Motorsåg och handhållet

Bensin kW kontra el kW

15 inlägg 9856 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bensin kW kontra el kW

Godings  
#453637 Är det någon skillnad på 1 kW ifrån en bensinmotor såg jämfört med en elmotorsåg?
Min kära far påstår att en bensin såg sågar igenom en stock dubbelt så fort som en lika kraftig elsåg.
Jag vet att det är ganska många andra faktorer som spelar in, men om man bara kollar på kW, är det någon skillnad?
I min värld är 1 kW 1kW. Har jag fel?

:-b



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bensin kW kontra el kW

totte  
#453642 Först och främst, likvärdig skärutrustning och sen lika kedjehastighet. I så fall så bör elsågen faktiskt dra lite bättre, eftersom den har nära fullt vridmoment även på lägre varv.

Användarvisningsbild

Re: Bensin kW kontra el kW

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453650 Min lågpriselsåg på 2kw som sitter på min vedmaskin slår nog alla mina sågar i 40-50cc klassen.
Ändå har den lägre kedjehastighet än bensinsågarna.
Sen går det bättre att kapa med en såg som sitter fast på en vagga, man får inga brytningar i sidled som tar kraft vilket kan förklara varför den går såpass bra som den gör.
Men med lika skärutrustning, kedjehastighet och kw slår garanterat elsågen bensinsågen.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bensin kW kontra el kW

Vardon  
#453655 kW är effekt. Det är energi per tidsenhet. Kanske lättare att gå tillbaka till definitionen för hästkraft. (1 hkr ~ 0,735 kW) och en hästkraft är att lyfta 75 kg 1 meter rakt upp på en sekund. Hur man gör det spelar ingen roll.

En fördel om man sågar tex plank med bensinmotor är att kör du för hårt så dör bensinmotorn. En elmotor riskerar brinna om man inte har korrekt inställda skydd.

Användarvisningsbild

Re: Bensin kW kontra el kW

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453698 Bensinaren låter fränare och luktar godare, så den vinner.

Användarvisningsbild

Re: Bensin kW kontra el kW

totte  
#453779
Godings skrev:I min värld är 1 kW 1kW. Har jag fel?


Nej naturligtvis är det inte fel. Men effektsiffran är ett ganska klent mått på prestationsförmågan, särkilt för en bensinmotor. Den har oftast max effekt vid ett toppvarv där dragkraften är rätt låg så varvet sjunker direkt när den belastas.

En elmotor har en flack momentkurva, och toppeffekten nås alltså vid eller nära arbetsvarvet.

Eftersom bensinsågens karaktär gör att man nästan aldrig kommer att kunna utnyttja hela effekten så vinner elsågen klart, där används närapå hela effekten.

Nu förutsätter detta att elsågens effekt är motoreffekt ut till kedjan, inte ingående elektrisk effekt som ju oftast anges.

Avatar Fallback

Re: Bensin kW kontra el kW

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453790 Nu blev jag nyfiken, hur mäter de egentligen effekten på motorsågar?

Mina sågar luktar popcorn...

Användarvisningsbild

Re: Bensin kW kontra el kW

Bax  
#453795 På en elmotor är effekten som står på märkplåten avgiven effekt på motoraxeln, inte ingående effekt.
På en elmotorsåg (och sådana pryttlar) dock kan jag tänka mig att uppgiven effekt är ingående elektrisk effekt, för att man ska kunna ha koll på säkringsstorlek, kabelarea etc. och då är ju avgiven effekt på axeln lägre.

Visst är det stor risk att man jämför äpplen med päron..

Avatar Fallback

Re: Bensin kW kontra el kW

Rolfnilsson400  
#453797 En elmotor kan du under korta stunder överlasta kraftigt minst dubbla angivna effekten
Det är därför de har motorskydd, för att begränsa temperaturen i motorn.

I exemplet nedan
Angiven effekt 4kW och kortvarigt kan den leverera 12kW
Kortvarigt är i detta fallet ca 30 sekunder

Text från Logosols hemsida:
Men om du har tillgång till ström och kan transportera stockarna till sågen är dock Logosols elsåg helt klart att föredra. Den behöver inte fyllas med bensin, den startar när man trycker på knappen och den är betydligt tystare än en bensinsåg. Den största fördelen är dock den otroliga kraften som elmotorerna levererar. Tack vare den speciella motorlindningen levererar E4000 ca. 12 hästkrafter när motorn belastas maximalt. Motorerna är tillräckligt starka för att med god marginal orka med alla träslag och alla svärdslängder. Motorerna har inbyggda överhettningsskydd som slår av dem om de skulle blir för varma.

