Motorsåg och handhållet

köpa såg

37 inlägg 10099 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: köpa såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452581 Jag håller med. Jag hade nog hoppat upp ett hack..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: köpa såg

bm555  
#452599 Jag har en Husqvarna 560XPG. Den kan jag rekommendera. Det är bra klipp i den. Normalt så använder jag ett 15" svärd. Jag har ett 20" svärd när jag sågar grova almar.

Avatar Fallback

Re: köpa såg

Hema  
#452619
grip2468 skrev:hej i gen
tack för alla svar och alla får ha sin egen åsikt och alla jobbar vi olika.
jag har en Jonsered 2145 som jag använder som kvist såg men har även tittat på en begagnad Stihl 200.
Där för jag vill ha en 60cc för att adapteringen och fälla träd vi har granar som kan mätas 70-90 cm i rot.
Sen var det var i landet jag är så Borås

Det var ju några ha ni skulle ha ner, så 60-70cc och 15-20" skulle nog jag rekommendera. Lite nyfiken på om någon eller båda har gått någon utbildning eller har längre erfrarenhet sedan tidigare? Säkra hörnet rekommenderas (ja nu får jag väl halva forat över mig..)

Min erfarenhet är att man kommer rätt långt med 60cc, men det är alltid kul med större såg och jag kvistar också med mindre såg. Särskilt vid aptering gillar jag längre svärd. Men 18" känns lätt som minst dubbla tiden att fila jämfört med 13".

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

totte  
#452652 Rensade upp lite från det som knappast har med sågköpsråd att göra. Vill nån snacka säkra hörnet o sånt så gör det nån annanstans.

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

Peteflamingstar  
#452661 Jag har ett nästan osunt intresse för orangea sågar och har därför möjlighet att jämföra t.ex 560 och 372 i arbete. Jag upplever inte skillnaden i effekt mellan dem som särskilt stor, däremot är 560 lättare och smidigare. Gillar man långa svärd är ju 372 bättre med det stora fästet, men med ett 18-tum på en 560 klarar man det mesta.

Avatar Fallback

Re: köpa såg

röjar kalle  
#452688
Hema skrev:
grip2468 skrev:hej i gen
tack för alla svar och alla får ha sin egen åsikt och alla jobbar vi olika.
jag har en Jonsered 2145 som jag använder som kvist såg men har även tittat på en begagnad Stihl 200.
Där för jag vill ha en 60cc för att adapteringen och fälla träd vi har granar som kan mätas 70-90 cm i rot.
Sen var det var i landet jag är så Borås

Det var ju några ha ni skulle ha ner, så 60-70cc och 15-20" skulle nog jag rekommendera. Lite nyfiken på om någon eller båda har gått någon utbildning eller har längre erfrarenhet sedan tidigare? Säkra hörnet rekommenderas (ja nu får jag väl halva forat över mig..)

Min erfarenhet är att man kommer rätt långt med 60cc, men det är alltid kul med större såg och jag kvistar också med mindre såg. Särskilt vid aptering gillar jag längre svärd. Men 18" känns lätt som minst dubbla tiden att fila jämfört med 13".
Ingen ko på isen Hema vi har redan gett upp hoppet om dig. :wink:

Avatar Fallback

Re: köpa såg

Hema  
#452784
grip2468 skrev:hej i gen
tack för alla svar och alla får ha sin egen åsikt och alla jobbar vi olika.
jag har en Jonsered 2145 som jag använder som kvist såg men har även tittat på en begagnad Stihl 200.
Där för jag vill ha en 60cc för att adapteringen och fälla träd vi har granar som kan mätas 70-90 cm i rot.
Sen var det var i landet jag är så Borås

Hur har det gått?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).