Problem snäckväxel / kedja Hvna 435
Postat: sön 24 dec 2017, 00:15
Hej,
har råkat ut för ett (enligt mig) märkligt problem med min Husqvarna 435 (som funkat felfritt fram tills detta). Monterade ett annat svärd och kedja häromdagen och upptäckte då att kedjan gick trögt att dra runt för hand, även om kedjan var löst spänd. Tänkte att den knep någonstans men icke. Tog väck svärd och kedja och snurrade på kopplingstrumman. Då roterade även kopplingen. Tog då väck kopplingen och snurrade på kopplingstrumman men även då snurrade vevaxeln. Grävde vidare och insåg att snäckväxeln, som driver oljepumpen, sitter fast på vevaxeln (snäckväxeln sitter ju sedan fast i kopplingstrumman vilket förklarar att allt snurrade). Förstår inte riktigt hur detta är tänkt att fungera samt vad som fallerat i mitt fall. På de sågar jag skruvat på förr så har snäckväxeln suttit löst på vevaxeln (och därmed tillåtit vevaxeln att rotera fritt med snäckväxeln stilla tills kopplingen tar tag i kopplingstrumman och därmed driver med snäckväxel och kedjesmörjning). Denna typ är någon slags nylon/plasthistoria som sitter hårt på vevaxeln. Har något hänt med materialet som fått det att krympa och därmed nypa för hårt om vevaxeln? Det är nåt som saknas här. Någon som kan förklara?
har råkat ut för ett (enligt mig) märkligt problem med min Husqvarna 435 (som funkat felfritt fram tills detta). Monterade ett annat svärd och kedja häromdagen och upptäckte då att kedjan gick trögt att dra runt för hand, även om kedjan var löst spänd. Tänkte att den knep någonstans men icke. Tog väck svärd och kedja och snurrade på kopplingstrumman. Då roterade även kopplingen. Tog då väck kopplingen och snurrade på kopplingstrumman men även då snurrade vevaxeln. Grävde vidare och insåg att snäckväxeln, som driver oljepumpen, sitter fast på vevaxeln (snäckväxeln sitter ju sedan fast i kopplingstrumman vilket förklarar att allt snurrade). Förstår inte riktigt hur detta är tänkt att fungera samt vad som fallerat i mitt fall. På de sågar jag skruvat på förr så har snäckväxeln suttit löst på vevaxeln (och därmed tillåtit vevaxeln att rotera fritt med snäckväxeln stilla tills kopplingen tar tag i kopplingstrumman och därmed driver med snäckväxel och kedjesmörjning). Denna typ är någon slags nylon/plasthistoria som sitter hårt på vevaxeln. Har något hänt med materialet som fått det att krympa och därmed nypa för hårt om vevaxeln? Det är nåt som saknas här. Någon som kan förklara?