsereds motsvarande. Min absoluta favorit när det gäller småsågar!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34711 Ja, eller köpa 2147, vilken är motsvarande 346 o spara lite kulor samtidigt...

:D

Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34722 Den nya sågen tänkte jag skulle vara av lite starkare modell eftersom jag står en hel del på vedbacken och kapar, vet inte riktigt vilken storlek jag ska sikta på. när jag hugger så har jag fortfarande min 238 som går som en dröm, men känner att den är lite för klen för att stå på vedbacken och kapa med, inte ovanligt att man får ta en extra paus medan man väntar på att bränslet ska sluta koka i den. har tidigare haft min gamla jonsered till vedkapningen den har visserligen fått slita lika hårt, men då den är så pass gammal så tyckte jag inte att det spelade så stor roll, den går fortfarande bra motormässigt men alla gummibussningar till handtagen är i princip borta samt att handtagsbågen är helt utmattad, har fått skruva i hop den med diverse rörstumpar och skruv. hur som helst så ska ju den nya sågen även gå att använda i skogen till lite grövre huggning och kvistning. det jag behöver är en stark såg men som fortfarande är någorlunda hanterbar.

glömde säga förut att jonsereden är en 450 eller 455 kommer inte ihåg exakt det är många år sedan emblemet på sidan lossnade :oops:

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34723 Till vedbacken vill jag nog rek minst 50cc, gärna mer...

Storleken är av mindre betydelse eftersom den inte ska bäras mycket, endast mellan stockar.

De som har grovt o behöver lite mer svärd gör nog klokt i o gå upp till 70cc klassen, då har de en såg som håller länge!

Avatar Fallback
dag-man  
#34783
Mange skrev:Ja, eller köpa 2147, vilken är motsvarande 346 o spara lite kulor samtidigt...

:D


jo, det kan man göra, fast det skiljer lite på den och 346:an. tror det var så att 346:an var lite rappare. :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34786 :lol:

Jo, det brukar vara så...

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34795 vad är pris på en Dolmar 70 cc? Du hade väl någon i den storleken om jag minns rätt?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34806 Glöm inte att den nya 346 motsvaras av Jonsered 2153. Sågen är på 50 cc och HVA rundar ner till 346 vilket borde vara ung 46 cc medans Jonsered rundar uppåt till 2153 eftersom det redan finns en 2150 i sortimentet. Varför inte 2151 som ju ligger närmare?

Avatar Fallback

Jonsered 2152

Mr Jonsered  
#34823 Kan bara varmt rekomendera jonsered 2152 som är rapp på gasen och funkar till både kvistning och fälle grövre med, använder både 15" och 18" svärd på min och den orkar fint! :wink: (rekomenderat 13"-20" svärd av jonsered)
Dessutom så orkar man släpa på den i skogen också.
Ligger på ca 6500:- i nypris, och då är det riktiga lager och vevhus i metall fullständigt renoveringsbar om det skulle behövas i framtiden.
Vissa billigare jonsered har bussningar istället för lager, och vevhus i tveksamt material. :roll:

Avatar Fallback
dag-man  
#34831 nån som äger/ har prövat en trimmad 346:a från skeppshult då? :?: :D

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2152

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34855
Mr Jonsered skrev:Kan bara varmt rekomendera jonsered 2152 som är rapp på gasen och funkar till både kvistning och fälle grövre med, använder både 15" och 18" svärd på min och den orkar fint! :wink: (rekomenderat 13"-20" svärd av jonsered)
Dessutom så orkar man släpa på den i skogen också.
Ligger på ca 6500:- i nypris, och då är det riktiga lager och vevhus i metall fullständigt renoveringsbar om det skulle behövas i framtiden.
Vissa billigare jonsered har bussningar istället för lager, och vevhus i tveksamt material. :roll:


Säljs denna fortfarande? I orangemålat utförande heter ju modellen 353 och säljs fortfarande med listpriset 6500 utan värme i handtagen

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2152

Mr Jonsered  
#34865
th skrev:
Mr Jonsered skrev:Kan bara varmt rekomendera jonsered 2152 som är rapp på gasen och funkar till både kvistning och fälle grövre med, använder både 15" och 18" svärd på min och den orkar fint! :wink: (rekomenderat 13"-20" svärd av jonsered)
Dessutom så orkar man släpa på den i skogen också.
Ligger på ca 6500:- i nypris, och då är det riktiga lager och vevhus i metall fullständigt renoveringsbar om det skulle behövas i framtiden.
Vissa billigare jonsered har bussningar istället för lager, och vevhus i tveksamt material. :roll:


Säljs denna fortfarande? I orangemålat utförande heter ju modellen 353 och säljs fortfarande med listpriset 6500 utan värme i handtagen


Ja faktiskt enligt 2008 års jonseredskatalog, men det finns även en 2153 som faktiskt är liiite mindre i kubiken.
2153= 50,1cc 3,54 hk 7900:- utan värme
2152= 51,7cc 3,3 hk 6500:- utan värme

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).