Motorsåg och handhållet

Jonsered 2055 - tacksam för tips!

9 inlägg 7501 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2055 - tacksam för tips!

asseasse  
#32557 Har ett litet motorsågsproblem som någon kanske någon vänlig själ kan ge tips om en enkel lösning på?

Min morbror har en Jonsered 2055 som inte fungerar så bra. Den startar och går men lägger av när den börjar bli varm och kan inte startas om förrän den har svalnat. Har tipsat honom om att rengöra sågen bättre - vilket han delvis gjort - men problemet kvarstår fortfarande.

På cylinderns kylflänsar återstår fortfarande ett tunnare smutslager. Hur rengör man enklast kylflänsarna riktigt ordentlig? Kan man spruta med tryckluft och lacknafta eller ska man då tänka på något särskilt?

Finns det något annat generalfel som stämmer in på symptomet? Sliten kolvring el dyl? Sågen har inte gått mer än max 250 kubik vedhuggning men är inte särskilt väl underhållen.

Vänliga hälsningar och tacksam för tips!

/andreas.

PS: Om man jämför specifikationerna på 2055 och 2152 så skiljer det bara 2 hekto i vikt - men då man arbetar med maskinerna känns 2055:an som en blyklump i jämförelse med 2152:an. Vad kan det bero på?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2055 - tacksam för tips!

maccall  
#32558
asseasse skrev:Har ett litet motorsågsproblem som någon kanske någon vänlig själ kan ge tips om en enkel lösning på?

Min morbror har en Jonsered 2055 som inte fungerar så bra. Den startar och går men lägger av när den börjar bli varm och kan inte startas om förrän den har svalnat. Har tipsat honom om att rengöra sågen bättre - vilket han delvis gjort - men problemet kvarstår fortfarande.

På cylinderns kylflänsar återstår fortfarande ett tunnare smutslager. Hur rengör man enklast kylflänsarna riktigt ordentlig? Kan man spruta med tryckluft och lacknafta eller ska man då tänka på något särskilt?

Finns det något annat generalfel som stämmer in på symptomet? Sliten kolvring el dyl? Sågen har inte gått mer än max 250 kubik vedhuggning men är inte särskilt väl underhållen.

Vänliga hälsningar och tacksam för tips!

/andreas.

PS: Om man jämför specifikationerna på 2055 och 2152 så skiljer det bara 2 hekto i vikt - men då man arbetar med maskinerna känns 2055:an som en blyklump i jämförelse med 2152:an. Vad kan det bero på?



Kolla att tankventilationen fungerar. Är den igensatt blir det vakum i tanken lagom tills sågen blivit varm, men det "läcker" antagligen in tillräckligt för att det skall duga att starta på efter en stund - när sågen svalnat. Öppna tanklocket och släpp in lite luft när den stannat och se om sågen lätt går igång sedan. Eller ännu bättre, tippa sågen åt sidan redan när den börja gå dåligt och öppna locket lite medans den är igång - då märks det ju genast!

Andra saker som påverkas av värme är tändstift och tändspolen, men om det är sannolika fel i det här fallet är jag för dålig mek för att kunna gissa på...

--

Sågar är ganska tåliga så om man bara ser till att det inte kommer in vatten genom förgasare eller avgasröret kan man oftast vräka på med diskmedel, såplösning eller avfettning alltefter hur skitig den är. Skölj med varmt vatten, och använd en lagom hård diskborste så försvinner nog det mesta. Kanske skall man undvika att stå och pressa med en högtryckstvätt i trakterna av vevhuslagren och dess tätningar också, om man nu har lossat på lite kåpor så att de partierna är lite mindre skyddade än vanligt.

Diskmaskinen fungerar bra också, min 026 har nyligen åkt tre varv i den, visserligen med alla lösa delar bortplockade och insug ach avgas förseglade på cylindern, men utöver att den tillslut blev hyggligt ren, ser ingenting ut att ha tagit skada eller ens blivit missfärgat. Å andra sidan har jag ju iofs. inte monterat ihop och startat den igen, så jag kanske får mig en överraskning...

