Motorsåg och handhållet

Importerad Husqvarna från USA

10 inlägg 4676 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Importerad Husqvarna från USA

Crille68  
#31532 Hej! :D
Jag är intresserad av att köpa en HVA motorsåg från USA.
Finns det några risker med detta förutom att man inte har lika lätt för att få garantireparationer... :roll:
Är det några skillnader i specifikationer osv?
I och med att dollarkursen är mkt förmånlig plus att det är så låga priser där känns det som ett alternativ.
Någon som vet något om detta och har lite intressanta synpunkter att dela med sig av?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31546 Är du säker på att en handlare i usa kan skicka den utomlands? jag har för mig att dom inte är så pigga på att skicka hela sågar :?:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#31565 Dom får inte skicka hit, men det finns nog dom som gör det ändå.
Garantier vet jag inte hur det funkar här hemma, kanske funkar kanske inte, vet inte heller om en handlare måste hjälpa dig om du inte köpt sågen av honom ,,,,,,

Användarvisningsbild
Crille68  
#31567 Hej!
Det är inte jag som importerar den utan snarare är det så att jag köper en såg som är "begagnad" och som är skickad till Sverige.
Fast egentligen borde väl garantin gälla - OM nu hva har världsomspännande garanti... :roll:
Men är det värt att chansa på att sågen ska hålla tycker ni?
Allt kan ju gå sönder men en kvalitetsprodukt borde ju hålla...eller :?:

   TS
Användarvisningsbild
maccall  
#31633 Om garantin skulle gälla måste du nog ändå räkna med att vara tvungen att lämna in sågen hos den auktoriserade Husqvarnahandlare i USA som sålt sågen och således bekosta transporten av sågen både dit och hem...

Jag har själv köpt två sågar från USA nu, den första (en Husqvarna 372XP) av en privatperson, 4 år gammal men oanvänd och där var det förstås inte ens tal om några garantier, medan den andra (en Makita DCS6401-20, för ca. 3500:- inklusive frakt och moms!) var ny från återförsäjare, och där har jag egentligen alla papper.

I USA är det dock oftast så att man måste registrera sitt inköp hos tillverkaren (eller importören) av produkten för att garantin skall gälla. I fallet med min andra såg, Makitan, kan jag då själv skicka in garantipapperen, men i fallet med en Husqvarna är jag ganska säker på att det är handlaren som måste skicka in papperen, och eftersom det också är vanligt att en garanti bara gäller för den första ägaren där skall du nog se dina möjligheter till att utnyttja något sådant som små.

Orsaken till att att du inte kan hoppas på någon världsgaranti är att de Husqvarnasågar som säljs i USA inte är CE-märkta (de är dock helt identiska med de sågar som säljs i Sverige som är CE_märkta...) och därför egentligen inte får användas inom EU, och därmed behöver Husqvarna inte garantera någonting.

Mina sågköp har fungerat bra, och jag har precis fått hem ett lass (nåja, ett litet...) med svärd och kedjor, och det fungerade också utmärkt. Jag tycker egentligen att man skall hålla sig lojal med sin lokala såghandlare, om han nu inte är dum i huvudet eller så, men jag försöker försvara min otrohet med att jag handlat modeller från USA som inte finns att få tag i iSverige. Jag gör vad jag kan för att supporta mina lokala handlare, men visst passar jag på att lägga i lite småsaker när jag ändå beställer någonting från USA. Den här gången vart det några extra ringdrev à 30 kronor styck inklusive moms och frakt, handlaren tar 95:- för dem...

Andra risker är ju att sakerna kan försvinna på vägen, dvs. bli stulna av transportören, eller att säljaren aldrig skickar sakerna men försöker påskina att han gjort det och att de måste ha blivit stulna av transportören... Eller att man får fel sak, ett misstag kan ju alla säljare göra, men det kostar oftast för mycket att skicka tillbaka prylen och tvingar man fram att säljaren skall stå för det kan man nog räkna med att denne slutar ta emot beställningar från utanför USA.

Vilken modell hade du funderat på att köpa? Sker det via någon du känner eller är det någon firma som du får denna service ifrån?

