Motorsåg och handhållet

Kedja slackar Husqvarna 450

5 inlägg 3854 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedja slackar Husqvarna 450

Karlman  
#485240 Har en 450 som jag sågar årsveden med. Inga jättemängder men sågen går iaf några månader per år. Har alltid funkat fint men nu det senaste så slackar kedjar efter en 10minuters sågande. Nu sist var jag extra uppmärksam för att se vad som hände och kände på spänningen efter varje skär jag gjorde. Helt problemfritt tills man helt plötsligt ser hur kedjespännarhjulet börjar rulla och helt släpper kedjans spänning.
Vad är det som händer?
Svärdet sitter fortfarande så att jag inte rubbar det med handkraft utan att lossa på skruven som håller det på plats.
Problemet kvarstår tills sågen fått vila och återuppträder efter ca 10min in på nästa pass.
Vad är grejen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja slackar Husqvarna 450

hemhuggare  
#485241 Det är inte så att det smörjer dåligt så att kedjan blir varm?

Användarvisningsbild

Re: Kedja slackar Husqvarna 450

Karlman  
#485244 Nja, tycker att det går åt rimlig mängd olja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja slackar Husqvarna 450

Pthunfors  
#485248 Se över så att hjulet inte känns för slappt, och att gängorna för det ser bra ut. Du kan även kolla om det sitter skräp eller liknande som gör att du inte kan skruva fast svärdet ordentligt. Annars har jag tyvärr svårt att ge tipps över nätet tyvärr. Hoppas någon här har lite större erfarenhet av just den lösningen på kedjespännare

Avatar Fallback

Re: Kedja slackar Husqvarna 450

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485262 Hade en såg för ett tag sedan där kåpan som man lossar för att byta kedja hade en spricka(liten så man knappt notera den).
Blev ungefär samma fenomen som du beskriver. Det gick inte att dra åt svärdet utan det åkte fram och tillbaka. Fick byta kåpan så gick det bra sen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).