tor 09 mar 2017, 16:02#443549
Simon.M skrev:Är nog service och reparationer återförsäljare tjänar mest pengar på men nekar dom den hjälpen för man köpt sin såg någon annanstans så får dom skylla sig själva då dom gräver sin egen grav. Själva försäljningen kommer mer och mer gå över till internet i framtiden är vad jag tror då den äldre generationen som inte begriper sig på det snart är utdöda. Och folk är mer prismedvetna idag och inte går in i första närmaste affär och handlar utan att se sig om vad en vara borde kosta.
Det här med internet och varuhus handel är en kategori för sig själv som kan funka för de som inte är beroende av såg dagligdax att tjäna pengar. Att jag som ÅTF mister jobb att inte serva såg som rasat pga säljare inte gjort sitt som kunden betalt för är helt ok. Det ger mig inte mycket förtjänst och jag undviker tid på felsökning, reparationer och diskussioner som kunden ändå inte vill betala. Jag avstår gärna detta och lägger fokus på de som jag kan hjälpa. Får man inte påverka så det blir rätt från start så är det inte kul o hoppa in o rätta till när kostnader, känslor och diskusioner kommer.
Kruxet blir när det ska servas och var internet köparen ska vända sig då.
Det finns regler för vad och hur saker ska säljas. Skiter man i de åtaganden så kan man klart sälja billigare.
Ännu bättre om man säljer till nån 50 mil bort som inte kommer o kräver att det ska bli rätt utan dumpar det på nån annans bänk. Att sälja är ingen konst men att sälja rätt grejer så det blir så bra köp som möjligt är svårare och ofta kostsamt.
Internet handeln gynnar INTE användaren. Den ger inga relationer som hjälper till när det skiter sig och står oftast inte pall när det gäller. Den bygger på kundens val vilket inte så ofta grundas på särskilt mycket över huvud taget annat än vad mosters granne sa vid kaffe bordet i somras.
Vem som helst kan handla på internet/varuhus eller hos handlare... Inte alla kan vet vad de ska ha och få vet vad de behöver men handlar ändå. Finns massor trådar här om just detta här i detta forum. Produktval är det som användaren har svårast för eftersom han inte håller på med just detta utan hugger i skogen eller jobbar med annat. Kostnad/timme/huggare. Att räkna på vad som blir mest kostnadseffektivt är individuellt och inte alltid vad tillverkaren och dess marknadsföring rek.
Exempel man ser ofta. "Jag har köpt denna/detta på internet men det funkar inte, kan du hjälpa mig?"
Han får rätt grejer som är rätt, inte bara för sågen, arbetet utan även kostnads effektivt av lämplig kvalisort.
Ett tag efter kommer han tillbaka och undrar varför inte detta finns på internet och varför ingen snackar om dessa grejer som funkar så bra för honom.
Jag ser dagligen köpare som av olika anledningar har gjort felaktiga produktval. Om jag får chans o ställa lite enkla frågor och råda i köpet blir resultat oftast billigare och framför allt mer nöjsamt.
Simon.M skrev:Dom som säljer på nätet tror jag har en butik i 1 stad med tex maskinklippet och Hylte mm så butiken försvinner ju inte
Bra! Då finns det service ställe för deras kunder med!
Simon.M skrev:Är nog mer att dom expanderat sin kundkrets för att köpa in större partier och få ner priserna. Om eran återförsäljare skulle vara lite driven och göra likadant skulle ni sluta handla där med då?
Det är väl toppen. Då har de ju större mängd såg o sköta om.