Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545 motorsåg

4 inlägg 12112 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 545 motorsåg

Lukastorp  
#447370 Hej alla, är precis nyregistrerad här. Är på jakt efter en såg till, vi har en Husqvarna 353 sedan tidigare men behöver nu ytterligare en. Har tittat på som rubriken säger en 545, är det ett bra köp? Fäller 20 träd om året samt lite vindfällen och vedkapning. 545 ligger bra i min prisnivå.
Vad säger ni?

Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 motorsåg

Sågomanen  
#447372 545:an är väl inte så dum. Det är en efterträdare till 353 som också går under epitetet farmarsåg eller semiproffssåg. Köp en 353 till. De är riktigt bra som du säkert märkt och om du vill så finns de ju med värme också vilket inte finns på 545 och 555 konstigt nog.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 motorsåg

traktorz  
#447462 Vi har både den förra generationen och den nya generationens sågar. Dels en Jonsered CS2152 som motsvarar din Husqvarna 353, dels en nyare generation CS2253WH/HVA550XPG.

Gillar den gamla generationen, som är lätt att meka och tålig. Har även bytt till nyare nypen av bränslelock på den också.

Men den nya generationen sågar med friskluftsmotorer, är något lättare, något smidigare och vibrerar något mindre. Går bra sommar som vinter utan omställning av förgasarskruvar, så jag gillar CarbControl/AutoTune.

Väljer du modellen 545, får du en såg som inte är lika utpräglad som kvistningssåg, utan med mer vrid vid lägre varv, lämpligare för t.ex. kap på vedbacken.

Både 545 & 550 har följts åt i uppdateringar och förbättringar, så de är i stort sett lika bra. Det enda praktiska som skiljer är att den senare modellen, även kan fås med handtagsvärme till en merkostnad.

Ref:
Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 motorsåg

Lukastorp  
#447474 Tack för svaren! Känns som att 545 passar mig bra. Är inte i behov av handtagsvärme, är väldigt varm av mig.
Tack igen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).