Motorsåg och handhållet

Husqvarna 572XP

241 inlägg 77061 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469591
JohannesG skrev:Tror inte det var större svärd som var det farliga. Utan ett större drev. Med ett större drev ökar kedjehastigheten och det är inte säkert att skyddskläderna håller om olyckan skulle vara framme.

Det är inte så mycket skillnad på förr o nu i kedjehastighet som man kan tro.
Tidigare hade många såg 8 kuggar o lägre varv. Nu är det mycket rusvarv och hög kedjehastighet.
Arbetsvarv som sågen ger mest effekt i är oftast ca 25% av rusvarv/toppvarv.
Belastas sågen och man plockar ut effekt är det det arbetsvarvet som ska mätas.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

anersimyra  
#469596 Oavsett större drev eller inte så är det nog tveksamt om brallorna klarar en rejäl påsågning av en modern såg på närmare 80cc.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469598 Inte säkert de håller för nån om man ser till hastighet oavsett cc.
Brallorna ska fylla upp så tiden som går åt fylla upp är intressantare än storlek på motorn.
Delning, hastighet är nog avgörande.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

Hema  
#469606
Mange skrev:Inte säkert de håller för nån om man ser till hastighet oavsett cc.
Brallorna ska fylla upp så tiden som går åt fylla upp är intressantare än storlek på motorn.
Delning, hastighet är nog avgörande.

Ja jag syftade på att ökad kedjehastighet ökar risken för att klädernas skyddsfunktion riskerar att avta/minska. Hade det inte varit fallet hade väl inte exempelvis skyddsbyxor varit klassade för 20, 24 och 28m/s.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Fredrik Reuter  
#469608
Mange skrev::surp: har ni 18" på en 70cc såg?
I test? Vad testas då?


Hej,
Ja, som redan hintats om så är det kombon med C85 kedjan, 18" svärd och 572xp som vi fått för test nu.
C85 kommer ju ut på marknaden först i början av nästa år så jag tror inte att de har så många längder att välja på just, faktum är vilket som att 572XP säljs in av Husqvarna att komma standard med 18".

Största granen som Lars-Erik fällde igår var nog runt 5 fastmeter och det hade varit fint med ett längre svärd.
Jag var ute hos dem idag och vi pratade om detta, 20" hade varit optimalt enl Lars-Erik för övergrovt på 572xp, längre blir bara tyngre, mer obalans och krångligare enligt honom.

Rapport kommer ang testet, vi håller på och sammanställer både åsikter, data och bilder/video.

Bifogar en bild där vi diskuterade skillnader mellan 560XP som är en av firmans vanliga sågar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469609 Det var ju sagt att de som enstaka ggr behöver 20" och kör 18" klarar sig nog med 560 eller 562. Det var argumentet när 60cc skulle ersätta 56.
Har man behov av 70cc såg funkade inte detta så bra utan de gick varma och sa kaboom..
18-20" håller nog en 70cc såg bra.
Ska man sen upp ett par snäpp så ser man fortare vad de går för.
Jag hade 24-32" på 372 utan att det gick varmt. 575an jag har nöjer sig med 18, 20 om man tar det nätt o kyler då och då.

Stora såg i fällning söker man bottendrag och vridmoment i. Finns bättre alternativ för upparbetning

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

anersimyra  
#469616
Hema skrev:
Mange skrev:Inte säkert de håller för nån om man ser till hastighet oavsett cc.
Brallorna ska fylla upp så tiden som går åt fylla upp är intressantare än storlek på motorn.
Delning, hastighet är nog avgörande.

Ja jag syftade på att ökad kedjehastighet ökar risken för att klädernas skyddsfunktion riskerar att avta/minska. Hade det inte varit fallet hade väl inte exempelvis skyddsbyxor varit klassade för 20, 24 och 28m/s.
En avgörande faktor är utrymmet inne i kopplingshuset. När jag köpte min 394 någon gång runt 95 satt en dekal som angav att sågen enbart fick användas tillsammans med minisågverk. Anledningen var att det stora utrymmet i kopplingshuset, tillsammans med motorstyrkan gjorde att byxornas skyddsmateriel aldrig han med att trassla fast kopplingen. På Boo Zenk där jag köpte sågen kom en dag en försäljare av " världens bästa " sågskyddsbyxor. När mekanikern på Boo Zenk sågat av både stock och sågbyxa tre gånger innan 394:an stoppade vände försäljaren på klacken utan att säga hej.. :ymparty: :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469625 Såg ein gong til på grana som de felte, ho var skikkelig stor den der ja! greinete var ho og.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

Hema  
#469634
anersimyra skrev:
Hema skrev:
Mange skrev:Inte säkert de håller för nån om man ser till hastighet oavsett cc.
Brallorna ska fylla upp så tiden som går åt fylla upp är intressantare än storlek på motorn.
Delning, hastighet är nog avgörande.

Ja jag syftade på att ökad kedjehastighet ökar risken för att klädernas skyddsfunktion riskerar att avta/minska. Hade det inte varit fallet hade väl inte exempelvis skyddsbyxor varit klassade för 20, 24 och 28m/s.
En avgörande faktor är utrymmet inne i kopplingshuset. När jag köpte min 394 någon gång runt 95 satt en dekal som angav att sågen enbart fick användas tillsammans med minisågverk. Anledningen var att det stora utrymmet i kopplingshuset, tillsammans med motorstyrkan gjorde att byxornas skyddsmateriel aldrig han med att trassla fast kopplingen. På Boo Zenk där jag köpte sågen kom en dag en försäljare av " världens bästa " sågskyddsbyxor. När mekanikern på Boo Zenk sågat av både stock och sågbyxa tre gånger innan 394:an stoppade vände försäljaren på klacken utan att säga hej.. :ymparty: :-bd

Ja det är också en faktor och skulle man börja pilla på kåpan eller byta för att bättre få ut spånet, ja då är det också en ökad risk.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469639 Det är inte många större såg som har mindre utrymme under kåpan än 390. 575/576 är nästan identisk. 385 394 likaså. Det ska nog kunna sno in sig även utan kåpa. Tar nog längre tid kanske men de jag sett har inte gått ens utan kåpa.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP Finns dom här diagrammen å se på nättet?

OlarsM  
#470351
Fredrik Reuter skrev:Här är ett ganska intressant diagram från lanseringen av 572.

12% bättre skäreffekt, troligtvis jämfört med gamla 372XP.

572XP ska alltså skära nästan 160 kvadratcentimeter per sekund vid 9.000 rpm, 372XP strax under 140 enligt diagrammet.

Spännande också att de har med 576XP som enligt diagrammet också får stryk av nya 572XP. Personligen tror jag att Husqvarnas mål är att 572XP ska bli en värdig ersättare till 372XP och alltså nästa legendar i 70 kubikssegmentet.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470457 Okej ännu en junk såg i från Husqvarna 0.4 hk mera effekt än min gamla trotjänare 372 från 00.
Sågen har tydligen bara testats utomlands vad händer när den får bekänna färg i stenhård svensk alm bok ek .
och man kan börja undra varför dom inte gör något åt skit modellen 550.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

Robertberg  
#470475 Finns det inga träslag i hela världen som är hårdare än de svenska?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

DenimDude  
#470477
knaggen skrev:...och man kan börja undra varför dom inte gör något åt skit modellen 550.


Lust att utveckla dina åsikter om 550? Vad är det som är skit?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

erikl  
#470481 Min ÅF rekommenderade 560 istället för den 550 jag tänkte köpa då de hade haft flera med (förgasar?)problem. De 560 spm hade sålts gick däremot utan några problem alls.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).