Motorsåg och handhållet

köpa såg

37 inlägg 10097 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

köpa såg

grip2468  
#452113 hej vet att det finns flera trådar om detta men ingen som passar mig
jag hade en Jonsered 2253 som höll i 30 timmar och sen dog dan jag fick till backa mina pengar och ska nu köpa en ny såg men vilken.
jag har ca 18 hektar med blandad skog men mest 95-105 år gammal gran skog som ska ner. Jag och min bror gör detta i lugn och ro själva nu till frågan jag vill ha en såg som funkar behöver ej vara den starkaste eller den snabbaste bra den håller har tittat på
dolmar/makita 6100
Husqvarna 560
MS 362 C-M
vi har en kvist såg

dan sågen det lutar åt är 6100 för den verkar vara enklast mekaniskt men det finns ingen servis verkstad där jag bor Västergötland kan åka en bit eller skicka men vågar man köpa ett lite mer udda märke
tack för svar



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: köpa såg

Göt  
#452128 Stihl ms 261 är en bra såg finns säkert bra sågar av andra märken. Satsa på en proffssåg i 50 cc klassen

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452141 Jag hade nog satsat på antingen mindre eller större. 5105 är en bra såg.
Är det större träd så hade jag satsat på större såg.
Stå o banka i grovt med småsåg är inte effektivt. Tar tid och är onödigt krångligt o dyrt.
Det är rätt många ÅTF i Västergötland. Finns många som är lite svårare att hitta än att slå på internet. Ofta mindre verkstäder som har annat för sig samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

flötman  
#452143 Ska ni avverka såpass mycket så skulle jag inte tveka på att köpa en såg av kvalitet. Räkna lite grovt på hur mycket den ska användas, säg 500 träd per hektar som du använder den och minst 5 kapningar per träd, 500x18 ha x 5 = minst 45000 kapningar, det blir en del som sågen skall vara med om[emoji4]
Har själv en stihl 261 som jag är mycket nöjd med, det finns säkert någon proffshuggare på forumet som kan ge dig mera råd.

Avatar Fallback

Re: köpa såg

jannee  
#452149 En CS 2253 eller HVA 550 är samma såg men i lite olika färger.
Bara för att din Jonsered dog efter 30 timmar är inte alla Jonsered dåliga (finns alltid måndagsexemplar).
Stihl MS 261 C-M är något tyngre men betydligt vassare och kvalitetsmässigt bättre, motbevisa den som kan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: köpa såg

Wester  
#452160 Enligt tillverkarnas hemsidor
Jonsered 5.0kg 2.8kW
Stihl 4.9kg 3.0kW

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

traktorz  
#452189 En 60cc såg blir naturligtvis tyngre, men visst, den tar den kraftigare 3/8" kedjan.

Rekommenderar ändå 50 cc som förstasåg, t.ex. modellen Jonsered CS2253WH med handtagsvärme. Speciellt nu med den nya X-CUT kedjan.

Har du flera sågar du använder parallellt, är det enklare med att ha koll på skärutrustningen om alla är Stihl eller Jonsered/Husqvarna.

Det är väl ett tips vi kan ge, då våra svärd och kedjor inte passar mellan våra 50cc och 60cc sågar.

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

Peteflamingstar  
#452197 Beroende på vad det är för kvistningssåg ni har skulle jag säga köp en 60-kubikare. Så förtvivlat mycket tyngre än 50-kubikarna är de inte, och har ni gammal grov skog är det skönt med de extra kubiken. Jag har samma svärd och kedjor på mina 50 och 60-kubikare, 0,325 1,3 mm på alla och det funkar bra. Köp en 560 eller 555 och ni kommer inte ångra er!

Avatar Fallback

Re: köpa såg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452212 Och sätt på ett långt svärd! Låter som grova granar.

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

Göt  
#452280 Fast man kommer bra långt med ett 13" svärd också :-b

Avatar Fallback

Re: köpa såg

tallen100  
#452281 13" räcker längre än många tror :d

Avatar Fallback

Re: köpa såg

jannee  
#452287 Håller HELT med Tallen och Göt.
Man får bara vara lite mer noggrann och tänka sig för lite mer innan man busar på större träd. Med ett instick i fällhugget kommer man långt.
Det är mest vid stormfälld skog och större lövträd man verkligen inte alltid klarar sig utan ett längre svärd.
Köp till ett 18" och nyttja det vid dessa tillfällen, för övrigt räcker nog 13" till gott och väl.
En STOR nackdel med långa svärd och kedjor är att det blir mycket att fila när man stött emot fel vara + att sågen blir mindre varvvillig, är inte lite tungt att dra runt ett 18"

Användarvisningsbild

Re: köpa såg

Peteflamingstar  
#452294
jannee skrev:Håller HELT med Tallen och Göt.
Man får bara vara lite mer noggrann och tänka sig för lite mer innan man busar på större träd. Med ett instick i fällhugget kommer man långt.
Det är mest vid stormfälld skog och större lövträd man verkligen inte alltid klarar sig utan ett längre svärd.
Köp till ett 18" och nyttja det vid dessa tillfällen, för övrigt räcker nog 13" till gott och väl.
En STOR nackdel med långa svärd och kedjor är att det blir mycket att fila när man stött emot fel vara + att sågen blir mindre varvvillig, är inte lite tungt att dra runt ett 18"


Men stopp ett tag nu... Hugga slutavverkning (gran dessutom) manuellt och köra med 13"?! Ett 15"-svärd är väl i alla fall det mest lämpade, åtminstone. Naturligtvis kan man fälla grovt med 13" om man vill leka bäver och bevisa nåt, men ska det bli effektivt vid kvistning och kapning krävs minst 15-tum. Ska man klättra över stammen vid varje kap? 13" räcker inte igenom hur mycket man än häver sågen över stammen. Prova förresten 18-tumssvärd på en 560, det dras runt som en fis i vinden! :-bd

Avatar Fallback

Re: köpa såg

jannee  
#452300 Trådskaparen har i dagsläget 18 ha skog, tror inte att det är speciellt många träd som han/hon inte klarar av att upparbeta med 13"
Fördelen med långt svärd är otvivelaktigt att man kan vara mer nonchalant och bara busa på när det gäller just fällningen.
Själva kvistningen går otvivelaktigt snabbare med ett kort svärd ( i mitt tycke). Sågen blir lättare, smidigare och mer hanterbar (återigen i mitt personliga tycke).
Det var först när Gudrun tippat omkull 3 000 m3sk som jag skaffade mig ett långt svärd och då just för att kunna kapa loss.
Stor skillnad är det självklart om man är proffshuggare och fäller övergrovt för skördare eller något liknande.
Där passar en MS 362 med 18" bra.

Avatar Fallback

Re: köpa såg

källefall8  
#452303 Jag var tidigare helt emot att ha längre svärd än 13" annat än vid rotkapning å ren fällning. Tyckte det var onödigt med längre å tyngre än nödvändigt! Men efter att blivit övertalad att prova 15" så har jag det till allt, gallring som vindfällen. Kör med 550, den känns mycket mer avvägd och balanserad med 15" iom det längre avståndet mellan handtagen och den långsmala sågkroppen, jag tycker kvistningen går smidigare och dessutom räcker man igenom de flesta vindfällen om man går från båda håll. Har även en 560 med 20" men den blir inte mycket körd, lite på vedbacken å nåt grovt friväxande lövträd ibland. Har nu en hel hög med 13" kedjor till ingen nytta!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).