Mecka självt motorsåg?
Postat: sön 09 jul 2017, 12:40
Jag tänkte bara rådfråga någon här på forumet hur det är att meka självt med gamla motorsågar.Märket spelar kanske inte så stor roll eftersom principen är den samma,bara då att det kanske skiljer lite beträffande konstruktionen.
Jag har självt en gammal Stihl MS361 (2007).Den har som sagt gått klanderfritt för mig under alla år,men att mitt livs största misstag har då varigt att jag körde med veg.sågkedjeolja typ Hva. Det gick som sagt an sålänge jag använde sågen frekvent,men ju mindre jag använde den destå sämre gick det.Till slut så gick det så pass långt att oljan beckade igen hela konstruktionen så att jag inte ens kunde dra runt detta ens med startsnöret.
Eftersom jag då vart lite osäker på hur jag skulle gå till väga så vart det aukt.verktad,men utan att kritisera och svartmåla någon i sammanhanget så upplever jag det som att dessa nissar inte ens har orkat/velat sätta sig in i servicemanualen.
Enligt servicekillarna så skulle det bara räcka med att byta en havererad och blockerad oljepump,men efter att jag letat runt på nätet (bla på youtube,servicemanualer)så börjar bilden klarna för mig i hur hela konstruktionen är uppbyggd. Med facit i hand (servicemanualen) så förstår jag varför jag hittade div plastflisor vid oljepumpen.Detta vart som sagt en tämligen dyrköpt erfarenhet,och eftersom marknadsvärdet inte är såpass högt o att garantin hur som helst har gått ut, och mitt förtroende för dessa serviceverkstäder är rätt så lågt just nu så undrar jag om jag kan göra detta självt?
Jag har även kollat upp priser vad dessa delar skulle kosta och dessa är ju vesentligt lägre än vad verkstäderna debiterar sina kunder.
Jag har självt en gammal Stihl MS361 (2007).Den har som sagt gått klanderfritt för mig under alla år,men att mitt livs största misstag har då varigt att jag körde med veg.sågkedjeolja typ Hva. Det gick som sagt an sålänge jag använde sågen frekvent,men ju mindre jag använde den destå sämre gick det.Till slut så gick det så pass långt att oljan beckade igen hela konstruktionen så att jag inte ens kunde dra runt detta ens med startsnöret.
Eftersom jag då vart lite osäker på hur jag skulle gå till väga så vart det aukt.verktad,men utan att kritisera och svartmåla någon i sammanhanget så upplever jag det som att dessa nissar inte ens har orkat/velat sätta sig in i servicemanualen.
Enligt servicekillarna så skulle det bara räcka med att byta en havererad och blockerad oljepump,men efter att jag letat runt på nätet (bla på youtube,servicemanualer)så börjar bilden klarna för mig i hur hela konstruktionen är uppbyggd. Med facit i hand (servicemanualen) så förstår jag varför jag hittade div plastflisor vid oljepumpen.Detta vart som sagt en tämligen dyrköpt erfarenhet,och eftersom marknadsvärdet inte är såpass högt o att garantin hur som helst har gått ut, och mitt förtroende för dessa serviceverkstäder är rätt så lågt just nu så undrar jag om jag kan göra detta självt?
Jag har även kollat upp priser vad dessa delar skulle kosta och dessa är ju vesentligt lägre än vad verkstäderna debiterar sina kunder.