Motorsåg och handhållet

Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

142 inlägg 45413 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53673 Men Staväng Du har ju helt rätt i ditt första inlägg!

Att det sedan kan finnas brister i Säker skog är väl troligt, men som du säger är det en början och man får arbeta utifrån det och påvisa fel och förbättringar.

Och precis som Knaggen säger är det ingen utbildning som tar upp kvalité. Å andra sidan heter den Säker skog, och det kanske inte är rätt utbildning att plocka in det i. Kanske borde finnas en parallell linje?

Nu vet vi av erfarenhet att Kanggenkommer motsätta sig all tänkbar diskussion om att sådan här utbildning är bra. Jag tror också att man skall var ödmjuk och inse att man alltid har att lära, oavsett erfarenhet, mängd arbetstimmar och antalet tillbud i sitt egna arbete.

Och det är klart att det kan bli många fel om man inte har yrkeserfarenhet. Fast nog måste man arbeta ganska säkert om man skall ta motorsågskörkortet? Under uppkörningen får man inte göra fel, då får man ju inget kort. Och det är inget som säger att en yrkeserfaren inte begår misstag. Att skaffa kortet kan vara ett led i att skaffa sig yrkeserfarenhet och börja arbeta i skogen. Bättre att ta kortet än bara lägga sågen över axeln och trampa ut i skogen, eller hur?

Återigen, Säker skogs utbildning är första steget, som givetvis behöver utvecklas, förbättras och förfinas. Det är inget som man bara skall slänga iväg. Idag fyller det ett stort syfte; att utbilda främst självverksamma.

Sedan skall det inte vara ett krav, utan ett eget val att gå utbildningen. Jag tror på att det kan fungera som en dörröppnare att nå nya kunder för den som vill arbeta motormanuellt i skogen, och då är utbildningen värdefullt rent föreetagsekonomiskt okså.

//.D

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53693 sundult.
jag ser dagligen på folk som har gått både a och b kursen men dom har liten erfarenhet
och det avspeglar sig då det blir svårare fällning och vanlig fällning så det är därför jag i
fråga sätter säker skog och deras säkerhets kurs man får en bit papper som i gentligen inte säger ett dugg om vad man kan inom skogsbruket.
sen om man läse pdf filen jag länkade till så verkar det som om det skulle vara en certifierig för den som kör motorsåg vilket jag motsätter mig och menar att då har man skitit i det blå skåpet
och kör med dubbla budskap .
vad jag tycker att det skall ske på frivilligväg och inte under tvång för det är när det blir tvång som gör mig riktigt förbanad och när dom åsidosätter skogs utbildningar och yrkeserfarenhet .

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Staväng  
#53698 Efter att ha läst tråden noggrannare ser jag att mina synpunkter redan var framförda och dessutom mer välformulerade. Jag var bara ännu en i raden att hoppa in i diskussionen med den jättearga Knaggen.
För att försöka vara konstruktiv så verkar vi väl alla vara överrens om att motorsågskörkortet borde gå att utveckla till något bättre. Jag är för nässjömålas och Manges ideer om en ny tråd med konstruktivt spånande kring utb och licenser.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53710
Staväng skrev:Efter att ha läst tråden noggrannare ser jag att mina synpunkter redan var framförda och dessutom mer välformulerade. Jag var bara ännu en i raden att hoppa in i diskussionen med den jättearga Knaggen.
För att försöka vara konstruktiv så verkar vi väl alla vara överrens om att motorsågskörkortet borde gå att utveckla till något bättre. Jag är för nässjömålas och Manges ideer om en ny tråd med konstruktivt spånande kring utb och licenser.

jag är inte arg men jag blir förbanad när man håller på som säkerskog när man tänker på att han som drog i gång projektet inte visste hur en motorsåg fungerade.
sen det andra som gör mig förbanad är när man kör med lobby verkasamhet för att säker skog skall få in sina ider i ett nytt lag förslag och det är bara för att inte 140 instruktörer skall bli av med levebrödet för det kostar en ansenlig summa att ta det där kortet som går till instruktören som man kör uppför eller till säker skog för dom redogör inte hur dom finnansierar projektet för instruktörena gör det nog inte idelt och eftersom dom inte kan tvinga dom som är självverkasamma så tittar dom på dom som är anställda och skall tvinga dom med lagens hjälp att föda dom 140 instruktörena .

