Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

54 inlägg 38437 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

sören pettersson  
#462402 Körde sönder hva 550 , vänstra fästet där kastskyddet är infästat gick sönder , då måste halva vevhuset bytas ,dt skulle kosta 7000 kr med arbete , så sågen blev ju värdelös , en märklig konstruktion av husqvarna, nu hade ja tur att servicen här är bra , han plockade ihop en såg av två trasiga . men ja köper inte husqvarna nåt mer ,har inget förtroende för husqvarnakonstruktörer .. det blir nog en sthil nästa gång .
S P .

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Hur mycket slitage tål en såg?

traktorz  
#479170 Så här brukar våra sågar se ut efter en tur i skogen. Sågar man som vi ner stubbarna lågt ner i mossan, så samlas det mycket skräp under kopplingskåpan på sågen.

Visserligen lätt att rengöra med tryckluft sedan allt löst skräp först avlägsnats, samt att ge kedjan en välbehövlig uppslipning emellanåt.

Sågen är en tre år gammal Husqvarna 550 XPG, som gått klanderfritt efter inkörningen. Både sågen och operatören behövde någon tank i början, för att förstå varandra. 15" orginalsvärd sitter på, samt en Oregon 21 BPX kedja. Svärdsbommarna har hållits efter med ett därför avsett slipverktyg, typ stålkantfil för skidor. Har tappat räkningen på hur många kedjor som förbrukats på orginalsvärdet, runt dussinet kanske?

1509556886_img_2142r1280.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Jocke000  
#484916 Köpte ny 550xpg för ett par veckor sedan :grin: jag har nu kört ca 5 timmar med sågen och vad hände då!? Helt plötslig slutade kedjan att driva :???: kollade kopplingskorgen och korgen snurrade men drevet snurrade inte. Verkar som det lossnat runt centrumet vid drevaxeln på kopplingskorgen. Någon som vart ut för detta tidigare? Rätt så irriterande! Trodde denna såg skulle vara av med alla barnsjukdomar vid det här laget.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484931 Det är o in med den till köp stället o få dem o byta. Det händer, inte så ofta men nån gång ser man det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

husqvarna_med_sthil  
#486443 Nu blir jag lite osäker så jag frågar här då jag också har en 550. Jag har inte gjort någonting som helst åt den och den har snart gått två säsonger, utan problem men jag tänker att kanske är en service behövlig snart. Ny modern såg, kan man göra det själv ? Luftfilter, tändstift, allmän rengöring... vad är det mera ?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

anersimyra  
#486446 Ny drivkrans kanske, skölj ur oljetanken med bensin, byt filter i bränsle och oljetank, blås rent överallt där du kommer åt, rengör kedjebromsens vitala delar, kontrolldra alla skruvförband. Luftfiltret behöver du inte byta om det är helt.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

husqvarna_med_sthil  
#486449 Tänkte man kunde ha det som lite julpyssel att smita iväg till under julhelgen vid tillfällen som kan uppstå. Så har man en nyservad såg när det är dags efter jul. Tack anersimyra !

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

anersimyra  
#486456 Titta på ” traktorz ” bild på svärdskåpan, där ser du en grå täckplatta över kastskyddsmekanismen, under den samlas mycket skit som med tiden kan påverka mekanismens funktion. När jag tänker efter är det faktiskt dags att jag själv ser över mina 550, de har nu gått året om i ett par år och enbart fått nya stift och rengöring av luftfiltret.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Valmet6400  
#497476 Min ena 550 havererade igår. Sågar har havererat tidigare för mig men inte så här. En bit ur kolven har lossnat. Sågade tanken tom, sågen gick som vanligt. Tankade och skulle börja köra igen men fick inget liv. Drog säkert ett 50-tal ggr tills det blev tvärstopp. Tog upp och såg detta.
1518293441_img_2125.jpg


Var och hämtade en ny men funderar på att sätta den i skick. Bara ett litet hack i cylindern under kanalen, tänkte försöka slipa ner detta. Eftersom sågen är ganska välanvänd vill jag inte sätta några stora pengar i den. Hittade på eBay billiga kolvar.

Fråga: är det värt arbetet?

Kommer ju inte att bli "första" såg något mer men som en till reserv.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497508 Det man ser är resultat av ett eller flera problem som bör lösas först.

Ofta när detta blir har de svalt nåt eller rasad vevaxel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Valmet6400  
#497568 Ja man får vara rädd att det inte bara är kolven som blivit trött. Har inte besiktat sågen desto mera än konstaterat vad som syns på bild. Har inte tittat i förgasaren om något spjäll saknas. Hände på en 242:a vi haft.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

svampbob  
#501854
DSC_0037.JPG

Knappt 457 timmar hitintills på en helt orörd 550 XPG endast ett tändstifts byte och ett knäckt kastskydd sedan 2012.
Glömde bort att det även hade gått åt ett snöre på de 1800 starterna.
Senast redigerad av svampbob tis 06 mar 2018, 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Forestboy  
#501858 Har ni inte problem med bensinslangar som går hål på?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

80-90  
#530859 Har lämnat in min 550 till rep . Den ville inte gå på fullgas längre ?!? Den bara dog på toppvarvet men går fint på lägre varvtal . Kan det vara att den är för snålt ställd ??

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

M Nilsson  
#530905 80-90: den har väl autotune? Fast det kan säkert krångla det med.

Köpte min i maj 2018 och har bara gott att säga utom kanske vibrationerna. Antingen är det skärutrustningen eller så går HVA 353 mjukare. Provat 1,3 mm 18" svärd, funkar helt ok trots den låga effekten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).