Motorsåg och handhållet

Måttband ??? Hur långt är 3,70?

16 inlägg 7056 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

550  
#434310
Valmet 890 skrev:Du har inte köpt nytt måttband och monterat på kroken själv? Den niten gick jag på när skördarns måttband gick av och kom till skogen med ett nytt och flyttade över kroken, då visade det fel.
Så rätt krok till rätt måttband.


Sant, har sett att till exempel Hva/Jonsered och Oregons krokar skiljer i längd!

ÅsaNisse skrev:Det är därför det är så viktigt att använda samma måttband när man ska såga till en planka.
Ska man vara noga när man mäter med ett kalibrerat måttband (stål) så ska man ha en kraftindikator för att spänna lagom mycket, samt korrigera för temperaturen. Lärdom från praktik på Vägverkets projavdelning 1967.
Skogsmåttband brukar vara fel på första halvmetern med krokens infästning. Det första jag kollar och justerar.


Det borde väl vara någon enstaka millimeter som skiljer beroende på spänning och temperatur? Upp till 55 dm, sen flyttar man ju kroken till nästa stock.

Niking skrev:
550 skrev:
Niking skrev:Finns ju en anledning till varför man siktar på övermål vid aptering.


Största anledningen är att man ofta kapar någon cm snett på en grov stock. Inte ska man behöva lägga på extra övermål för att man har undermålig mätutrustning? Tycker det är självklart att nya måttband ska stämma bättre överens än det gör för trådskaparen.

Tja, många bäckar små. 1 dm i övermål skadar inte, då någon cm i undermål får stora ekonomiska konsekvenser för skogsägaren.
/Niklas


1 dm övermål ger rätt stora förluster också när det är på varje stock:roll:

Husqvarna motorsågar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).