Motorsåg och handhållet

Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

164 inlägg 63674 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

anersimyra  
#461024
MartinH skrev:XP står väl för closed ports om jag kommer ihåg rätt och rör väl cylinderns konstruktion. Att portarna inte är öppna mot kolven och har egna kanaler från huset till ovanför kolven när kolven är i sitt nedre läge.

Denna typ av cylinderkonstruktion kom väl före XP-namnet lades till.

Antar att införandet av XP också var ett sätt för Husqvarna att skilja ut proffssågarna från övriga sortimentet.

T.ex. 444 är väl en proffssåg och closed ports antar jag men har inget XP i sitt namn för det hade inte lanserats då.
Även äldre 242:or saknar tillnamnet XP. Men har closed ports cylindrar.

Mvh
MartinH

XP tror jag rätt säkert står för " Extra Power ".

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Hema  
#461029
Mange skrev:550 var inte instegsmodell med varken Autotune eller X-Torq.

Du är väl med på vad jag menar. Men 576 kanske var före i 5-serien med autotune?

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

MartinH  
#461037 Det kan vara så enkelt att XP står för extra power. Hade för att det hade med cylinderns konstruktion, har nog läst det någonstans.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

anersimyra  
#461066 Enligt en amerikansk sida som beskriver skillnaden på de olika modellerna står XP för Extra Performance.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Mats_Orberga  
#461070 Jag är rätt övertygad om att det betyder extreme performance. Första gången jag såg det var när 262:an kom, tror det var -89. Innan det brukade profssågarna heta sg. Det har inget med friskluftsspolningen att göra, den kallas av Husqvarna för x-torq och i resten av världen för strato....någonting. Först trycks avgaserna ur cylindern med enbart luft sen kommer bränsleblandad luft in. På det viset sparas bränsle och det ger också mindre utsläpp. Gammal teknik, nytt namn.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461104
Mats_Orberga skrev:Jag är rätt övertygad om att det betyder extreme performance. Första gången jag såg det var när 262:an kom, tror det var -89. Innan det brukade profssågarna heta sg. Det har inget med friskluftsspolningen att göra, den kallas av Husqvarna för x-torq och i resten av världen för strato....någonting. Först trycks avgaserna ur cylindern med enbart luft sen kommer bränsleblandad luft in. På det viset sparas bränsle och det ger också mindre utsläpp. Gammal teknik, nytt namn.

Extra Power stod det på toppkåpa för 281/266/268. Vill minnas nån broschyr eller plansch om Extra Power.. Om det är enda XP betyder, det vet jag inte säkert.

281XP var nog aldrig SE/SG. Modellen startade tillverkning 1985 och introduction. Försäljning tog far året efter.
Tror detta var den första XP sågen.
181 Var nog aldeig XP och tillverkades fram till 86.

1987 fanns både 266/268SE och266/268XP. Likaså 254SE/XP

De 254 som gjordes 86 var bara SE/SG så vitt jag vet. '87 var nog både XP/SE, iallafall baserat de jag haft och har.
Vi håller på med en serienummer lista på samlarforum för att bena ur vad som hände när riktigt. Kan ta några år till innan vi vet fullt ut vad som är vad.
254SE/SG (innan XP) har inte Airinjection. Inte heller grå färgad plast och samma vevhus som 154. Så vitt jag vet samma såg som 154 med några små skillnader. Dödarknapp var en av dem.
254 fanns till en början även tillgänglig med tunna ringar, 2st 1mm istället för en 1,5mm.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

MartinH  
#461170 Jag ser då att min definition blir nummer 30 :grin: :D :-BD.

XP = closed ports alltså

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Husqvarna XP / Jonsered ULTICOR®

traktorz  
#461173 Medan Husqvarna åsätter epitetet XP på sina mest avancerade maskiner, så har även Jonsered tillämpat liknande marknadsföringstaktik:

ULTICOR®
"De mest avancerade maskinerna utformad för tuffa jobb och bästa möjliga prestanda."

