Motorsåg och handhållet

Impulsköpte en Partner A55

66 inlägg 19047 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#458324
Mange skrev:Det är i backar visserligen men det känns inte kul..


Jag har en lösning för dig: Anordna en temadag där reservdelar till Partnersågar är huvudtemat. Bjud in några tokiga motorsågsentusiaster, sälj öl och mat till självkostnadspris och låt deltagarna sortera delarna för dig! :mrgreen:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458352 Det är lite så vi gör...
Brukar bli så före och efter utställning oftast. Nästa är helgen efter midsommar härnere vid mig. Alla är hjärtans välkommna.

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#458355 Jag såg något om det. Men det är ju så långt att åka för en stackars nybörjarmotorsågsfetischist. Om det ändå hade varit veckan innan, då jag ändå är i den landsänden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

johan eriksson  
#458375 Långt och långt, vi brukar åka runt 100mil enkel väg ibland. kommer folk från Tyskland, Norge och Finland till träffen. :D

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Jocke91  
#458388 Om du inte vill åka så långt så är du välkommen på studiebesök uppe hos mig. Jag har några gamla sågar att kolla på.

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458441 Kan varmt rek. ett besök hos Jocke.
Härlig duktig kille som har ett gott mekanist sinne backat av ett gediget intresse. Har en härligt plats för sin fina samling.
Vi är många samlare. Det finns säkert en samling i närhet oavsett var man är.

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#459015 En undran som dök upp i går kväll. Jag beställde ju en reparationssats till förgasaren. Den har inte kommit ännu, men när jag tittade närmare på bilden här http://www.skogsverktyg.se/Foergasare-T ... ::918.html och på förgasaren så ser det ut som att detta är fel sats. Mina membran och packningar ser ju helt annorlunda ut.

Min förgasare heter HS-189A. Det är åtminstone vad som står på den. Och den satsen jag har beställt ska ju passa enligt beskrivningen. Hur hänger detta ihop? Är det bara fel bild på sidan? Eller har jag beställt fel? Nån som kan ge mig klarhet?
(Reparationssatsen kommer väl för all del i posten snart, och då får jag väl veta.)

Ber för övrigt att få tacka för inbjudningar till motorsågssamlare. Jag såg att det var någon som hade museum utanför Örebro(?) någonstans. Är det någon av er?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

johan eriksson  
#459019 Har nog råkat bli fel bild bara där, membranen på bilden är till HL serien.

Angående museum i Örebro så vågar jag inte svara på om han är med här på forumet.
http://www.hyppan.se/

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#459121 Det var ju skönt att höra.

Ska samtidigt passa på att fråga var man kan hitta nytt luftfilter. Mitt ser ut så här, och det verkar ju ha sett bättre dagar:
1497188941_img_0697.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

MartinH  
#459127 Fick ett tips från en äldre skogsarbetare. Man kan koka, värma filtret försiktigt i en såpablandning.

Har provat att lägga filter i såpablandning och sedan tryckluft, det går väl också. Men tryckluft på filter ska man vara försiktig med också.

Mvh
MartinH

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#459128 Nu vet jag inte hur det här filtret ska se ut, men det ser ut som att det har suttit någon form av väv på gallret men att väven mer eller mindre är borta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459226 Angående museum i Örebro kan det vara Anders S med. Lite norr om Örebro.

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#459818 Idag kom äntligen reparationssatsen till förgasaren. Mitt lokala dhl-ombud tar bara emot leveranser på onsdagar, så paketet har legat på huvudcentralen här i stan sen i fredags, och först idag transporterades det vidare till mitt lokala ombud. Lagom irriterande.

Förgasaren har i alla fall fått ligga i bensin och har därefter blivit blåst ren. Idag satte jag ihop den och monterade den på nytt. Ett litet problem uppstod: En låsring till chokereglaget är borta. Där satt tidigare ett buntband som höll fästet på plats på förgasaren, men det var en dålig lösning som fick choken att kärva en aning. Frågan är var jag hittar en ny låsring/låsbricka. Alltså en (1), inte 400 som är minsta kvantiteten jag har hittat än så länge, åtminstone online. Det är alltså frågan om en sådan här:
1497468675_img_0709.jpg


Nån som har en susning om var jag hittar en sådan. En enda alltså, inte 400 eller 1000. Är det en förpackning med 10 så må det vara hänt. Eller har någon tips om en annan lösning? Det enda min tröga hjärna kunde komma fram till var att löda fast en bit lödtenn längst ut på axeln så att reglaget hålls på plats, men det känns som en dålig lösning på så många sätt.
Det är alltså på den lilla axeln här jag menar:
1497469146_img_0711.md.jpg


Kanske den lokala motorsågsreparatören har en låsbricka till övers. Jag får svänga förbi om ingen har några andra bra ideer. I morgon ska jag skruva ihop resten och provstarta. Nu sover barnen och det ska de få göra ifred.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459827 Om man tänker till lite och värmer lite så går det att bocka den så den blir kvar. Har gjort det framgångsrikt ett par ggr..

Ett annat alternativ är att göra en i plast. En bit av en dunk man slår ut med hålpipa och sen försiktigt borrar ett något förlitet hål.
Även detta har jag provat ett antal ggr och lyckats rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#459855 Att böja den har jag också tänkt på, men plastbiten var ju lite lättare, så jag börjar nog med det. Tack för tipsen!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).