Lönsam tillväxt för Husqvarna första halvåret 2017
Postat: tis 18 jul 2017, 10:45
Husqvarna redovisar idag sin delårsrapport för första halvåret 2017. Omsättning och resultat ökar för bolaget som helhet och i tre av de fyra divisionerna. Den positiva utvecklingen gäller divisionerna Husqvarna (där bl a Husqvarna och Jonsered ingår), Gardena och Construction. Däremot lever Husqvarnas division "Consumer Brands" (där bl a Mc Culloch ingår) ett tuffare liv och där man i och för sig växer men tappar i lönsamhet.
Enligt Husqvarnas Vd beror den positiva utvecklingen för Husqvarna på att bolaget "på ett effektivt sätt utnyttja en övergripande god efterfrågan inom områden som robotgräsklippare, batteridrivna produkter och bevattningsprodukter."
Tittar man på divisionen "Husqvarna" där sågarna ingår säger Husqvarna att:
Hur det går för sågarna som enskild produktgrupp framgår inte av rapporteringen men det är väl troligen inte så att den globala motorsågsmarknaden i sin helhet är att betrakta som en tillväxtmarknad. Eller vad tror ni?
Läs hela pressreleasen om Husqvarnas halvårsresultat här.
Enligt Husqvarnas Vd beror den positiva utvecklingen för Husqvarna på att bolaget "på ett effektivt sätt utnyttja en övergripande god efterfrågan inom områden som robotgräsklippare, batteridrivna produkter och bevattningsprodukter."
Tittar man på divisionen "Husqvarna" där sågarna ingår säger Husqvarna att:
Försäljningen i divisionen Husqvarna ökade med 5% justerat för valuta och rörelseresultatet ökade med 15% till 1 186 Mkr (1 031). Den största tillväxten återfinns i Europa till stor del som ett resultat av god tillväxt i batteridrivna produkter inklusive robotgräsklippare.
Hur det går för sågarna som enskild produktgrupp framgår inte av rapporteringen men det är väl troligen inte så att den globala motorsågsmarknaden i sin helhet är att betrakta som en tillväxtmarknad. Eller vad tror ni?
Läs hela pressreleasen om Husqvarnas halvårsresultat här.