lör 05 jul 2008, 23:45#31633
Om garantin skulle gälla måste du nog ändå räkna med att vara tvungen att lämna in sågen hos den auktoriserade Husqvarnahandlare i USA som sålt sågen och således bekosta transporten av sågen både dit och hem...
Jag har själv köpt två sågar från USA nu, den första (en Husqvarna 372XP) av en privatperson, 4 år gammal men oanvänd och där var det förstås inte ens tal om några garantier, medan den andra (en Makita DCS6401-20, för ca. 3500:- inklusive frakt och moms!) var ny från återförsäjare, och där har jag egentligen alla papper.
I USA är det dock oftast så att man måste registrera sitt inköp hos tillverkaren (eller importören) av produkten för att garantin skall gälla. I fallet med min andra såg, Makitan, kan jag då själv skicka in garantipapperen, men i fallet med en Husqvarna är jag ganska säker på att det är handlaren som måste skicka in papperen, och eftersom det också är vanligt att en garanti bara gäller för den första ägaren där skall du nog se dina möjligheter till att utnyttja något sådant som små.
Orsaken till att att du inte kan hoppas på någon världsgaranti är att de Husqvarnasågar som säljs i USA inte är CE-märkta (de är dock helt identiska med de sågar som säljs i Sverige som
är CE_märkta...) och därför egentligen inte får användas inom EU, och därmed behöver Husqvarna inte garantera någonting.
Mina sågköp har fungerat bra, och jag har precis fått hem ett lass (nåja, ett litet...) med svärd och kedjor, och det fungerade också utmärkt. Jag tycker egentligen att man skall hålla sig lojal med sin lokala såghandlare, om han nu inte är dum i huvudet eller så, men jag försöker försvara min otrohet med att jag handlat modeller från USA som inte finns att få tag i iSverige. Jag gör vad jag kan för att supporta mina lokala handlare, men visst passar jag på att lägga i lite småsaker när jag ändå beställer någonting från USA. Den här gången vart det några extra ringdrev à 30 kronor styck inklusive moms och frakt, handlaren tar 95:- för dem...
Andra risker är ju att sakerna kan försvinna på vägen, dvs. bli stulna av transportören, eller att säljaren aldrig skickar sakerna men försöker påskina att han gjort det och att de måste ha blivit stulna av transportören... Eller att man får fel sak, ett misstag kan ju alla säljare göra, men det kostar oftast för mycket att skicka tillbaka prylen och tvingar man fram att säljaren skall stå för det kan man nog räkna med att denne slutar ta emot beställningar från utanför USA.
Vilken modell hade du funderat på att köpa? Sker det via någon du känner eller är det någon firma som du får denna service ifrån?
Stihl: 020AVP, 250C-BE, 361, 361W, 066 Jonsered: 2147
Husqvarna: NE346XP, 357XP, 359, 365SP, 372XP, 390XPG
Dolmar: 5100SH, 6100H Makita: 5001, 6100, 6401, 7901
Partner: 400, 3x 1400EL Projekt: 020T, 026C, 365SP