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53882 Jag tror inte att det handlar så mycket om att föda eller sätta folk i arbete, tittar man samhälls ekonomiskt så är kostnaden för de som arbetar i skogen om de skadar sig väl överskridande vad instruktörerna drar in.

Sågar du dig med motorsågen i benet och behöver vara sjuksrkirven 6 veckor, så ha samhället gjort av med ca 200' på dig.
200' i intäkter på motorsågskörkortets avgifter som är 1200 kr är lika med 166 m-körkort.

Hela projektet går ju ut på att minska skadorna för de som håller i en motorsåg, ni som arbetar med det dagligen lär ju er hur man skall göra och inte göra, får ju även ta med aspekten att det finns ju de som har jobbat 20 år i skogen som står fel eller böjer sig fel och får skador om 10 år för att de gjort fel, sådana saker som belastnings skador märks inte förrens en dag när smärtan där.

Men för oss som kanske fäller några träd på gården, hjälper en granne att ta ner träd, eller som vill börja jobba i skogen, så är motorsågs körkortet en kanon bra utbildning. Och ett certifikat att ni erfarna vågar arbeta tillsammans med mig i skogen.

Har sett nybörjare bla en tjej som gjorde ett kanon jobb och hade bara jobbat i skogen en månad, medans en gubbe som gick på samma hygge hade jobbat i skogen i 10 år och han misslyckades med det mesta. (även sätta kjedjan åt fel håll)

Jag stödjer själv motorsågs körkortet, då jag har sett skadorna som blir efter felaktig andvändning. Sågen är ett så kraftfullt verktyg så att det bör vara "körkort" på att arbeta med det.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53902
gossebear skrev:Men för oss som kanske fäller några träd på gården, hjälper en granne att ta ner träd, eller som vill börja jobba i skogen, så är motorsågs körkortet en kanon bra utbildning. Och ett certifikat att ni erfarna vågar arbeta tillsammans med mig i skogen.

jag kan inte förstå var du har fått ett certifikat i från och att det är en utbildning det är en kurs som handlar om säkerhet och inget annat och att du har gått en säkerhetskurs talar inte om dina kunskaper i övrigt.
sen klantar finns inom alla yrkesgrenar.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53911
knaggen skrev:
gossebear skrev:Men för oss som kanske fäller några träd på gården, hjälper en granne att ta ner träd, eller som vill börja jobba i skogen, så är motorsågs körkortet en kanon bra utbildning. Och ett certifikat att ni erfarna vågar arbeta tillsammans med mig i skogen.

jag kan inte förstå var du har fått ett certifikat i från och att det är en utbildning det är en kurs som handlar om säkerhet och inget annat och att du har gått en säkerhetskurs talar inte om dina kunskaper i övrigt.
sen klantar finns inom alla yrkesgrenar.


Det handlar om säkerhet ja! Hoppas att även Knaggen vill att man ska jobba säkert när man är i skogen.
Men för att klara provet och få kortet måste man klara av ett prov, med frågor om Motorsågen, och vilket arbetssätt som är säkrast i olika situationer.

Sen ska man klara av ett praktiskt prov.
För A behörighet ska man kunna montera såget, spänna kjedjan rätt och fila kjedjan rätt.
Man ska kunna starta såget på ett säkert sätt och även hantera det säkert.
sen ska man skära av en trissa från en massavedsbit med både dragande och skjutande kjedja, och klara av instick i stocken tvärs fiberriktingen och längs fiberiktningen.

