Motorsåg och handhållet

Lite hjälp..

6 inlägg 2618 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lite hjälp..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33158 Jag behöver lite hjälp o få fram litteratur om de såg som använts i Svenska armén.

Om det finns någon som har information ang detta är jag mycket tacksam.

Jag söker även information om andra Svensk byggda såg.

Det måste funnits en del mer än de jag känner till som är av lite större storlek.

All hjälp mottages tacksamt.

Ni kan även maila mig:
m.mattisson@swipnet.se



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
totte  
#33163 Du kanske skulle prova att fråga armémuseum, inte för jag vet vad dom har men det är en tanke jag fick.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33165 Jag har kollat med det som finns nära här o provat o ringa andra, men de verkar inte ha stort intesse av att hjälpa en sågsamlare.
Eller så vet de inget....

Har provat så gott jag kan o nu kört fast.

Jag vet att det fanns en del såg innan 1960. Några modeller känner jag till, men behöver mer info.

Hade varit roligt om man kunde få reda på vilka modeller som köptes in.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33174 Jag fick "förarbevis" på motorsåg när jag gjorde lumpen -86. Hade precis gått ut Skogsbruksskolan men det dög inte åt försvaret utan jag var tvungen att gå deras utbildning oxå :? . Hämtade ut en låda med såg o lite tillbehör, om jag minns rätt var det en HVA 254. Lite för ny info kanske men nåt iallafall.

Magnus M

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33179 Jodå, lite nyare är åxå ok.
254, 154, 444, 238, 70, 90, 262, 272 är några Husqvarna...
Be-Bo är en jag har själv till exempel.

Men de som jag främst skulle vilja veta mer om är de mellan 1915-1950 som Partner C6, Rinco, Arkimedes, Dolmar CL, Sector....
De andra märke o modeller jag inte känner till.....

Bäst vore om man fick reda på hur många som var köpta av var modell i de olika märkena.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33180
Mange skrev:
Bäst vore om man fick reda på hur många som var köpta av var modell i de olika märkena.


Jaja, ja vet jag drömmer, men man kan väl önska!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).