Motorsåg och handhållet

vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler?

9 inlägg 3160 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler?

Hepo  
#461118 Hej vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler i frågan om vridmoment mm.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461135 Äppna spolkanaler har en viss tendens att ge ett bredare varvtals spann av kraft/max effekt.
Slutna spolkanaler har lite bättre axelleration men smalare varvtals spann av max effekt.
Man kan se skillnad om man har såg med vevhus som klarar båda typerna och testar.
Hva 44 och testar 444 exempelvis.

Många parametrar spelar in som kolvens form, tändning, Kolvkjolens utförande, slaglängd och diameter, bränslesystem, ljuddämpare vevaxelns vikt etc.
Det gäller att hitta nåt lämpligt att jämföra o prova sig fram.

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler?

Naffatso  
#838660 Är det öppna spolkanaler till vänster och stängda till höger på bilden?
Bytte till cylindern till höger, sågen startar och går, men tycker den har dålig kraft.
Kan det bero på fel spolkanaler?
Sågen är en Husqvarna 42 Special.

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler?

anersimyra  
#838662
Naffatso skrev:Är det öppna spolkanaler till vänster och stängda till höger på bilden?
Bytte till cylindern till höger, sågen startar och går, men tycker den har dålig kraft.
Kan det bero på fel spolkanaler?
Sågen är en Husqvarna 42 Special.

Det är slutna till höger. Är det en billig kinacylinder så är det inte omöjligt att vare sig insug, avgasport och spolkanaler inte riktigt stämmer med en originalcylinder..😳

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler?

Naffatso  
#838733 Okej. Ja det är en Kinacylinder köpt från Skogsverktyg. Men är det troligt att det är cylindern som gör att det är dåligt vrid i sågen? Eller kan det bero på nått annat?

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler?

anersimyra  
#838737
Naffatso skrev:Okej. Ja det är en Kinacylinder köpt från Skogsverktyg. Men är det troligt att det är cylindern som gör att det är dåligt vrid i sågen? Eller kan det bero på nått annat?

Cylindrar med öppna portar ger effekt över ett bredare register och cylindrar med slutna ger högre effekt vid högt varv. Nu när du monterat en cylinder med slutna portar så blir sågen mindre lämpad för vedhögen, däremot så har du fått, eller borde ha fått, en såg mer lämpad för snabb kvistning vid gallring.

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler?

Williamm  
#838748 Det behöver inte bara vara öppna eller stänga spolportar som gör skillnaden. En chinacylinder kan ha fel på porttider och kämmspalt m.m som gör att de inte går som den ska.

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler?

Naffatso  
#839175 Okej, tack för svaren. Då vet jag iallafall att det är cylindern som är "felet" så jag inte behöver fortsätta leta fel på resten av sågen. Jag får använda den som den är.

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnad på öppna och slutna spolkanaler?

Williamm  
#839191
Naffatso skrev:Okej, tack för svaren. Då vet jag iallafall att det är cylindern som är "felet" så jag inte behöver fortsätta leta fel på resten av sågen. Jag får använda den som den är.


Jag vet bara en som ha testat den cylindern och enligt det så är den ingen bra. Men det finns inte häller några alternativ om originalcylindern inte går att rädda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).