Användarvisningsbild

När ser vi en konventionell proffssåg i 40cc, eg. HVA 540XP?

traktorz  
#461234 Nyheterna är mer långslagiga än t.om. på gamla 390XP. Utvecklar därvid max effekt vid lägre varvtal än någon annan proffs-motorsåg. Torde därför ha en attraktiv motorkaraktär för tyngre fäll-jobb. Kanske är det av naturen så, att en friskluftsmotor behöver vara mer långslagig, för att få plats med både frisklufts- och spolportar och få tillräckliga frihetsgrader för att kunna optimera dessa.



Jonsered saknar i dagsläget större modeller än CS2260 i nyaste CS2200-serien. De historiska Jonsered CS2166, CS2172 W, CS2188 väntar på utbyte. En bra början skulle kunna vara CS2266 & CS2272 W, för att även rida på invanda modellnummerändelser.

Förhoppningsvis är det så, att utvecklingsavdelningarna har jobbat färdigt med 50- och 60-kubikarna, och därmed fokuserar nu på 70/75cc, för att sen ta sig an 90cc modellen.

Men hur länge ska vi behöva vänta på att se en bakhandtagsmodell av T540XP? Hoppas på en "slot" före revideringen av 90/95-kubikarna.
Senast redigerad av traktorz mån 26 jun 2017, 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: När ser vi en konventionell proffssåg i 40cc, eg. HVA 54

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461246
traktorz skrev:Nyheterna är mer långslagiga än t.om. på gamla 390XP.

Vilka nyheter är det du tänker på som har längre slaglängd?

Avatar Fallback

Re: När ser vi en konventionell proffssåg i 40cc, eg. HVA 54

Ferguson system  
#461251
traktorz skrev:Jonsered saknar i dagsläget större modeller än CS2260 i nyaste CS2200-serien. De historiska Jonsered CS2166, CS2172 W, CS2188 väntar på utbyte. En bra början skulle kunna vara CS2266 & CS2272 W, för att även rida på invanda modellnummerändelser.

Förhoppningsvis är det så, att utvecklingsavdelningarna har jobbat färdigt med 50- och 60-kubikarna, och därmed fokuserar nu på 70/75cc, för att sen ta sig an 90cc modellen.


Jonsered cs 2172 heter riktignok ikke cs 2272, men den har blitt oppgradert i fra tidligere cs 2171 med blant annet x-torq/clean power motor. Det samme gjelder cs 2166 som ikke markedsføres i skandinavia.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

traktorz  
#461252
Mange skrev:
traktorz skrev:Nyheterna är mer långslagiga än t.om. på gamla 390XP.

Vilka nyheter är det du tänker på som har längre slaglängd?


Sökte här på den tyska sidan som hade bruksanvisning över kommande tre sågmodeller som nyhet:
Peckberg skrev:Söker man på internet så finns det en pdf på tyska innehållande instruktioner och tekniska data för 565 och 572. 572an är på 70,6 kubik och har en effekt på 4.3 kilowatt.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Fredrik Reuter  
#461325 Hej,
Kollade den tyska PDF:en och jämförde med gamla 372XP.
Resultatet, om det stämmer är i bifogad fil.

Spännande också att det kanske kommer en annan nyhet samtidigt som den nya sågen:



Eller vad tror ni?

Användarvisningsbild

En annan samtidig nyhet

traktorz  
#461332
Fredrik Reuter skrev:...
Spännande också att det kanske kommer en annan nyhet samtidigt som den nya sågen:
Eller vad tror ni?


En del marknadsförare brakar på med alla "bells & whistles", typ "shock and awe", medan andra sprider ut nyheterna över en längre period, för att hålla marknaden i rörelse. Undrar just hur Husqvarna spenderar sin marknadsföringsbudget denna gång?


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).