Motorsåg och handhållet

Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

15 inlägg 7503 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

cruisern  
#451003 Jag tänker köpa nytt/nya svärd till min 550. Normalt använder jag Oregons 15” ProLite svärd 1,5 mm och 21BPX kedja. Vid behov använder jag också ett motsvarande 18” svärd.

När jag sökte på nätet såg jag att Oregon kommit ut med nya svärd ControlCut och VersaCut som under året ersätter ProLite. Skillnaden mellan dessa är nosens storlek. ControlCut har tydligen noshjul med 10 tänder och VersaCut har noshjul med 12 tänder. Som jämförelse har mitt 15” ProLite noshjul 10 tänder och mitt 18” ProLite noshjul 12 tänder. I mitt fall fungerar mina svärdtyper bra för mina ändamål. ControlCut sägs ha reducerad kickback, men det har jag inga problem med.

Vad är fördelen/nackdelen med 15” svärd med noshjul 12 tänder relativt 10 tänder? Min normala avverkning är i huvudsak björk, gran, tall upp till max 40-45 cm diameter i brösthöjd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

Fredrik Reuter  
#451075 Hej,
Mindre kastrisk?

Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

anersimyra  
#451078 Svärdet med större noshjul ger ett effektivare arbete vid instick, och det med mindre ger som sagt reducerad kastrisk. Eller rättare sagt mindre kraftiga kast.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

cruisern  
#451089 Fördelen med instick är jag medveten om. Detta uppmärksammade jag när jag köpte min batterisåg Hva 536LiXP. Med dess standardsvärd och noshjul 7 var det omöjligt att göra instick. Jag bytte till ett Techlite svärd med noshjul 9 och då blev det mycket bättre. Det blev ungefär som mitt 15” svärd och 550.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451101 Äntligen nåt nytt med 1,5 spårvidd.
Versacut verkar inte så dumt. Undra om de är limmade eller svetsade?

Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

cruisern  
#451560 Jag har inte fått så många synpunkter som jag hoppats på. Jag ändrar frågeställningen till att inte gäller just de nya Oregon svärdtyperna utan ändra frågeställningen generellt till valet av svärd med 10 resp. 12 noshjulständer.

Jag är medveten om vad som gäller vad avser instick och kastrisk. I mitt eget eget fall har jag inga som helst problem med 10 noshjulständer på 13” resp. 15” svärd vad avser instick och kast.

Just de nya Oregonsvärden är kategorisede ”Bäst” vilket antyder att de vänder sig till ”pro” dvs. duktiga och erfarna skogshuggare.

Ni som tillhör kategorin ”pro”. Om ni skall köpa nytt 13”, 15” eller 16” svärd, föredrar ni 10 eller 12 noshjul.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

anersimyra  
#451572 Jag ser nu att jag inte fick versacut utan ett controlcut. Felleverans alltså.. :shock: jag orkar inte byta utan tar och provar till måndag och återkommer med rapport.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451667 Brukar ju synas när man får dem i näven om det står ena eller andra så jag utgår från att det blev skickat till dig.

Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451670
cruisern skrev:Just de nya Oregonsvärden är kategorisede ”Bäst” vilket antyder att de vänder sig till ”pro” dvs. duktiga och erfarna skogshuggare.

Ni som tillhör kategorin ”pro”. Om ni skall köpa nytt 13”, 15” eller 16” svärd, föredrar ni 10 eller 12 noshjul.

Mycket är nyhetsbehag. Det där med bäst eller inte brukar visa sig efter ett tag.
För inte så länge sen var Techlite bäst men nu är det inte mycket prat om dem.
Har inte mycket erfarenhet av dessa men har fått in några av speedcutsvärden.
Jag gillar själv lite högre svärd så versacut. Eftersom de finns i 1,5 kommer jag att prova.

Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

Mats_Orberga  
#451673 Jag tror ärligt talat inte att det skulle gå att känna någon skillnad vid ett blindtest. Köp ett av varje och testa vetja.

Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451692
Mats_Orberga skrev:Jag tror ärligt talat inte att det skulle gå att känna någon skillnad vid ett blindtest. Köp ett av varje och testa vetja.

Hur menar du de skulle testas mot varandra?
Storlek har betydelse det vet jag med säkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

Mats_Orberga  
#451764 Växla mellan dem och se vilket man gillar bäst helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

Tosca  
#470983
anersimyra skrev:Jag ser nu att jag inte fick versacut utan ett controlcut. Felleverans alltså.. :shock: jag orkar inte byta utan tar och provar till måndag och återkommer med rapport.. :-BD

Användbara?

Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

anersimyra  
#470989 Det är de, de är lätta, och framförallt hållbara.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Oregon svärd - ControlCut relativt VersaCut

finskpinne  
#471006 Fördelen med större noshjul är väl också hållbarheten. Varvtalet minskar ju om du har ett större hjul så lagret håller bättre. På skördarsvärd har många tillverkare gått över till större noshjul. Iggesund har länge kört med den taktiken och jag har kört Iggesund nu i snart 10 år. Jag kan inte minnas när jag senast skulle han bytt ett noshjul.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).