Motorsåg och handhållet

Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

142 inlägg 45579 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

herbsman76  
#55958 Halloj!
Intressant det där med motorsågskörkortet och försäkringsbolag. Jag har ju trädfällarfirma och fäller mycket på trånga tomter runt om stockholm. När jag tecknade min ansvarsförsäkring hos IF så frågade dom just om min utbildning och jag sa som det var att jag har ABCF samt att jag fällt utan incidenter i flera år. Jag betalar endast 105 (etthundrafem) spänn i månaden för min ansvarsförsäkring pga att jag har utbildning och lite erfarenhet. Men detta betyder ju inte att det kan gå fel för det. Jag menar trädet kan vara rötet innuti och det kan komma en plötslig stark byvind som gör att det som inte får hända ändå händer. Det är ju upp till mej att säkra upp och se till att ingen obehörig tar sig in på området då jag lägger ned trädet. Vad jag vill säga är att utbildning ger en god vägvisning i hur man ska bete sig samt vilka hjälpmedel man kan använda för att fälla säkert :P . Men man måste ändå ta hänsyn till den mänskliga faktorn..

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56195
herbsman76 skrev:Halloj!sa som det var att jag har ABCF att jag har utbildning och lite erfarenhet.


utbildning om du menar m-kortet så är det ingen utbildning utan en ren säkerhets kurs

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56196 Nu förstod jag inte vad du menade Knaggen.

Svenska Akademins Ordbok skrev:7) i viss ordning fortskridande undervisning l. studier som avser (avse) att giva önskad l. erforderlig utbildning l. kunskap i visst hän­seende; numera bl. om (sammanhängande) serie av föreläsningar, lektioner l. övningar (i sht av mera elementär art) i visst ämne l. visst fack.



Jag förstår av dina tidigare inlägg att du sågar körkortet, men du måste ända hålla med om att det är en utbildning, och att den lär ut moment för att förbättra den personliga säkerheten i skogen. Att den sedan inte utbildar i virkestillredning och skogsskötsel i allmänhet är en helt annan.

Men nog är det en utbildning i personligsäkerhet alltid.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

herbsman76  
#56205 Knaggen du har rätt i din tanke. Men för mej som huggare på halvtid, (Akutsjuksköterska heltid) så har motorsågskörkortet och de utbildningar som skogsstyrelsen erbjudit mej varit helt outstanding bra. :grin:
Jag har haft en väldig nytta av det som dom lärt ut. Men jag respekterar din profession som yrkesman i skogen och du slår mig garanterat på fingrarna vad det gäller maskiner och virkeshantering mm mm. Men jag är i allafall väldigt nöjd med den säkerhetsutbildning som var inbakad från skogsstyrelsen. Jag kan inte se några nackdelar med kortet. Bara fördelar med utbildning ju :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

herbsman76  
#56207
knaggen skrev:
herbsman76 skrev:Halloj!sa som det var att jag har ABCF att jag har utbildning och lite erfarenhet.


utbildning om du menar m-kortet så är det ingen utbildning utan en ren säkerhets kurs

Nja.. Inte helt. Du har väl gått kursen? :wink: Så då vet du ju att man lär sig grunderna i trädfällning från början upp till avancerade lutande träd i C-kursen och ledningsarbete. Visst säkerheten genomsyrar hela kursen tack och lov men utbildningen är så mycket mer än säkerhet. En kanonutbildning för oss som inte vuxit upp med skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56261
herbsman76 skrev:
knaggen skrev:
herbsman76 skrev:Halloj!sa som det var att jag har ABCF att jag har utbildning och lite erfarenhet.


utbildning om du menar m-kortet så är det ingen utbildning utan en ren säkerhets kurs

Nja.. Inte helt. Du har väl gått kursen? :wink: Så då vet du ju att man lär sig grunderna i trädfällning från början upp till avancerade lutande träd i C-kursen och ledningsarbete. Visst säkerheten genomsyrar hela kursen tack och lov men utbildningen är så mycket mer än säkerhet. En kanonutbildning för oss som inte vuxit upp med skogsbruk.

tja om du ser det som en utbildning men så ser jag det inte utan som en ren säkerhetskurs och så var det menigen från början att det skullré vara att väcka böndernas säkerhets tänkande i skogen och som det ser ut i dag så kommer det inte att bli lag på motorsågskörkort då många ser det som en cerifiering och det är då man får det farliga i det att vem som helst kan kalla sig för certifierad skogsarbetare men har begränsade kunnskaper och det är då man får en snevridning av innebörden motorsågs körkort .
Iden var nog god men fick fel innebörd.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

herbsman76  
#56293 Jo så e d ju faktiskt :geek:
Vem som helst kan ju köpa sig grejer och traggla sig igenom skogstyrelsens utbildning och som du säger utnämna sig själv.. Samma sak inom vården.. vem som helst kan ju bli legitimerad läkare eller sjuksköterska åxå :surp: som jag :wink:

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Tobias  
#56925

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Skogshuggarn  
#56946
Tobias skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Pl9o0uLn-Os&feature=related



",,,,Njaaa, det här måste vara min skog!" =))

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56984
Tobias skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Pl9o0uLn-Os&feature=related


Var ju en riktigt kul film det där...

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56987
Tobias skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Pl9o0uLn-Os&feature=related


Tyvärr är hela Göran Rätts del bortklippt, när han gick motorsågskursen. Styrkan i originalfimen är ju när de växelvis visar Tage Riskers alla misslyckanden och hur Göran Rätt utför motsvarande moment under sakkunnig ledning på motorsågskursen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Zeb  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57226 Som nykommen till forumet måste jag kasta mig in i diskussionen.
Då jag genomfört ABC-kurserna har den stora behållningen varit diskussionerna samt möjligheten att träffa "likasinnade".
De två saker jag upplevt som negativt har varit:
- Den ibland tramsiga diskussionen kring "millimeter hit och millimeter dit"
- Skräckpropagandan kring arbete i vindfälld skog

Jag är fullt medveten om att provet måste vara mätbart men det har ibland varit lite väl mycket "putsande"vid provtillfälle.
Jag är också medveten om att arbete i vindfälld skog är farligt men det det har ibland känts som att SS menat att skördaren är den enda möjligheten för att reda upp vindfällen.

Mitt "gnäll" ovan skall inte tolkas som att jag är negativ till körkortet, jag har endast valt att peka på det som skulle kunna förbättras.

Mvh Zeb

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62794 Zeb vet du vad ABC-kurserna kostade? har sökt lite info på nätet både här o där men det sår inte var kursena kostar bara vad alla kurser innehåller

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Pidden  
#62807 Ett litet fel du gör är att du låter kroppen jobba mer än sågen! böj på knäna när du kvistar och böj lite på armarna så sågen kommre närmare kroppen. Då blir du inte lika trött, :) Sen bör du undvika vindfällen tills du fått utbildning!

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63104
SRG_Pendo_Master skrev:Zeb vet du vad ABC-kurserna kostade? har sökt lite info på nätet både här o där men det sår inte var kursena kostar bara vad alla kurser innehåller

Det får du kolla med dom instruktörer som har kurser men det jag har sett så ligger det runt 2500+moms och det är åt helvete för dyrt för en värdelös kurs.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).