Motorsåg och handhållet

Mecka självt motorsåg?

6 inlägg 4616 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mecka självt motorsåg?

Tompa25  
#463192 Jag tänkte bara rådfråga någon här på forumet hur det är att meka självt med gamla motorsågar.Märket spelar kanske inte så stor roll eftersom principen är den samma,bara då att det kanske skiljer lite beträffande konstruktionen.
Jag har självt en gammal Stihl MS361 (2007).Den har som sagt gått klanderfritt för mig under alla år,men att mitt livs största misstag har då varigt att jag körde med veg.sågkedjeolja typ Hva. Det gick som sagt an sålänge jag använde sågen frekvent,men ju mindre jag använde den destå sämre gick det.Till slut så gick det så pass långt att oljan beckade igen hela konstruktionen så att jag inte ens kunde dra runt detta ens med startsnöret.
Eftersom jag då vart lite osäker på hur jag skulle gå till väga så vart det aukt.verktad,men utan att kritisera och svartmåla någon i sammanhanget så upplever jag det som att dessa nissar inte ens har orkat/velat sätta sig in i servicemanualen.
Enligt servicekillarna så skulle det bara räcka med att byta en havererad och blockerad oljepump,men efter att jag letat runt på nätet (bla på youtube,servicemanualer)så börjar bilden klarna för mig i hur hela konstruktionen är uppbyggd. Med facit i hand (servicemanualen) så förstår jag varför jag hittade div plastflisor vid oljepumpen.Detta vart som sagt en tämligen dyrköpt erfarenhet,och eftersom marknadsvärdet inte är såpass högt o att garantin hur som helst har gått ut, och mitt förtroende för dessa serviceverkstäder är rätt så lågt just nu så undrar jag om jag kan göra detta självt?
Jag har även kollat upp priser vad dessa delar skulle kosta och dessa är ju vesentligt lägre än vad verkstäderna debiterar sina kunder.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mecka självt motorsåg?

traktorz  
#463196 Gamla typen av klassiska tvåtaktsmotorer är enklare att meka än de nya av friskluftstyp. En 60-kubikare som din gamla MS361 torde därför vara enkel att få i topptrim. Enklare att meka oljepumpsdelen, än att riva förgasarsidan med länkarmar till diverse reglage såsom choke mm. Passa på att rengöra sågen ordentligt, när du väl har den delen sönderplockad.

Den nyare MS362 som vår är ganska invecklad på förgasarsidan, dock behövde den ett dyrt förgasarbyte, för att överhuvudtaget gå riktigt igen.

Användarvisningsbild

Re: Mecka självt motorsåg?

totte  
#463202 Hänger väl mest på om du är allmänt någorlunda händig att skruva med grejor och kanske har lite erfarenhet att meka med andra saker. En såg är inte särskilt komplicerad, noggrannhet, renlighet och god ordning på grejorna är vad som behövs mest.Lite känsla i fingrarna för hur mycket man kan ta i är viktigt, eftersom mycket är lättmetall och numera plast, så det tål det inte alltför hårda tag. Lätt att dra ur gängor t ex om man drar åt för kung och fosterland.

Uppenbarligen, från det du skriver, så klarar du ju att förstå en verkstadmanual. Att förstå hur det fungerar och är sammansatt är grunden för att kunna göra ett bra jobb. Resten är mest självförtroende, att komma underfund med att det här klarar jag och därmed våga sig på mer och mer knepiga saker.

Sen finns det ju alltid ett Skogsforum att ställa frågor på om man kört fast :-bd

Om du inte gör det har du ju ingen fungerande såg. Om du lämnar in den så kostar det skjortan och vore kanske lönsammare att köpa nytt. Så, det finns ju inte mycket att förlora, priset på några reservdelar i värsta fall. Så det är väl bara att köra igång!

Användarvisningsbild

Re: Mecka självt motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463206 Klart du ska skruva själv o lära dig den hårda vägen. Det gjorde jag...
Men billigare blir det INTE!

Avatar Fallback

Re: Mecka självt motorsåg?

Tompa25  
#467384 Tack till både Mange och Totte för all positiv feedback.
Jag har förstått att det inte är så billigt i slutändan att göra detta självt,men vad ska man göra när verkstäderna vet lika mycket som "amatörer". Dem är ju hyfsat bra på att ta betalt,men kanske inte avsiktligen med tanke på att många verkstäder jobbar med många olika typer av märken osv,men att ett minimikrav borde vara att den som meckar med sådant borde öppna servicemanualen och läsa detta istället för att ägna sig åt gissningslekar.
Det jag våndas lite över är alla dessa specialverktyg som Stihl skriver om i sina manualer. Om mitt sunda förnuft inte är helt åt pipsvängen så dem avdragare mm som det refereras till är väl helt vanliga avdragare som går att införskaffa på ex. Biltema,Mekonomen mfl?
Med avdragare lite mer specifik så syftar jag på lageravdragare,bla för att avdraga oljepackningarna & det stora huvudlagret.
När jag jämför Stihls riktpriser på deras specialverktyg mot det som säljs på olika tillbehörsbutiker så blir jag lite fundersam varför deras priser ligger såpass högt.Det är ju i slutändan inget hokuspokus utan vanliga standard komponenter vi pratar om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mecka självt motorsåg?

totte  
#467388 Vanligtvis klarar man det mesta utan tillverkarspecifika verktyg. Passande svänghjulsavdragare är bra att ha, svänghjul är lite knepiga. Kan tas bort med knep, men risken för skador finns. Annars är väl många specialverktyg sådana som gör jobbet snabbare och enklare, det som behövs när proffs jobbar. Utan får man joxa, bända, lirka och klura en del, oftast löser det sig men tar lite mer tid. Lager, som du nämner, brukar kunna fixas med universalavdragare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).