Avatar Fallback

Re: Bensin kW kontra el kW

jannee  
#453853 I min fantasi spelar det också en viss roll vilken voltstyrka du har fram till elmotorn.
Väldigt stor skillnad på effekt av elmotern om du har 210 volt eller 240 volt på typ enfasledning, märks inte minst på våra hshållsprylar, typ elvisp eller kokplatta, men inte minst på spisen :oops: .

Avatar Fallback

Re: Bensin kW kontra el kW

Rolfnilsson400  
#453898 Volt har egentligen ingen betydelse. Effekt=volt*ström.
Små enfasmotorer är dock lite annorlunda

Avatar Fallback

Re: Bensin kW kontra el kW

jannee  
#453932 Jag blir i alla fall inte klar på det här med ström och voltstyrka.
Vet med mig att i min ungdom gick säkringarna på löpande band, mätte upp voltstyrkan.
Där vi borde haft 220 - 240 volt var det knappt 210 volt.
Sydkraft som det var på den tiden gjorde sedan något med transformatorn i byn och voltstyrkan låg därefter runt 240 volt, ibland över vilket gjorde att glödlamporna gick åt som smör i solsken.
Men några proppar (säkringar) behövde vi efter detta aldrig byta.
Förklaring så även en dumskalle begriper :oops:
Kan tillägga att det blev betydligt bättre kräm i både skulltorkarna och övriga elmotorer som gick på 3 fas.
Framförallt märktes det på ljudet när hökanonen var igång, innan morrade den men efter röt den :grin:

Användarvisningsbild

Elektrisk effekt

traktorz  
#453961 De rätta benämningarna:
Spänning [Volt]
Ström [Ampere]
Effekt [Watt]

Spänningen hos ett elnät är normalt distribuerad som trefas.
Motorer för trefas kan kopplas med lindningarna till en gemensam nollpunkt, såsom ofta Y-kopplat i startläge.

En elektrisk belastning eller apparat kan vara resistiv eller komplex.
Om man antar att t.ex. en kokplatta utgör en resistiv belastning, så om spänningen ökar 14% från 210[Volt] till 240[Volt], så ökar effekten med 31%.

Det råder alltså ett kvadratiskt samband mellan spänning och effekt.
Så om spänningen ökar med 14%, så ökar även strömmen i idealfallet med resistiv belastning maximalt med 14%. Elmotorer har en komplex impedans, hänsyn behöver även tas till startström, dvs. parametrar som kan påverka säkringsstorlek.

Användarvisningsbild

Re: Bensin kW kontra el kW

totte  
#454038
Mangan skrev:Nu blev jag nyfiken, hur mäter de egentligen effekten på motorsågar?

Mina sågar luktar popcorn...


Mäts i bromsbänk som ju egentligen mäter vridmomentet. Momentet gånger varvtalet ger effekten. Någonstans på momentkurvan finns det högsta momentet, men vanligen är det inte där effekten är högst. Momentet sjunker efter den punkten när varvtalet ökar. Någonstans finns den punkt där varvtalsökningen inte längre överskrider det sjunkande momentet, och där finns toppeffekten.

En typisk svensk kvistningssåg har vridmomenttoppen ganska nära toppeffekten och kräver därför att varvet hålls på topp hela tiden för att arbeta effektivt.

Större sågar avsedda mer för fällning och kapning av grovt har momenttoppen lägre, bättre bottendrag som man säger.

Har du rapsolja i oljetanken?

Avatar Fallback

Re: Bensin kW kontra el kW

Pabene  
#454057 Traktorz svar i denna tråd är ju "klockrent", så står det i min El-lära-bok också.
Rolf hänvisar till Logosol hemsida. Om det är rätt avskrivet exempel där 4 kW märkeffekt, kan bli 12 hp, så bör man observera att 12 hp ju "bara" är = 8,8 kW. Om man är ouppmärksam kan det ju verka bättre än det verkligen är.
Ett helt annat exempel som man kan tänka på vid jämförelser bensinmotorer - elmotorer är följande:
En bensinmotor har ofta en varvtalsregulator som försöker hålla det inställda varvtalet via gasspjället. Om motorn är inställd på det varvtal där max effekt anges och arbetar med lätt belastning, och plötsligt utsätts för ökad belastning, händer följande: varvtalet sjunker, regulatorn ökar gaspådraget men med viss eftersläpning. Om då varvtalet hunnit sjunka 500 varv då gasspjället når fullt öppet läge, "finns inte märkeffekten där" och motorn kanske "dör" helt.
En elmotor svarar omedelbart på belastningsändringar och har också fördelaktigare vridmomentkaraktär.
Elverk för växelström har ibland motorer med effekten angiven vid 3600rpm. Det är det varvtal som gäller för att få ut 60 Hz som är standard i USA. Här i Europa har vi ju 50 Hz, motorn är då nedställd till 3000 rpm och ger kanske inte den effekt som man tror sig ha.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).