Användarvisningsbild
Crille68  
#31666 Hej!
"Grejen är den" att jag sett runt lite på Blocket på motorsågar och varit hos min lokala hva-handlare i stan och den i "byn" bredvid.
Jag har sådan våååånda! :shock:
Det är nämligen svårt att bestämma sig för vad som är bäst... :?:
En ny hva 357 XPG kostar 8700 kr hos handlaren...har sett ett år gamla på Blocket för allt mellan 5500 och upp till 7000 kr. Det är så klart begärda priser... :roll: De är så klart servade och fina... (En fråga man ställer sig är om det inte är lite skumt och ögonfägnad att slänga på en ny kedja och ett nytt svärd när man säljer en begagnad såg...för att man ska bländas och inte se efter fel, eller :?: ) Jag har även sett en -05 för 3800 kr på Blocket...men hur mycket har inte en sådan gå???
Nu till de från USA!
Jag såg alltså även en annan annons på Blocket om en ny 357 XP (inte G...) för 6100 kr med ett 20' svärd. Det är ju "lite" skillnad mot priset hos den lokala handlaren. Ja, i alla fall tills man börjar tänka lite...för då blir allt bara snurrigare och snurrigare... :? :?: :(
Det är en som är och jobbar "over there" och har firma här hemma också. Han säljer dem provstartade och de är alltså i princip helt nya. Dock är de utan garanti vad jag kan förstå, i alla fall "riktig" garanti. :(
När man tänker mer så blir det alltså svårare. En handlare jag pratade med sa nämligen att man får ett presentkort på 500 kr eller mer. (500 kronor var om man köpte en 455 Ranger för 5600 kr som jag också är intresserad av.) Jag behöver även skyddsstövlar och då är ett presentkort mkt bra att ha. Detta gör att jag kan se presentkortet som en ren prisprutning av handlaren till mig.
För 8700 kr (en merkostnad jämfört med USA sågen på 2600 kr) får jag alltså ett par stövlar i priset + eluppvärmda handtag och ett års garanti :!:
Då är det helt plötsligt inte sååå dåligt med att köpa av den lokala handlaren...eller hur?
Fast sedan har jag alternativen hva 353 för ca 5000 kr i begagnat nyskick och en lätt använd 55'a för 2500 - 3500 kr...
Ni kan ju fatta att man har det svårt... :roll:
Men det är ändå ett angenämt "problem" som är roligt att diskutera med sig själv! :lol: (Vad sambon tycker är en annan sak för hon får också agera bollplank... :roll: )

   TS
Användarvisningsbild
maccall  
#31681
Crille68 skrev:För 8700 kr (en merkostnad jämfört med USA sågen på 2600 kr) får jag alltså ett par stövlar i priset + eluppvärmda handtag och ett års garanti :!:
Då är det helt plötsligt inte sååå dåligt med att köpa av den lokala handlaren...eller hur?


Om du har pengarna så tycker jag att det där låter som en bra affär, värme är praktiskt när man blir blöt om handskarna. Å sen har du ju en fot inne hos en handlare. Å du kan ju få nytta av garantin, man vet aldrig.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31784 Forutom pris tillkommer moms o avgifter, glom inte det....

/garantin registreras inte mer har i USA an hemma i Sverige.

Dock ska du vara noga med att kolla vad du koper!

I USA ar allt EPA o inget kul alls.

Sitter i skrivande stund o snackar med en Husqvarna saljare.
Han o jag har diskuterat detta mycket de senaste dagarna.

Mitt rad
Kolla runt pa marknaden o skapa bra kontakt med en ATF nara dig.
Du tjanar inget pa det forsta kopet o tiden, men pa sikt lonar det sig.

Ledsen att det inte ar prickar o grejer men det kanske Kipp fixar eller nan....
Finns inte aao pa tangentbordet har....

:wink: :lol:

Användarvisningsbild
Crille68  
#31793 Hej!
Jag tvekade lite om USA-såg och hade "bråttom" så jag köpte en beg. på Blocket. En hva 353 som enligt säljaren inte gått mycket. Jag trodde på honom då han verkade genomärlig och trevlig om än lite förvirrad. :?
Det var inte någon "snabb affär" då jag var hemma hos honom en längre tid. Ja, jag pratar ibland lika mycket som jag skriver långt... :roll: säger min omgivning... :? Själv är jag ganska försynt och tystlåten tycker jag. :oops:
En mängd tecken tydde i alla fall på att han inte var någon lögnare och det tror jag på. Dessutom är väl de flesta människor förutom bilhandlare ganska ärliga - eller hur?
Hoppas bara att sågen är ok, för även en ärlig människa kan ju ha fel, gjort fel eller haft otur... :cry:

Jag har haft två kontakter med hva-återförsäljare i närområdet där jag bor. De var båda väldigt trevliga om man än på det ena stället kan få gå väääldigt länge själv och titta utan att någon tar notis om en... :x Fast det kan å andra sidan vara skönt också. Det är inte alltid man vill ha ett frimärke på sig när man tittar på saker. 😈

Nu ska jag bara läsa igenom manualen ordentligt och sedan "tror" jag att jag återkommer i någon ny eller gammal tråd med frågor som lätt uppkommer när man är grön på ngt område.

See U! :D

   TS
Användarvisningsbild
maccall  
#31852 353 är en bra såg! Om det nu inte skulle vara något trasigt med just ditt exemplar så kommer du säkert att bli nöjd med den under lång tid.

Grattis!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).