Sida 2 av 2

Re: 346an krånglar

Postat: tis 02 jan 2018, 20:37
av sundelius
johan eriksson skrev:Beror ju på hur mycket man vill skruva själv och hur övriga skicket är. Att lämna in på verkstad är nog gränsfall. Är det bara tätningar är det ju inte så farligt. Men är lagerna glappa med så är det ju lite mer jobb.
Och slänga sågar ska man inte göra, glöm inte att det finns vi som tycker det är kul att skruva sågar med. :d

Självklart var tippen bildligt talat, skänker den givetvis hellre till någon som kan och vill meka

Re: 346an krånglar

Postat: tis 02 jan 2018, 20:41
av sundelius
totte skrev:Det handlar väl om hur mycket du gillar sågen. Är ni rent oskiljaktiga så är det ju självklart att byta tätningar. Kan man bara knepen för att få loss svänghjul, koppling och oljepumpsdrivning så är det inte så svårt. Är lagren friska behöver sågen inte delas,

Ja det är ju pudelns kärna
Jag är lite kluven där, tycker väldigt mycket om denna sågen men samtidigt har den gått några säsonger nu.
Det finns ju nya sågar som är intressanta

Re: 346an krånglar

Postat: tis 02 jan 2018, 21:20
av DalslandsAnders
Bestämmer du dig för att sälja av sågen ,så hör av dig ,bor dessutom nära (Bäckefors)
O jag behöver något att skruva i... :)

Re: 346an krånglar

Postat: tis 02 jan 2018, 21:36
av 550
sundelius skrev:Jag har fått problem med tomgången på 346:an. Har gradvis fått sänka tomgången för att kedjan skulle stanna men nu får jag inte den att stanna alls
anersimyra skrev:Börja med att byta till ett nytt stift. Stäng sen igen H och L skruven och öppna dem sen ett varv och se vad som händer.

Bytte stift, när du säger stäng antar jag att du menar skruva in max medsols. På min sitter ju begränsare så man kan ju inte skruva upp ett fullt varv
Märker att tomgången ökar när jag vänder den på sidan och då vet jag att du @anersimyra hade en teori vad som var fel men har glömt vad


Är nog ett långskott, men prova att dra åt skruvarna (4 mm insex tror jag) som håller cylindern. Hade en 346a med symptomet för hög tomgång där skruvarna hade vibrerat loss. Men ett tag senare så gick en skruv av så det blev tvunget att lyfta cylindern, byta packning och montera nya skruvar. Man ska använda momentnyckel för att få rätt åtdragning på skruvarna. Hade tyvärr ingen hemma när skruven bara satt löst, hade man dragit åt den rätt då så kanske den inte hade gått av senare.

Re: 346an krånglar

Postat: tis 02 jan 2018, 22:10
av torpöbo
Kan det inte vara så att en bränsleslang spruckit och att den drar tjuvluft?

Re: 346an krånglar

Postat: tis 02 jan 2018, 22:17
av anersimyra
När cylindern lossade på min 346:a blev tomgången orolig och ändrades beroende på läget på sågen.

Re: 346an krånglar

Postat: tis 02 jan 2018, 22:18
av sundelius
Har fått ett erbjudande som var för bra att säga nej till
Beställer jag ett renoveringskit så ska Erre guida mig genom momenten :-bd

Re: 346an krånglar

Postat: tis 02 jan 2018, 22:21
av johan eriksson
Låter förståndigt. :-bd

Re: 346an krånglar

Postat: ons 03 jan 2018, 14:51
av Brumsten
Hej, en sak som kan ställa till det är impulsslangen vid förgasarstosen, en liten krökt slangbit, om den ör defekt får för hög tomgång!. God fortsättning på nya året!