Motorsåg och handhållet

Bra sätt att upptäcka spik/skruv i träd?

8 inlägg 5059 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra sätt att upptäcka spik/skruv i träd?

Hema  
#480147 Ja precis som rubriken låter, så är jag lite nyfiken om det finns något smidigt sätt att upptäcka spik i bl.a. trädgårdsträd. Och det verkar som om husägare är väldigt glada i att spika i trädgårdsträd, fråga JensSkoog. :)

Är det en riktig metalldetektor som krävs eller skulle man kunna klara sig med en regelscanner (ja en sådan man söker reglar, rör osv. med när man grejar med väggar)?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bra sätt att upptäcka spik/skruv i träd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480148 Byt till en ny kedja på motorsågen, fila noggrant och direkt du sågar kommer du hitta metall! \M/

Avatar Fallback

Re: Bra sätt att upptäcka spik/skruv i träd?

Hema  
#480150 Ja jo.. :lol: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra sätt att upptäcka spik/skruv i träd?

finnjonte  
#480151
Mangan skrev:Byt till en ny kedja på motorsågen, fila noggrant och direkt du sågar kommer du hitta metall! \M/

Låter väääldigt bekant :d

Avatar Fallback

Re: Bra sätt att upptäcka spik/skruv i träd?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480171 Kjent problem, ein løysing er å ha 2 sage der du bruka spikar sagå til dei nederste metrane, er som regel der spikarane er. Treff jo spikar da og sjølvsagt men her har du ei kjeda som du file i full fart så mykje at du klare deg, ingen vits i å vera nøyen med filinga. Når du mest sannsynlig er utanfor "fareområdet" så bruka du den andra, Virka som detta er den raskaste løysinga. Å skifta kjeda heila tida tar for lang tid. Eg og er litt innteresert i da med metaldetektor noke som har prøvd da? Ein måte å unngå spikar når du veit da er, og treet må fellast er å fella heilt nede med bakkenivå, sjelden at noken har spikra der.

Användarvisningsbild

Re: Bra sätt att upptäcka spik/skruv i träd?

JensSkoog  
#480179
Hema skrev:Ja precis som rubriken låter, så är jag lite nyfiken om det finns något smidigt sätt att upptäcka spik i bl.a. trädgårdsträd. Och det verkar som om husägare är väldigt glada i att spika i trädgårdsträd, fråga JensSkoog. :)

Är det en riktig metalldetektor som krävs eller skulle man kunna klara sig med en regelscanner (ja en sådan man söker reglar, rör osv. med när man grejar med väggar)?

Vet inte om en regelscannar skulle klara av det. ( jag har en, men med
den hittar jag inte vara sig reglar eller rör :lol: )
Skulle väl gå med en skicklig metalsökare.

Där jag hugg idag, gick det en gräns i gamla dar, och det hade varit stängslat
för betesdjur, men det visste inte jag, och jag tänkte heller inte att någon skulle
stängsla mitt uppi en stenig brant där man får dra sig upp :-o

Användarvisningsbild

Re: Bra sätt att upptäcka spik/skruv i träd?

Raggarö  
#480191
can skrev:Kjent problem, ein løysing er å ha 2 sage der du bruka spikar sagå til dei nederste metrane, er som regel der spikarane er. Treff jo spikar da og sjølvsagt men her har du ei kjeda som du file i full fart så mykje at du klare deg, ingen vits i å vera nøyen med filinga. Når du mest sannsynlig er utanfor "fareområdet" så bruka du den andra, Virka som detta er den raskaste løysinga. Å skifta kjeda heila tida tar for lang tid. Eg og er litt innteresert i da med metaldetektor noke som har prøvd da? Ein måte å unngå spikar når du veit da er, og treet må fellast er å fella heilt nede med bakkenivå, sjelden at noken har spikra der.


Mitt första inlägg på detta foum....

Tipset med 2 sågar är bra, det har jag använt sedan jag hamnade på ön. Jag har hittat det mesta invuxet i träd, yxskallar, grov spik, gångjärn och naturligtvis taggtråd i mängder, Man är aldrig vaccinerad mot detta, jag har lyckats "hitta" spik och annat olämpligt från markhöjd upp till tuppningshöjd (hamlingshöjd för Ståkkholmare)

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Bra sätt att upptäcka spik/skruv i träd?

JensSkoog  
#480194 :-bd @Raggarö
Väntar på flera inlägg från dig.

Har ju ochså hittat det mesta, men yxskallar :-o har jag aldrig
hittat, men taggtråd och spik 😈 😈

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).