SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Stihl MS 462 C-M

44 inlägg 30020 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MS 462 C-M  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#468602 Det bar sig inte bättre än att Stihl visar en ny kombattant till Hva 572xp på Forstmesse 2017. Det är Stihl MS 462 som är en helt ny skapelse på 72cc.

Säljstart är nu direkt i Tyskland, Schweiz och Österrike, vi i Sverige får vänta tills februari 2018.

På sikt kommer 462 att ersätta både 461 och 441.

4.4kW och en torrvikt utan svärd och kedja på 6kg blankt torde göra MS 462 till en värdig opponent till 572XP.

Förgasaren är helt ny och M-Tronic enheten har nu en 2.0 mjukvara, MS 462 är först med denna mjukvara som ska erbjuda många förbättringer jämte 1.0.

Standard på sågen är 18" svärd med Stihls RS kedja med 3/8 delning och 1.6mm spårvidd.

Jag gjorde en kort video från mässan som du kan se nedan. Det ska bli spännande att följa dessa nya sågar ut i skogen. Det kommer bli en match...





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468604 Lysande! Lär bli en spännande envig mellan 462 och 572. :-BD Vem tror du vinner den fighten?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

Robertberg  
#468617 Mer effekt och mindre vikt än 572an, snöpligt för Husqvarna..

Men sa inte tysken i filmen att 462an var byggd för och levererades med svärd på 50 cm? 50 cm = 20 tum?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

Tosca  
#468636 Stihlsvärd har lite sömsmån i namnet har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

Fredrik Reuter  
#468656
Niking skrev:Vem tror du vinner den fighten?
/Niklas


Jag tror det blir väldigt hårt i denna fajt, troligtvis ur alla aspekter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468658
Fredrik Reuter skrev:
Niking skrev:Vem tror du vinner den fighten?
/Niklas


Jag tror det blir väldigt hårt i denna fajt, troligtvis ur alla aspekter.

En riktig nagelbitare med andra ord! Spännande!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

MartinH  
#468944 Om man bestämmer sig för att köpa ny 70-kubikare får man helt klart ta sig en funderare. Kommer ihåg fars Stihl 026:a från 90-talet endast med positiva termer.

Mer effekt och lättare än Husqvarna 572 xp är ju ingen nackdel förstås men det är annat som väger in också.

Ska bli intressant och följa dessa två sågar

Mvh
MartinH

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

roa  
#469780 Hej! Jag arbetar som skogsarbetare varje dag hugger stort sett bara Bok och Ek. En hästkaft eller en kubik går inte att gämföra rakt av. Sthils 362 med 16" svärd 3/8 kedja går inte att gämföra med Huskvarna 560 med 16"svärd 3/8 kedja .Huskvarna vinner alla dagar i veckan är som natt och dag. När vi pratar 70 kubiks sågar så finns det kraft så det räcker för arbets uppgiften både Stihl och Huskvarna drar ett 20"svärd. Hur dom senaste 70 kubiks sågar är kan jag inte utala mig om då jag inte arbetat med dom. När man gämför dom gamla som Sthil 441 så slår den Huskvarna med lätthet på grund av sin låga vikt oavsett om den nya Huskvarnan 572 går bättre än Stihl 462 så kommer jag att köpa den nya Stihl sågen 462 på grund av den låga vikten som jag anser är viktigare än kraften som redan finns i över flöd på båda sågarna för arbets uppgiften. Enstaka riktigt övergrova träd som kräver extremt svärd kan man alltid fälla även om sågen inte drar för fullt. Oftast ska dessa träd sparas som Naturvårdsträd . PS inget såg oavsett märke kan ersätta en dåligt filade kedja, lär er fila och sköta era sågskedjor. Släng era gamla svärd med uppslitna bommar om ni inte vet om svärdet är slut fäll en grov Asp eller Poppel så får ni reda på det.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469782 kjøre du sthil sverd og kjeda på stihl sag og husqvarna sverd og kjeda på husqvarnasag?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

roa  
#469826 Sthil svärd på sthil en oregon lättvikts svärd på Huskvarnan

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469835 Kjede då? Noke eg aldri klara la vera å spørra om

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

roa  
#469839 Jag kör med sthil kedjan både på Huskvarnan och sthilen .Enda anledningen till det är att jag filar med flatfil och då fungerar sthil kedjan optimalt.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469841 aha så du drive med da som kallas square ground filing? Der du file utanfrå og inn, motsatt av "vanlig" Eg har aldri sjølv prøvd da, men har lest om da og sett da på tuben

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

roa  
#469843 Vi jobbar dagligen i skogen så det måste fungera praktisk i värkligheten. Vi kan inte stå och leka som tävlings sågarna gör. Vi har tagit fram en teknik där man filar från samma håll som med rund fil. Har du rätt flatfil från valobre så lägger den inte mycket rå egg. Den extrema skärpan som tävlings sågarna har klarar sig när man sågar i kemiskt rena ämen .i verkligheten lägger sig den skärpan direkt för virket är inte rent.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469846 ok, men rekna med at den måten de gjere da på, gjer ei skarpare kjeda og muligens ein egg som helde lengre enn ei kjeda som er filt med rundfil på den vanlige måten innenfrå og ut. Bruka du ei mal då eller file du med flatfil på frihand?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).