För B ska man kunna se vilka risker det är med just detta trädet när man fäller.
man ska göra att korekt riktskär, såga fram till rätt brytmån, använda fällredskap på rätt sätt, och få ner trädet så det hamnar max 2 m från utsatt käpp.
Kunna kvista upp trädet på ett säkert sätt, och kapa av stocken.

Inte riktigt vem som helst som klarar av detta, så det sorterar nog bort dom värsta "sågdårarna".
Så man borde ju kunna använda motorsågskortet som en garanti för att personen kan det grundläggande, och arbetar säkert.
Vilket, om jag fattat det hela rätt, är målet med kortet.
Sen hur yrkesskicklig personen är får man ju ta reda på andra sätt. (om man drar pralleller med ett lastbilskörkort eller vanligt körkort, så finns det många som klarat av körkortet med som inte riktigt är så yrkesskickliga som man kan önska... )

Att sen dra det så långt som att det ska bli tvång att ha körkort tycker ju jag är att gå lite väl långt, det ska va frivilligt!
MEN om en arbetsgivare sen kräver en utbildning så är det ju upp till den arbetsgivaren.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53950 Några som är snabba att utnyttja detta är försäkringsbolagen.
Har en diskussion med mitt nu, ingen som verkar veta...
En kompis pratade med sitt försäkringsbolag.
Han har gått skogsbruksskola och har många års erfarenhet som manuellhuggare.
Om han orsakar skada vid fällning får han inte ut en nickel iom att han inte har motorsågskörkort...
Vad är rimligheten i detta... :?:
Sen att dom inte meddelar detta utan lutar sig mot försäkringstagarens ansvar att ta reda på sådant själv är etter värre.
Dom gör verkligen allt för att slippa göra rätt för sig.
Så en rekomendation är att kolla upp vad era bolag säger.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53967
MickeBM skrev:Några som är snabba att utnyttja detta är försäkringsbolagen.
Har en diskussion med mitt nu, ingen som verkar veta...
En kompis pratade med sitt försäkringsbolag.
Han har gått skogsbruksskola och har många års erfarenhet som manuellhuggare.
Om han orsakar skada vid fällning får han inte ut en nickel iom att han inte har motorsågskörkort...
Vad är rimligheten i detta... :?:
Sen att dom inte meddelar detta utan lutar sig mot försäkringstagarens ansvar att ta reda på sådant själv är etter värre.
Dom gör verkligen allt för att slippa göra rätt för sig.
Så en rekomendation är att kolla upp vad era bolag säger.

Bra skrivit.
Då har försäkringsbolagen satt en kurs i säkerhet som en certifiering av en innehavare
jag skall kolla upp det på måndag och se vad han som har handen i syltburken säger.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Skogshuggarn  
#53982 Det börjar oftast såhär,,,,

Någon drar igång en "frivilligutbildning", i bästa andemening, och helt plötsligt ser div försäkringsbolag sin chans
att lägga benen på ryggen vid skada, eftersom den som utfört arbetet saknar erfoderligt intyg eller certifikat.
Arbetgivarsidan (om det är aktuellt), kontrar tillbaka med utb för att skjuta över ansvaret på den anställde
och sedan är "rat-racet", i full gång där många ser sin chans att trängas kring knaggens "syltburk".
Snart är man "offer" för såpass mycket körkort/intyg/certifieringar/påbyggnadskurser och därmed kurstid att
man knappt har tid att jobba,,,, :wink:

Vet ni om att man numera måste vara certifierad för att få använda "Epoxilim" på vissa företag, oavsett
om det bara är 1 ggn per år?. :shock:

Då kan jag meddela att den "stenen" redan är i rullning,,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54203 "knaggen"
Tack.
Ja, jag har svårt att se rimligheten i detta.
Vore bra, skulle vara intressant att veta vad era respektive försäkringsbolag säger.
Jag och några kompisar har kollat med våra, och har för enkelhetens skull fått olika svar från samma bolag...
Troligen ger dom väl samma svar vid eventuell skada.

