Motorsåg och handhållet

köpa såg

37 inlägg 10101 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: köpa såg

Mats_Orberga  
#452305 Nu handlar inte tråden om svärdlängd men.... ... har folk blivit helt från vettet?

Det får vara bra grov slutavverkning för att man ska tjäna på ett svärd längre än 13 tum. Fällningen är ändå det som tar minst tid jämfört med kvistningen och här vinner ett kort svärd med hästlängder. Det är inga som helst problem att kapa en halvmeter tjock stam från bara ena sidan om man har lite koll på tekniken och resten av trädet går såklart ännu lättare. Hur många kap gör man på ett träd? Jag vill påstå att i slutavverkning ligger nog snittet mellan fem och sex och ett eller två av dem kan räknas som grova.

Inte ens på den tiden när vi gick och fällde framför processor var det någon som använde längre än femton tum. Hade det funnits något att tjäna på att använda längre hade vi gjort det, tro mig. Med en lön baserad på prestation vaskas det snart fram vad som är mest effektivt i längden.

Jag vet också att till riktiga bjässar som vuxit sig enorma kan det vara bra med längre svärd men det är ju liksom undantag och inget man använder till vardags.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: köpa såg

tallen100  
#452306 Ska det endast fällas övergrovt eller losskapas så är naturligtvis ett långt svärd att föredra.
Men ett 13" är det bästa, du kan fälla övergrovt om du vill, det är smidigt att kvista med, flera tänder mindre att fila.
Och du gör av med lite mindre kedjeolja :d :mrgreen:

Enda nackdelen med ett 13" är väl att det inte ser lika häftigt ut som ett 18" eller längre, men det skiter jag i :wink:

Avatar Fallback

Re: köpa såg

källefall8  
#452307 De är 58DL på 13" och 64DL på 15" så vansinnigt mycket mer å fila är de inte. Nu är inte 550 lika liten å smidig som dom tidigare små gallringssågarna från Hva var så med den längre sågkroppen blir det mer proportionerligt med 15" effektivt eller inte, jag tycker känslan är bättre det kan inte hjälpas.

Avatar Fallback

Re: köpa såg

källefall8  
#452308 Sedan beror det på vart i vårt avlånga land det gäller, här nere i södra delen gran ganska grov när den är 100 år

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

traktorz  
#452330
källefall8 skrev:De är 58DL på 13" och 64DL på 15" så vansinnigt mycket mer å fila är de inte.


56DL använder vi på våra Jonsered med 13" svärd, 64DL på 15", alla med .325" kedjor.

http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 581643156/

Avatar Fallback

Re: köpa såg

källefall8  
#452331 Det riktigt trakorz 56DL på 13", fel av mig. I vilket fall så är inte filningen av ngr skärtänder till eller från avgörande.

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

halvproffs  
#452332 Jag skulle lägga ut det på anbud för då slipper man jobbet och får troligtvis mer betalt för virket. Man får betala för att jobba i såna här fall. Tyvärr :sad: Du har nog haft otur med sågen för i mitt tycke håller alla dom vanliga sågmärkena bra. Köpte i vintras en Husq.545 som är lite enklare utan handtagsvärme och det blev väl en 500 fub utan problem. Har också varit förespråkare för 13" svärd men glider numera ofta över till 15" för kvistningen skull. Kan stå rakare och inte belasta ryggen lika mycket. Har man som jag använt 13" i massor av år och går över till 15" eller längre bör man ha stålhätta på stövlar/kängor. Blir lite fila men det är det värt :grin:

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

Peteflamingstar  
#452333 Trådskaparen konstaterade tidigt att de redan har en såg till kvistning och att de nu tittar efter en såg i 60-kubiksklassen... Inte hjälper det honom att få höra hur 50-kubik och tretton tum räcker till allt han ställs inför (utan att någon här sett skogen). Hundraåriga träd på medelgod mark för landet blir åtminstone 25-27 meter och minst mellan 30 och 40 cm i rotskäret (rotbenen ej räknade). Edit: ts bor i Västergötland och inte i norrlands inland. Valfri sextiokubikare med femton tumssvärd borde vara självklart.

Sen ville jag bara informera jannee om att ett 18-tumssvärd inte går särskilt tungt på t.ex en 555/560! :d

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

halvproffs  
#452392 Försök förlåta oss,trådskapare och peteflemingstar att vi tycker olika.

Avatar Fallback

Re: köpa såg

jannee  
#452393 Förlåt Peteflamingstar :oops:
Min erfarenhet sträcker sig inte längre upp än till CS 2253 och, i mitt tycke, märks det en väsentlig skillnad bara mellan 13" och 15". Sågen blir, återigen i mitt personliga tycke, otympligare och något tröttare med bara 2" längre svärd.
Min gamla 2051 är betydligt vassare med 13" än 2253 är med 15" och 18" sätter jag endast på i extrema fall.

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

Peteflamingstar  
#452395 Ja jag ska erkänna att jag lätt blir lite väl engagerad, inte min mening att låta brysk mot någon! Självklart kommer man långt med ett 13-tumssvärd också, allt beror ju på vad man ska göra. Hoppas i alla fall trådskaparen haft någon nytta av alla inlägg... :oops:

Avatar Fallback

Re: köpa såg

tallen100  
#452398 Nämen nu låter det ju snart som att vi alla är överens, skärpning på er :d ;)

Avatar Fallback

Re: köpa såg

tallen100  
#452399 Man ska väl inte döma ut varken 13" eller 18", men måste man välja ett av dom så är 13" mitt favoritval för det ska till riktigt grova saker innan man går bet.

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

grip2468  
#452576 hej i gen
tack för alla svar och alla får ha sin egen åsikt och alla jobbar vi olika.
jag har en Jonsered 2145 som jag använder som kvist såg men har även tittat på en begagnad Stihl 200.
Där för jag vill ha en 60cc för att adapteringen och fälla träd vi har granar som kan mätas 70-90 cm i rot.
Sen var det var i landet jag är så Borås

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpa såg

MartinH  
#452579 Kanske man får föreslå 70 cc? 372 xpg den käkar 60 kubikssågsr till frukost :-)

20 tums svärd till för bra balans tycker jag.

Mvh!
MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).