Motorsåg och handhållet

Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågor

50 inlägg 26754 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Loudwig  
#440822 Bara för att inte lämna er alla hjälpsamma och trevliga personer helt ovetandes..

Köpte i dag en Stihl FS 460C-EM. köpte även sågklingekitet och bytte stihlselen mot Husqvarnas XT sele. Ska slipa lite på upphängningshålen på sågen så de inte har så vassa kanter, kanske äter de inte upp kroken så fort då? Nu snöar det som tusan här så det blir inte röjt så snart. Jag ser dock fram emot det nu! :-BD

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

JensSkoog  
#440836 Grattis till köpet, @Loudwig :-BD

Nu ser vi fram emot att läsa om hur det går med nysågen. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Kalle Ek  
#461650 Hänger på den här tråden då det känns relaterat.....
Jag har kört slut på vinkelväxeln på svärfars Partner B422x och en ny går på 2tkr så det känns lite omotiverat att lägga dom pengarna när man inte vet hur länge den går maskinellt? Kanske "hittar" en begagnad vinkelväxel någon gång och så har man en extra såg.
Hur som...jag kör mest gräs och en del sly, ingen direkt skogsröjning men vill väl kunna röja pass odyl.
Sågen blir inte brukad så ofta men ganska tuffa pass när det väl händer. Då vill jag att grejerna ska funka.
En god vän som har en 345FR med roach-agggregat har talat sig varm för den och sågen verkar finnas rätt rabatterad på nätet nu. Då kommer den med X-selen, diffar den mycket mot XT?
Talade dock med lokala handlaren som servar allt men säljer Stihl. Han tyckte han hade haft problem med servicen och garantier från HQ medan från Stihl så är det inget tjafs, det kommer grejer direkt. Han säger att dom flesta som jobbar professionellt går över till Stihl av kvalitetsskäl. Det gör mig lite orolig för det långsiktiga med en 345, dvs om jag inte kör så mycket och så går något sönder om inom 3 år som inte borde det, att HQ inte är tillmötesgående? Om jag ska gå på Stihl, är det 460 som gäller? ligger väl högt för min budget..

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461654 En variant är ju en begagnad Stihl 480 eller begagnad Stihl 450. Särskilt 480 har ett gott rykte som "evighetsmaskin".

Tänk dock på att Husqvarnas krokar inte håller för Stihls röjsågar/trimmers, utan krokarna blir då förbrukningsvaror. Stihls egna krokar håller dock utmärkt för Stihls röjsågar, men passar tyvärr inte på Husqvarnas putor.
/Niklas

Användarvisningsbild

Krokarna håller...

traktorz  
#461695
Niking skrev:En variant är ju en begagnad Stihl 480 eller begagnad Stihl 450. Särskilt 480 har ett gott rykte som "evighetsmaskin".

Tänk dock på att Husqvarnas krokar inte håller för Stihls röjsågar/trimmers, utan krokarna blir då förbrukningsvaror. Stihls egna krokar håller dock utmärkt för Stihls röjsågar, men passar tyvärr inte på Husqvarnas putor.
/Niklas


Det där med krokar och öglor som inte håller, det låter mer som en skröna.

Vi har gamla Stihl och Jonsered-selar till likaledes gamla FS200 & RS44, men har inte sett några som helst slitageproblem på selkrokarna. Därempt hållaren på Stihl FS200 blev utsliten, men det lagades enkelt med svetsen.

Ref:
traktorz - Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

Användarvisningsbild

Felmonterade trådar?

traktorz  
#461697
JensSkoog skrev:
Loudwig skrev:Upplever ju min nuvarande B380 med 1,8kW lite trött när det kommer till långa grova snören och tungt gräs. Skulle nog helst vilja ha lite mer kräm än i en FS 240 som ligger på samma effekt, eller lite under. Nu är det kanske inte 1,8 kW kvar i min gamla heller i och för sig.. :sad:


FS 240 är för svag i tungt gräs och om man vil ha jobbet gjort snabbt.
Då är det bättre att gå vägen upp till FS460.
Men Stihls trådhuvud är inte värd mycket, enligt mig, och isär inte efter att jag
köpte ROACH som "sundelius" rekommenderade. Med FS460, Roachhuvud och
den grovaste tråden från dom, är tung gräsröjning rena nöjesjobbet.

1485638820_tradhuvud_roach_(2).jpg


- Sitter inte trådarna felmonterade på den här bilden? (Kanske är det förhoppningsvis för att minska brottpåkänning på trådarna?)
- Ska inte trådarna istället placeras närmast spindelskruvens skalle, dvs längst bort från vinkelväxeln, alltså närmast backen i förhållande till den gröna mellandelen?

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

JensSkoog  
#461707 Du är nu skarpögd som en örn, du @traktorz :-bd

Stämmer så absolut att trådarna sitter fel. Jag tog den där bilden
som illustration i den här tråden, och då blev det självklart fel. :((

traktorz skrev:- Ska inte trådarna istället placeras närmast spindelskruvens skalle, dvs längst bort från vinkelväxeln, alltså närmast backen i förhållande till den gröna mellandelen?

