Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

54 inlägg 38463 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Sågomanen  
#440381 Min 550 som är tillverkad 2015 har det gula filtret. En (o)rolig sak är att jag inte startat den på 10 månader. Full tank, pumpblåsan tom och efter 50 pumptryckningar kom äntligen bränslet till blåsan och sågen gick att starta.

De andra, 346:or med blåsa hade bränsle kvar i blåsorna och startade direkt liksom 254xpg som inte har någon....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440388 Finns olika filter till de flesta modeller.
Är det så dammigt i skogen när ni skär att vanligt nylon inte stoppar är nog problemen större än bara filterbyte.

Övervarvning ör lika illa som överbelastning och snålställt.

Körde finfilter på 254 för länge sen. Papp och filt orovades med.
Även förfilter av några lager nylon strumpa.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

T Landström  
#440410 Om jag inte minns fel så tror jag mitt filter är blått...(ja jag borde kanske kolla filtret oftare men sågen går ju inte så ofta just nu ;) )

Användarvisningsbild

Luftfilter / hållare

traktorz  
#440412 - Kanske kör du utan luftfilter?
- För är det inte själva filterhållaren ➁ i reservdelsförteckningen som är blå?
➁ 574 19 89-03 FILTER HOLDER ASSY XP
➁ 574 19 89-04 FILTER HOLDER ASSY XPG
Senast redigerad av traktorz fre 24 feb 2017, 07:56, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440413 Å min står kvar i källaren mest nu. Litar inte på den alls. Jag klarar mig med Sthil 201:an.
Trist med en så dyr såg som 550. Fast väldigt många verkar nöjda. Antar jag köpte för tidigt....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440420 Skall detta handla om 550, eller skall vi räkna upp alla andra sågar vi har?

Bra initiativ att göra en tråd om en såg, så alla info är samlad på ett ställe. Låt oss inte förstöra det nu.

Mitt filter är bestämt svart.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

skogjussi  
#440422 Har just fått tillbaka min 550xpg från garantiservice. Köpte den i februari -15. Som tur var hann den in på service före garantin gick ut.
Den fick problem med tomgången, dog efter att den gått några sekunder på tomgång.
Det blev en ny förgasare, en AT-12. Vet nån vad det är i förgasarna som slits eller går sönder?
Autotune felsökningen visade Inga fel.

Användarvisningsbild

AT-12 förgasare

traktorz  
#440424 Känslig konstruktion med många fina kanaler som lätt kan sättas igen via luftfiltret eller via bränsleledningen. Förgasarbyte likt tändstiftsbyte, verkar vara den bittra dyra kuren som hjälper vid många intermittenta problem hos både gamla och nya sågmodeller, lika hos alla sågfabrikanter. AT-12 är den nyaste förgasaren till HVA 550 XP.

   TS
Användarvisningsbild

Early adopter?

traktorz  
#440425
Uvskogen skrev:Å min står kvar i källaren mest nu. Litar inte på den alls. Jag klarar mig med Sthil 201:an.
Trist med en så dyr såg som 550. Fast väldigt många verkar nöjda. Antar jag köpte för tidigt....

- Varför inte byta in den mot en nyare, handlaren behöver säkert bara byta förgasare på den, och säljer den sen vidare till en lyckligare kund. Vet du förresten vilken förgasare din gamla 550 har?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440488 Nu klarar jag inte mer..
Det här är proffs såg! De ska inte krånglas på nåt vis. De ska gå punkt slut!
Går de inte som de ska så in med dem bums på studs och se till att de gör det! Det har man betalt för!

Det har inte bytts förgasare, det är bara en variant av samma som de haft hela tiden.
Det kommer fler förgasar varianter, det kommer sällan samma vid var leverans.

Att de har ett nytt ännu tätare filter hjälper inte värst mycket om de inte har gott genomflöde, dvs rengörs dagligen.

Det är inget nytt med flera filter till 550, det har funnits sen dag ett och är tvunget för sågen ska gå i olika förhållanden. Oavsett filter så rensar de inte inte själv bort olja, vatten, is, spån, damm, grus eller vad det än må vara. Att det är lite trä damm som går igenom brukar inte ställa till nåt förrän de fastnar i undermålig olja på kolven och skär på insugs sidan vilket idag är väldigt ovanligt. Då är det värre med vatten.

Här är från Sprängskiss 11.11

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

anersimyra  
#440500 :lol: :lol: :lol: Mange har helt rätt. Reklamera..reklamera och reklamera mera..själv reklamerade jag både huggarbrallor och kängor i dagarna som jag köpte 2014. Det kom både nya kängor och brallor från Engelbert & Strauss och det utan prut.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

sundelius  
#440509
anersimyra skrev::lol: :lol: :lol: Mange har helt rätt. Reklamera..reklamera och reklamera mera..själv reklamerade jag både huggarbrallor och kängor i dagarna som jag köpte 2014. Det kom både nya kängor och brallor från Engelbert & Strauss och det utan prut.. :grin:

Vad var det för fel på byxa och kängor, jag undrar för jag köpte samma som du gjorde :?:

Användarvisningsbild

Re: Luftfilter i fleece eller nylonnät?

traktorz  
#444994
traktorz skrev:Det sitter ju en tätande O-ring mellan luftfiltret och filterhållaren, vet inte om den tillkommit på senare år?


Fotade av luftfiltret med tillhörande tätningsring. Som synes har vi det gamla gula standardfiltret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Brumsten  
#445023 Hej, gult luftfilter 40 my= sommarfilter, svart 80 my = vinterfilter.
Det kom en ny pgr-vara härom veckan, 3.0.10 som ska förbättra tomgången genom ändrad
bränslemängd, in och uppdatera era sågar!
Ha de!
Senast redigerad av Brumsten fre 17 mar 2017, 10:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XP(G) - 2017 samlingstråd

Hema  
#445043 Vad kostar en uppdatering eller ingår det under ett visst antal år?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).