Motorsåg och handhållet

Kedjespänning

18 inlägg 6261 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjespänning

Raggarö  
#480533 Fick ett telefonsamtal från en kompis där han undrar vad som orsakar att kedjan känns olika spänd när man för kedjan runt i svärdsspåret. Jag sa att han drömt iom att kedjan löper över noshjul/drev och borde spännas likformigt.

Jag kände mig tvingad att kontrollera på en av mina sågar (Husqvarna 55) och mycket riktigt, spänningen är ojämn, inte det dramatiska som beskrevs av kompisen men klart märkbart. Jag lyfte/släppte kedjan mitt på svärdet med ena handen och förde kedjan framåt med den andra ett helt varv - det finns helt klart lägen där kedjan är mindre spänd.

Vad orsakar detta? Svärdet är i princip nytt likaså drevet, kan det vara kedjan......?

Raggarö



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjespänning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480540 Sånn er da på omtrent alle motorsage eg har vore borti, veit ikkje grunnen sannsynligvis drevet eller drivlenkene

Användarvisningsbild

Re: Kedjespänning

anersimyra  
#480544 Själva sträckkraften torde vara densamma utefter hela kedjan, men den är naturligtvis lättast att lyfta på mitten, om det nu är vad som avses.. :???:

Avatar Fallback

Re: Kedjespänning

tallen100  
#480545 kedjan blir ju tyngre/stramare att hålla upp ju närmre svärdspetsen du håller, av naturliga orsaker...

Avatar Fallback

Re: Kedjespänning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480546 Trur ikkje da er da han meina, er når han rotere kjeda rundt litt å prøva stramminga på samme plass på sverdet, då er kjeda ulik stram alt etter kor mykje han har rotert

Användarvisningsbild

Re: Kedjespänning

traktorz  
#480553 På våra plastiga små Stihl-sågar MS192 & MS201, så slår jag alltid till och från kedjebromsen efter att jag haft av svärdet, för att kolla att kedjan ligger helt rätt och är lagom spänd för kommande bruk.

Är kedjan smutsig, så kan kedjespänningen kännas olik över dess längd.

En starkt sliten kopplingstrumma kan påverka kedjespänningen om kedjan kliver olika över drivkuggarna.

Användarvisningsbild

Re: Kedjespänning

Raggarö  
#480556 Tack can, exakt så. (Jag tyckte jag beskrev tämligen klart att "mätningen" skedde på samma ställe mitt på svärdet hela tiden.....)
Kopplingstrumman är nästan ny liksom svärdet, inget synbart slitage på trumman, svärdet har tappat lite färg. Tack för tipset om rengöring av kedjan - Det enklaste testet är ju att montera en ny kedja och göra om mätningen.

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjespänning

Raggarö  
#480562 Kunde inte hålla mig, ut i verkstan, hittade ingen ny kedja i rätt dimension. Kastade i den befintliga kedjan i ultraljudtvätten, när dieseln i karet ändrade färg insåg jag att lösningen kunde vara nära :-BD På med olja på kedjan- montera- det känns bättre. Kompisen har fått receptet......
Tack för tipset !

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjespänning

JensSkoog  
#480655
Raggarö skrev:Kunde inte hålla mig, ut i verkstan, hittade ingen ny kedja i rätt dimension. Kastade i den befintliga kedjan i ultraljudtvätten, när dieseln i karet ändrade färg insåg jag att lösningen kunde vara nära :-BD På med olja på kedjan- montera- det känns bättre. Kompisen har fått receptet......
Tack för tipset !

Raggarö

Man får väl skaffa sig en ultraljudstvätt (- har tänkt på det länge). Finns ju i olika prisklassar, så
jag undrar om du kan rekommendera den du använder, @Raggarö ?

Användarvisningsbild

Re: Kedjespänning

Raggarö  
#480676 Hej Jens,

Jag har lyckats kört slut på den lilla ultraljudstvätten från Kjell & Co (efter 2 år av hård användning dog timern så jag var tvungen att stelbensoperera den på maxtid - den dog till slut ) sedan köpte jag den större, en äldre modell av denna (som jag haft i fem år nu):

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p40499

Min har fått gått tämligen hårt, små motordelar och andra pryttlar men framför allt en skrälldus av gevärshylsor.

Som vanligt får man vad man betalar för......men jag är nöjd.

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjespänning

JensSkoog  
#480679 Tackar, @Raggarö :-bd

Den är nu beställd från norska "Kjell &Ko".

Men använder du diesel i den och inte vatten?

Användarvisningsbild

Re: Kedjespänning

Raggarö  
#480718 Jo, vanligtvis använder jag varmvatten med något rengöringsmedel (eller andra medikamenter) i men jag hade ingen lust att gå upp till huset, jag tog vad jag hade till hands för stunden.

På ett av mina jobb används Bycosin C10 i ultraljudtvättarna, det är ett lösningsmedel som rengör väldigt bra. Det går nog att rengöra med det mesta så länge vätskan är varm.

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjespänning

JensSkoog  
#542363 Fick in en hög med skitiga kedjor i dag och slängde dom i
ultraljudstvätten som jag glömde i ett hörn efter att jag
hade användt den ett par gånger. :oops:
Tusan vad bra kedjorna blev :surp:
1546719366_ultralydsvasker_z_(16).jpg

Körde bara vatten och lite diskmedel för diskmaskin.
Efter tvätt blåste jag dom turra med värmluft
och ga dom lite sprutolja.

Men, jag har ju självklart tappat bort handboken, så jag är lite osäker på
hur jag ska ställa in den för bäst möjligt resultat. Kan du tipsa mig, @Raggarö :wink:
1546719367_ultralydsvasker_z_(1).jpg

Sökt på nätet, men hittar inte något.

Avatar Fallback

Re: Kedjespänning

Relaskop  
#542406 Hva er den store fordelen med å vaske kjedene på denne måten?

Användarvisningsbild

Re: Kedjespänning

JensSkoog  
#542411 Jeg sliper kjeder for endel kunder, og når jeg gjør de reine før sliping, så
reduseres risken for varmgang på sagtenna. I tillegg blir det mindre skit
som fester seg og trekker seg inn i slipeskiva, så da holder den lenger
siden en slepper å bruke reingjøringssteinen på den så ofte.

Dessuten er det mye trivligere å handter reine kjeder enn endel av de
som kommer inn og ser ut som de er rulla i tjære og fjær :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).