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461739 Har tröttnat på skruvar, fjädrar, kåpor o skit som far åt helvete.
Finns bra grejer som funkar utan och de använder jag och rek. så fort jag kan.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461741
traktorz skrev:
Niking skrev:En variant är ju en begagnad Stihl 480 eller begagnad Stihl 450. Särskilt 480 har ett gott rykte som "evighetsmaskin".

Tänk dock på att Husqvarnas krokar inte håller för Stihls röjsågar/trimmers, utan krokarna blir då förbrukningsvaror. Stihls egna krokar håller dock utmärkt för Stihls röjsågar, men passar tyvärr inte på Husqvarnas putor.
/Niklas


Det där med krokar och öglor som inte håller, det låter mer som en skröna.

Vi har gamla Stihl och Jonsered-selar till likaledes gamla FS200 & RS44, men har inte sett några som helst slitageproblem på selkrokarna. Därempt hållaren på Stihl FS200 blev utsliten, men det lagades enkelt med svetsen.

Ref:
traktorz - Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

Jag har själv fått bytt ett antal Husqvarna-krokar, när jag körde Stihl 480 ihop med den gamla Baggenselen (= Husqvarna/Jonsered Comfortsele), så någon skröna är det inte alls.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

källshult  
#461950
Niking skrev:
traktorz skrev:
Niking skrev:En variant är ju en begagnad Stihl 480 eller begagnad Stihl 450. Särskilt 480 har ett gott rykte som "evighetsmaskin".

Tänk dock på att Husqvarnas krokar inte håller för Stihls röjsågar/trimmers, utan krokarna blir då förbrukningsvaror. Stihls egna krokar håller dock utmärkt för Stihls röjsågar, men passar tyvärr inte på Husqvarnas putor.
/Niklas


Det där med krokar och öglor som inte håller, det låter mer som en skröna.

Vi har gamla Stihl och Jonsered-selar till likaledes gamla FS200 & RS44, men har inte sett några som helst slitageproblem på selkrokarna. Därempt hållaren på Stihl FS200 blev utsliten, men det lagades enkelt med svetsen.

Ref:
traktorz - Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

Jag har själv fått bytt ett antal Husqvarna-krokar, när jag körde Stihl 480 ihop med den gamla Baggenselen (= Husqvarna/Jonsered Comfortsele), så någon skröna är det inte alls.
/Niklas

Har råkat ut för det också att kroken går sönder på Huskvarna röjsele har en stihl 410. Provar nu med en vriden schackel från biltema i rostfritt 40 kr
IMG_20170630_201943.jpg

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461954 En intressant approach. Återkom med feedback!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

BM 35  
#462018 Fick tag i en Stihlkrok och bröt upp plåt bläcket som husqv kroken sitter i satte dit stihlkroken och klämde igen bläcket,,Bläcket slits ju åxå men räcker att byta en gång/år istället för att byta krok varannan vecka

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462029 Mycket bra initiativ. Tummen upp!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

MartinH  
#462049 Köpte en begagnad 245 RX med en äldre Jonsereds-sele. Kände igen selen sedan jag använt sådan tidigare. Hittade en krok som passar på Granngården.se, pistolhake heter det, här är länken: http://www.granngarden.se/Hansbo-Sport/ ... 97814_BASE.

Har testat den en gång och det fungerar bra, vet dock inte hur länge den håller men den verkar stadig.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Hema  
#516375
JensSkoog skrev:
Loudwig skrev:Upplever ju min nuvarande B380 med 1,8kW lite trött när det kommer till långa grova snören och tungt gräs. Skulle nog helst vilja ha lite mer kräm än i en FS 240 som ligger på samma effekt, eller lite under. Nu är det kanske inte 1,8 kW kvar i min gamla heller i och för sig.. :sad:


FS 240 är för svag i tungt gräs och om man vil ha jobbet gjort snabbt.
Då är det bättre att gå vägen upp till FS460.
Men Stihls trådhuvud är inte värd mycket, enligt mig, och isär inte efter att jag
köpte ROACH som "sundelius" rekommenderade. Med FS460, Roachhuvud och
den grovaste tråden från dom, är tung gräsröjning rena nöjesjobbet.

1485638820_tradhuvud_roach_(2).jpg

Hej. Lite sugen på en grästrimmer och tittat lite lätt på Stihl och då 410 som störst (önskar en lättare maskin, har idag en Hva 343fr (ca8,7kg) och 536 batteritrimmer (inget att köra längre stund med)) men du skriver att trådhuvudet är kasst på stihls?Har du jämfört med Husqvarnas motsvarighet? För de är jag nöjd med, men jag tyckte handtagen kändes så mycket skönare. Skulle inte kosta mycket extra om husqvarna skulle lägga lite extra på att få bort känslan av "sprickan" mellan de två halvorna. Visst de har gjort handtagen på de lite dyrare maskinerna bättre, men där leder Stihl lätt (iaf vid lite klämmande i butik).

Maskinerna det står typ emellan är Stihl 240,310/311 o 410 eller Husqvarna 535rxt o 336fr.

Hva535rxt har jag testat o den är fin, men jag är kanske lite sjuk, dock lockar Stihl lite. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).