Motorsåg och handhållet

Avgasvärme vs elvärme i handtag

34 inlägg 7929 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437594
åberg skrev:
totte skrev:Det jag menade var: Märker man skillnad på sågens effekt när värmen slås på/av? Rimligen bör det vara rätt försumbart, men det vore intressant att höra.


Har inte klockat kap eller mätt avgiven effekt men jag märker inte skillnad på sågens prestation med elvärme på jämfört med av. Eventuellt att huggaren själv presterar något lite bättre med varma fingrar än med kalla. Hursomhelst är det skönt att ha värmen i handtagen.


Lika med röjsågar, har inte märkt nån skillnad när två röjer och den ena kör med värme. Om alla träd är av exakt samma diameter och samma antal för båda röjarna så kanske det blir skillnad men i verkligheten är det så mycket annat som påverkar en tanklängd.
Men avgasvärmen måste väl ge ett ökat mottryck och större skillnad i sågen än elvärme?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

totte  
#437612
Palms skrev:Lika med röjsågar, har inte märkt nån skillnad när två röjer och den ena kör med värme.

Intressant, skillnaden är såpass liten att man nog måste mäta i ren testmiljö för att påvisa det.

Palms skrev:Men avgasvärmen måste väl ge ett ökat mottryck och större skillnad i sågen än elvärme?

Nej det tror jag inte, det är ju bara att en del av avgaserna tappas av i handtagskanalerna, huvuddelen går ju fortfarande ut i ordinarie utblås.

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441961 Hittade dessa när jag plockade i en låda med R22delar.
Är det månne rensverktyg för värmekanalerna?

DSC_0544.JPG


Magnus M

Avatar Fallback

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

Brumsten  
#441997 Hej, visst är det rensverktyg för avgasvärme på bilden.
Husqvarna 162 SG hade en tid termostatreglering för handtagsvärmen.
Spjällhuser på Partner koksade ofta igen och värmen var svår att ställa in.
Varma handtag var bra, det minskade risken för vibrationsskador och vita
fingrar som är en följd av kyla och vibrationer.
Ha de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).