Motorsåg och handhållet

Husqvarna 572XP

241 inlägg 77077 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

MartinH  
#468494
Fredrik Reuter skrev:Video var utlovad och här är första.



Såg bra ut liten nedgång i varvet i tjockaste delen. Hämtar upp varvet bra efter detta dock.
Hur känns den jämfört med 372:an? Känns den tyngre eller lättare?

Den har ju ett bredare register runt maxeffektsvarvtalet vilket måste vara en klar fördel.

Mvh
MartinH

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

Fredrik Reuter  
#468502 Hej,
Här är mina första reflektioner ang 572 som vi såg och testade idag.

Det är en helt ny såg som bygger på Husqvarnas tre grundpelare pålitlighet, hållbarhet och prestanda. Dessa tre ord bildar de det kallar "Endurance" som fritt översatt blir uthållighet.

Men nog med flummiga ord.

Det är en grym såg, helt klart. Husqvarna utlovar 12% bättre skäreffekt ställt mot den snart pensionerade 372:an. Det gjordes mätningar på plats idag och 572:an spöade 372 i cookie cutting ganska rejält. Men det har nog också till stor del att göra med den nya kedjan, C85. Den avverkar bra men är inte aggressiv alls, här har Husqvarna verkligen lyckats med de nya kedjorna.

En rapp men ändå snäll kombination alltså. Någon som dock var lite anmärkningsvärt var att den hade högre ljudnivå än 372, ganska rejält faktiskt.

En ny AutoTune enhet finns också i sågen (första som den nya finns i). Den justerar (typ) dubbelt så snabbt som gamla autotune och genom detta upplevs inte att sågen kan bli kinkig eller konstig på samma sätt.

Vidare är det riktigt intressant att höra bakgrunden till hur nya sågen kom fram. De har lagt på mer vikt på ex vevstaken för att göra den starkare, även vevstakslagren är tyngre (och större). Som motvikt(!) till detta har de istället minskat svänghjulet rejält och sparar genom detta vikt, men även en annan positiv effekt - sågen har inte alls samma gyroeffekt. Detta ska enligt Husqvarna ibland vara ett problem vid kvistning, om man flyttar sågen runt stammen och jobbar mot gyroeffekten alltså.

Kedjekåpan är omgjord för att kunna kasta ut mycket mer spån, troligtvis behövs det med nya kedjan.

572 känns lättare än 372, vad det beror på vet jag inte, men det kan spela in att man är på ett testområde och testar sågen för första gången. Riktigt skön kedja som sagt, den är mild när man ansätter.

Rekommenderat pris på Husqvarna 572XP när den kommer ut är €1319.

Vi kommer testa sågen i grov skog i Sverige alldeles snart, då kommer rapport, video och recension från proffshuggare som normalt inte kör Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

totte  
#468504 Snart kanske dom lyckas göra en såg som blir lika stark som en från 70-talet, fast troligen inte lika hållbar :d

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

anersimyra  
#468512 En ny såg som är gångbar i svenskt skogsbruk var synd att de inte introducerade först, å andra sidan blir " kukförlängarna " allt vanligare även här hemma.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572 XP

Hepo  
#468520 Hej kedjan på sågen heter alltså xcut c85 och det ser ut som den har bara en ryttare men finns det med 2 ryttare bredvid varandra som på h42. kommer det halvmejsel i stor 3/8.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

anersimyra  
#468521 Kedjan har som alla andra kedjor 1 st ryttare.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572 XP

Hema  
#468525 Det blir ju lite vanskligt att ha både ny såg och ny kedjemodell. Bara kedjan är väl dokumenterat att den ger minst 10% mer? Jaja en sak som iaf jag gillade skarp var att en länk på kedjan var färgmärkt (vilket jag efterfrågat och fick info från förra årets gallringsdagar att det skulle komma). Kul!

Angående att den lät mer än 372:an är ju inte så konstigt då den var specad till minst 3db mer och det är ju en fördubbling.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

Husqvarna1  
#468539 Vad mycket väger den och hur många Hk

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468543 Vad blir den praktiska skillnaden mellan den nya 565 och den nya 572?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572 XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468544 trur ho vege 6,6 kg med 5,85 hp

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572 XP

Hema  
#468546
Niking skrev:Vad blir den praktiska skillnaden mellan den nya 565 och den nya 572?
/Niklas

Lite lägre toppvarv och ingen möjlighett till värme? Borde vara samma skillnad som mellan 545 vs 550, 555 vs. 560 osv.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

Erre  
#468547
Fredrik Reuter skrev: då kommer rapport, video och recension från proffshuggare som normalt inte kör Husqvarna.

Det måste vara @JensSkoog då. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

JensSkoog  
#468551
Erre skrev:
Fredrik Reuter skrev: då kommer rapport, video och recension från proffshuggare som normalt inte kör Husqvarna.

Det måste vara JensSkoog då. :-bd

Tackar för titeln, Erre, men proffshuggar blir jag nog aldrig. :cry:

Med det där är ju en såg som man gott skulle villa
ha, men jag tror plånboken skulle protestera :wink:

Användarvisningsbild

Högre ljudnivå från hårdare trimmade friskluftsmotorer

traktorz  
#468599
Hema skrev:...Angående att den lät mer än 372:an är ju inte så konstigt då den var specad till minst 3db mer och det är ju en fördubbling.

Min erfarenhet är att hårt trimmade sågar med friskluftsmotorer låter betydligt mera än klassiska tvåtaktare. Beror kanske på fler öppna spolkanaler, fundamentalt krav på ökad genomströmning och som resultat en mer öppen konstruktion av ljuddämparen.
T.ex Jonsered CS2253WH kontra CS2152.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468609 Saker som skiljer i motortyperna:
Högre genomsnittlig avgastemp för fullständigare förbränning.
Lägre spoltryck och genomströmmning, särskilt vid höga varvtal.
Även utrymme begränsar, fysiska mått på hur stor dämpare man kan ha.

Saker som inte skiljer:
Det finns fortfarande inget som hjälper systemen samarbeta och se resultat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).