Motorsåg och handhållet

HVA 238 - renovering och frågor

32 inlägg 16988 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 238 - renovering och frågor

Chrissofsweden  
#464772 Ändrat rubriken och gör denna till min renoveringstråd.


L = 1 1/4
H = 1
T = ?

Den har inte gått på åtta år och då gick den knackigt. Nu går den inte alls. Då skulle jag ta ner ett litet buskage och visste väl nästan ingenting så skruvarna fick sig en omgång. Nu vet jag förvisso inte så mycket heller :roll:

Nu har jag L och H enligt fabriksinställningarna men T är jag helt lost på..

Hittar ingen grundinställning för det på nätet heller. Hur ska jag tänka? Det borde inte vara orsaken till att den inte startar men lika bra att få någon sorts fördel i allt ryckande.

Ska köpa nytt stift imorgon och byta till Aspen 2. För övrigt är den helt rengjord.

Då kommer vi till fråga 2; är det dumt att köra Aspen 2 i en såg från mitten av 80-talet?



PS Lovade min morfar att den skulle åter få gå i skogen igen. Det var den sista sågen han hade i skogen under sitt yrkesverksamma liv inom Mellanskog :) Det är en fin såg så självklart ska den få gå!


Senast redigerad av Chrissofsweden ons 02 aug 2017, 21:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Grundinställning HVA 238 - T?

Mats_Orberga  
#464775 Det var den första såg jag hade från att den var helt ny. Tomgångsskruven är bara till för att öppna gasspjället lite. Minns inte hur mycket den ska skruvas in men det är bara att prova sig fram. Börja med ordentligt inskruvad och minska tomgången därifrån. Det är en jättebra idé att tanka Aspen i den.

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning HVA 238 - T?

Chrissofsweden  
#464784 "Ordentligt inskruvad" är det helt in och ett varv ut eller helt inskruvad?

Sa någon att jag är grön på det här? :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grundinställning HVA 238 - T?

anersimyra  
#464796 Grundinställ enligt rekommendation. Starta och varmkör ( förhoppningsvis ).. :D ställ T skruven så du inte behöver använda gasen för att sågen skall gå. Vrid igen L skruven tills sågen når högsta varv utan att sågen stannar, vid det momentet kan kedjan börja rotera. Öppna sen L skruven motsvarande ca tio minuter på en klocka. Ge full gas. Sågen ska nu accelerera utan att tveka. Justera H skruven tills sågen når toppvarv och samtidigt fyrtaktar tydligt. Justera därefter T skruven för optimalt tomgångsvarv.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Grundinställning HVA 238 - T?

Blivande snickare  
#464829 Har den stått 8 år så behövs säkert nya förgasarmembran och bränsleslang :)

Är den körd på mackbensin förut så löser aspenbränslet upp gamla avlagringar så en ordentlig förgasarputs i samband med slang och membranbyte är att föredra. Sotning av kolven också om du vill, har läst att alla inte gör det.

Snyggt rengjort! Vad har du använt för medel? :)

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning HVA 238 - T?

totte  
#464844 T-skruven, skruva den tills den precis rör vid armen på spjällaxeln skruva den sen ett par varv in. Då brukar det vara för hög tomgång, vilket innebär att det sedan är enkelt att skruva ut den till lagom tomgångsvarv. Och nej, den skruven har inget att göra med att sågen inte startar.

Instämmer helt med snickarn, har den stått så länge behöver den nästan säkert en ordentlig renovering av bränslesystemet.

Avatar Fallback

Re: Grundinställning HVA 238 - T?

tallen100  
#464849 Du lär märka om ny bränsleslang behövs, i så fall blir den alldeles kladdig efter provstart och sågen startar inte igen förrän en ny slang sitter på plats :mrgreen:

Fick en gammal såg för nått år sen, en Hva 280 som troligen inte gått på minst tio år, slog bara i en bensinskvätt (ej alkylat) startade på några ryck och gick fint, men sen startade den inte igen och då var det bara klet kvar av bränsleslangen :mrgreen: I med en ny och sågen gick/går kanon, membranet var det tydligen inga fel på.

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning HVA 238 - T?

Mats_Orberga  
#465192 Ordentligt inskruvad betyder nog ett par tre varv från där spjället börjar öppna. Det är säkert minst tjugofem år sedan min sista 238:a skar så minnet sviktar lite. Lågvarvsskruven påverkar också tomgången. Skruva lågvarvet in och ut tills du hittar den punkt där tomgången är som högst. Därifrån skruvar du ut L-skruven 1/4 varv. Om sågen tvekar vid acceleration, öppna ytterligare lite. Nu ska kedjan vara stilla vid tomgång. Om inte, skruva ut tomgångsskruven.

Användarvisningsbild

Re: Grundinställning HVA 238 - T?

Chrissofsweden  
#465301 It's alive!! :d

Nu får jag justera in den och fundera på om det är nått ska bytas/servas. Återkommer med frågor :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

Chrissofsweden  
#466505 Den där gick inte så länge \M/

Nu har jag plockat isär den då bränslet läckte ur. Har inte riktigt hittat var den läcker men misstänker att det är ett hål i tanken. Ska göra rent den grundligt och se om jag hittar't.

Sen tänkte jag lite på förgasaren. Den ser väldigt ren och fin ut, reglagen går bra men är det nått annat jag ska titta/tvätta som jag inte ser med blotta ögat? Bränslenippeln har flöde (blåst ur den) och så blir det nytt filter samt slang. Men är det något mer i förgasaren? Packningar/membran såg ockulärt bra ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

Chrissofsweden  
#466509 Hittade en del matnyttigt här :)

Hva 238 problem

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

totte  
#466615
Chrissofsweden skrev:Packningar/membran såg ockulärt bra ut.


Okulärt duger inte för att avgöra vad gäller membran. Membran måste man känna på. Dom skall vara mjuka och eftergivliga. Minsta ansats till hårda och "prassliga" så är det byte som gäller. Packningar kan man kika på och dom duger om dom ser bra ut.

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

Chrissofsweden  
#467884 Sågen isärskruvad och näst på tur är alltså förgasaren.
1502580726_image.jpeg


Nya membran.
1502580726_image3.jpeg


1502580726_image5.jpeg


1502580726_image2.jpeg


I med ny bränsleslang och filter.
1502580730_image543.jpeg


Dit med förgasare, tank och reglage.
1502580726_image6.jpeg


Luftfilter #2 och startmekanism på plats.
1502580729_image8.jpeg


Kedja, kastskydd och svärd på plats.
1502580726_9.jpeg




1502580730_image12.jpeg


1502580729_image11.jpeg


1502580729_image10.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

totte  
#467913 Bra jobbat, nu hoppas vi att den går lika bra som den ser ut.

Användarvisningsbild

Re: HVA 238 - renovering och frågor

Chrissofsweden  
#467972 Nu tände den inte alls =))

Men jag har inte ens påbörjat felsökning. Dock är jag inte så orolig.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).