Motorsåg och handhållet

Söker lämplig underväxt såg

17 inlägg 5993 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Söker lämplig underväxt såg

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30997 Det är dax att börja sköta skogen våran lite bättre därför undrar jag om nån som har några bra tips på lämplig röjsåg för underväxtröjning och grövre röjning



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30998 Tycker att du bör köpa stihl 480, den klarar av det mesta och är väldigt driftsäker jämfört med husqvarna men det är bara min uppfattning... Brukar ofta ingå sele eller hjälm då man köper en såg, tycker däremot att husqvarnas sele är något bättre än vad stihlselen är


mvh Johan

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31046 En Stihl 550 skulle jag välja då men vikten är ju ett minus tycker ju en del :lol:

Avatar Fallback
HotRodFranki  
#31252 En Stihl 480 räcker gott och väl, en större såg anser jag vara "overkill".

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31253 Många tips om stihl hittills inget on husqvarna, ska man se upp med dom nuförtiden? Eller har dom ingen lämplig bara?

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31258 Kanske bara att Stihl-förespråkarna är mer högljudda :) Jag kör med en mer än 15 år gammal HVA244rx som fortfarande går som tåget. Därmed får man ju ingen erfarenhet av nyare grejor eftersom de gamla håller så bra :wink:

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31259 Om du verkligen vill ha husqvarna så är det väl inget fel med det, skulle isåfall föreslå 355:an.... deras mindre modeller är inget för grövreröjningar har jag upptäckt :S

Men det är ju bara fara runt och kolla hos dom som säljer sågar, om du nu kommer från umeå så är det skog & trädgård på mariedal och boströms traktor vid alvik som gäller, Bara att kolla vilka som ger det bästa priset, vilka som kan ge rabatter med mera, men mer än 10% på sågarna är tyvärr väldigt svårt att få :/ Likaså är det svårt att få rabatt på 2takt bensin :(

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31262 nja jag har inget favoritmärke
När vi var i småland och högg vindfällen efter gudrun sa rotkaparna att stihls motorsågar spöa husqvarna med hästlängder..starkare, lättare mm
Det var mest därför jag undra om det var lika med röjsågar..

   TS
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31265 Hva 345 är perfekt för det du ska använda den till. Vi kör även grov röjning med 345 och den räcker till, onödigt att köpa 355 om du inte kör bara grövre röjning. Vid klenare röjning är 355an bara tung att bära på.
Vi röjer lika fort i grövre skog med 345FXT som med 252RX som vi hade tidigare (och har än), men man måste köra med lite mer finess, inte bara vålda på :lol:

Jag har märkt att många här tycker att Stihl är bäst, men jag gillar Husqvarna bättre. De är/känns starkare och sen gillar jag inte pekfingergasen på Stihl. Tanken är dumt placerad också, under motorn, och dessutom mkt mindre än på HVA.
Smaken är som baken!

Avatar Fallback
peter399  
#31979
ume skrev:nja jag har inget favoritmärke
När vi var i småland och högg vindfällen efter gudrun sa rotkaparna att stihls motorsågar spöa husqvarna med hästlängder..starkare, lättare mm
Det var mest därför jag undra om det var lika med röjsågar..


Det ger jag inte mycket för. För rotkapning borde en HVA/JRED 372/2171 vara det ideala redskapet. Körde de 50cc så är HVA 346 en betydligt bättre såg än en MS260. I 60cc klassen är det jämnare. De flesta tycker MS361 har ett litet övertag mot 357XP men några hästlängder är det nog inte tal om..
Själv står jag i valet och kvalet för röjsågsköp nu. Kör för tillfället en polares Stihl 480 på prov och än så länge är jag positiv. Mycket lättstartad och driftsäker. Har dock inte testat 345 eller 355 från HVA än. Jämför med mina gamla 244RX:or.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31982 Jag köpte nyligen en Stihl 480 efter att min HVA blev stulen.

Jag tycker den är trevligare att köra, blanda annat för pekfingergasen. Smaken är som veden... delad.

Är det inte så att man allt för ofta siktar på för stora prylar att gå och kånka på? En del har sagt att man kör en Stihl MS200 för grov röjning har jag sett. Kanske är idé om man kan få ett paket med mindre röjare och en MS200 till ett bra pris?

När jag skulle handla nu valde jag en Stihl 480 efter att ha läst trådar här på forumet. Dessutom var den billigare än HVA i samma klass. Då jag handlade var det dessutom kampanj med en massa tillbehör upptill.

Det lilla jag kört med den är jag helnöjd.

//.D

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31986
Sundhult skrev:Jag köpte nyligen en Stihl 480 efter att min HVA blev stulen.

Jag tycker den är trevligare att köra, blanda annat för pekfingergasen. Smaken är som veden... delad.

Är det inte så att man allt för ofta siktar på för stora prylar att gå och kånka på? En del har sagt att man kör en Stihl MS200 för grov röjning har jag sett. Kanske är idé om man kan få ett paket med mindre röjare och en MS200 till ett bra pris?

När jag skulle handla nu valde jag en Stihl 480 efter att ha läst trådar här på forumet. Dessutom var den billigare än HVA i samma klass. Då jag handlade var det dessutom kampanj med en massa tillbehör upptill.

Det lilla jag kört med den är jag helnöjd.

//.D

bra val nu så får du modifiera den om den skall gå riktigt bra

Avatar Fallback
peter399  
#32033 Vad tänker du på för moddar till 480:n knaggen?

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32035
peter399 skrev:Vad tänker du på för moddar till 480:n knaggen?

öppnare filter (vinterfiltret)
öppnare avgasrör gör en jäkla skilnad på orken och rappheten i motorn
har jämfört modifierad röjare och standard och det är en stor skillnad mellan dom men den som är modifierad kan man mata på med mera bränsle utan att hela avgasröret blir kladdigt av olja (aspen) men i regel så räker det med att man slänger pappfiltert och sätter ditt vinter filtret

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32060 Köpte en stihl 550 igår, pga att jag var tvungen att ha en extra såg medans en av de andra var på lagning... Den var faktiskt en aning overkill, väger lite för mycket men jäklar vad ös det är i sågen, Skulle ha köpt en till 480 om jag inte fick 35% rabatt 550:n... :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).