"Skogshuggarn"
Precis det scenariot jag oroar mig för.
Finns goda tankar i detta, men blir lätt fel när diverse kommersiella intressen blandar sig i saken.

Lim är farligt... :lol:
Snart behöver man väl certifikat för att få tanka bilen. ~x(

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54210 Tyvär så är han som har handen i sylt burken medveten om försäkringsbolagens inställning att en kurs i säkerhet har plötsligt blivit ett certifikat vilket inte säkerskog kan råda över på står han
utan det är upp till den enskilda föersäkrings tagaren att bevisa att det inte är ett certifikat utan en kurs i säkerhet och det är här han menar på att försäkrings bolagen går händelserna i förväg
då det ej finns med i arbetsmiljölagen att man måste ha ett motorsågskörkort.
Och har man några försäkringar vid ett bolag som intee vill försäkra på grund av att man inte har ett motorsågskörkort så försök att hitta ett annat bolag .

sen är han medveten om att det gnisslar i stugorna runt om i sverige om ut formningen av körkortet .

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

halvproffs  
#54233 En utbildning kan aldrig vara fel anser jag. För en del kan det vara första steget för motorsågsanvändning, för vanare användare finns säkert endel kunskaper att inhämta. Kommer ihåg när jag gick en FRIVILLIG utbildning arr. av dåv.SVS, vilken nytta jag har haft av denna kurs!. Du, Knaggen är det skillnad på att vara arg eller förbannad? Det fanns vissa som var förbannade när det blev BÄLTESTVÅNG, HJÄLMTVÅNG,mm. Nu tror jag dom flesta förstår att det är bra. Har nyligen genomfört mobilarbetsplattformskurs vilken även den gick ut på säkerhet. Fanns en hel del saker man aldrig hade vetat om man inte gått kursen. Sträva framåt inte bakåt.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54280
halvproffs skrev:En utbildning kan aldrig vara fel anser jag. För en del kan det vara första steget för motorsågsanvändning, för vanare användare finns säkert endel kunskaper att inhämta. Kommer ihåg när jag gick en FRIVILLIG utbildning arr. av dåv.SVS, vilken nytta jag har haft av denna kurs!. Du, Knaggen är det skillnad på att vara arg eller förbannad? Det fanns vissa som var förbannade när det blev BÄLTESTVÅNG, HJÄLMTVÅNG,mm. Nu tror jag dom flesta förstår att det är bra. Har nyligen genomfört mobilarbetsplattformskurs vilken även den gick ut på säkerhet. Fanns en hel del saker man aldrig hade vetat om man inte gått kursen. Sträva framåt inte bakåt.

Tycker det är mera du som ser ut som en gnällig kärring
Då det finns med i arbetsmiljölagen att det skall finnas en viss utbildning på sax lyftar traverser och skyliftar så måste man som ARBETSTAGARE ha känne dom om redskapen och en viss utbildning och det hänger helt i hop med försäkringarna se afs 2000:6
sen när det gäller m-kortet så finns det inget i arbetsmiljö lagen som säger att man måste ha det

HAR du sett hur en kropp ser ut som inte har andvänt bälte eller hjälm jag har sett skador efter det och det är ingen vacker syn .

Sen när det gäller som du skrev att det finns kunskaper för vanare andvändare att in hämta tyvär så gör det inte det i varken a b c det är ingemntligen bara en upprepning av vad man fick lära sig på skogsbrukskolan och det enda som är nytt är säkra hörnet och att man skall andvända kastbromsen vid förflyttning.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

Filip_björndahl  
#54516 jag har en ganska intressant film på en rysk skogsarbetare som på något vis jobbar fort och ändå ganska säkert Obs ganska säkert. Han måste ju ha lite produktion för att få något betalt det är lite annorlunda i det stora landet öst med lön 8)



samma sak med den här finländaren han jobbar snabt och "hyfsat säkert" 8)



men mycket anmärkningar skulle dom få på motorsågskortet dom skulle mog inte klarat :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).