--

Utöver hur mycket den väger spelar det också roll hur vikten är fördelad - var den sitter liksom - samt hur du håller i vikten. En liten såg med tyngdpunkten i mitten och relativt korta, nära placerade handtag är mycket smidigare än än större såg med tyngdpunkten placerad åt något märkligt håll och med spretiga handtag som kanske dessutom inte passar i tjocklek för ens händer.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32568 Kan vara skuren eller nåt annat, men det låter lite som en luft läcka...

Av med ljuddämparen o kolla så det ser fint ut på kolv o insugsidan.
ut med stiftet o kolla ner på avgassidan om det är repigt.

Kolla över den så du inte ser når fel nånstans. Börja i pickup i tank o gå framåt.
Ser du inget så är det nog i förgasare eller vev tätningar/cylinderfot.

Det tunna lager som finns på cylinder ofta borde inte ställa till det så hemskt mycket.

Användarvisningsbild
totte  
#32587 Kolla också in vad vi skrivit i den här tråden. Min gamla Jonsered hade en utsliten kolvring.

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=2501

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2055 - tacksam för tips!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32589
maccall skrev:
asseasse skrev:Vänliga hälsningar och tacksam för tips!

/andreas.

PS: Om man jämför specifikationerna på 2055 och 2152 så skiljer det bara 2 hekto i vikt - men då man arbetar med maskinerna känns 2055:an som en blyklump i jämförelse med 2152:an. Vad kan det bero på?



Utöver hur mycket den väger spelar det också roll hur vikten är fördelad - var den sitter liksom - samt hur du håller i vikten. En liten såg med tyngdpunkten i mitten och relativt korta, nära placerade handtag är mycket smidigare än än större såg med tyngdpunkten placerad åt något märkligt håll och med spretiga handtag som kanske dessutom inte passar i tjocklek för ens händer.


Jag har en 2054 (ungefär samma som 2055 men lite svagare motor) som med ett 13-tums svärd känns klumpigare än 346 och 242 (vilket den borde vara eftersom den är tyngre). Provade med ett 15-tums pixelsvärd och då blev balansen bättre tycker jag även om totalvikten ökar lite grand. Ganska bra dock om man gallrar och kan stå nästan rak i ryggen även om man kvistar smågranar.

Avatar Fallback

tack!

asseasse  
#32857 Tack för tipsen maccall och ni andra! Det verkar ha varit igenproppad ventilation till bränsletanken som var problemet för sågen startade mycket riktigt efter att man öppnat tanklocket och den gick även längre med mindre kvantitet bensin i tanken. Sågen saknar emellertid också kraft (åtminstone jämfört med 2152:an) och verkar gå ganska varm. Men det är ju ett annat problem och tyder väl antagligen på sliten kolvring samt smutsiga kylflänsar. Åter tack för svaren!

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#32860 Om den är kraftlös och går för varm så får den nog fortfarande för lite bränsle. Om det inte beror på justeringen så kan du också ha otäta vevaxeltätningar eller nån annan läcka. Rekommenderar att du inte kör sågen innan du fått ordning på det, det sliter grymt på den om den går för magert och för varmt.

Avatar Fallback

tack igen!

asseasse  
#32898 Det låter helt logiskt! Jag kände bara inte till sambandet mellan mager blandning och varmgång. Vad beror det på? Lägger nog inte ned alltför mycket arbete på morbrors såg eftersom jag av erfarenhet vet att han snart har den full med gammal bark och sågspån igen men det kan ju vara bra att veta till en annan gång ifall det blir något fel på våra andra sågar...

Vänliga hälsningar!

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#32900 Flera saker gör att mager blandning ger varmgång. Bränslet i sig kyler, det är ju kall vätska som kommer in och ju mindre bränsle ju mindre kylning. Sen kommer det i en tvåtaktare in mindre olja = sämre smörjning = mer friktion alltså värme och mer slitage. Och sen är det förbränningstekniska historier som gör att du får mer värme och mindre kraft ur en mager bränsle-luftblanding, jag försöker inte ens förklara hur eftersom jag inte vet ett dugg mer än vad jag just sagt.

Du kan ju emellertid prova att skruva ut högfartsskruven 1/4 - 1/2 varv och se om det hjälper. Rätt justerat ska sågen "fyrtakta" lite, alltså gå en aning orent, på full gas utan belastning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).