Motorsåg och handhållet

Tips på lätt, vettig Stihl

20 inlägg 7566 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på lätt, vettig Stihl

svenssons  
#431888 Har en eftersatt plantering som jag tänkte ge mig på. Ska ta en del björkved tänkte jag och låta granarna få lite rymd och ljus. Så till frågan; Har en äldre ms180 som jag gett upp hoppet om. ( skrot) 357xpg är liksom inte aktuellt och tycker min Ha 55 är för tung för detta jobbet. Lutar åt en ny ms193 eller en ms180 till. Ev en 211 men den är ett kilo tyngre än 193... Vad har ni för erfarenheter och tankar om 193an? Mvh Björn
20161122_133017.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

Göt  
#431889 varför inte en proffsåg har en ms 201 och är nöjd

Användarvisningsbild

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431890 Jag har föregångaren MS 192 och den har fungerat alldeles utmärkt. Det är väl inte så mycket som skiljer dem åt mer än att 193:an ska ha lite bättre utsläppsvärden. Den har mest använts till olika "skräpsysslor" och lever nu pensionärsliv på landstället.

Den har klarat förvånansvärt mycket stryk trots den lilla motorn men om du inte tänker fälla något grövre än björkarna i bilden så duger den säkert bra.

Avatar Fallback

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

svenssons  
#431891
Göt skrev:varför inte en proffsåg har en ms 201 och är nöjd

Blir nästa såg... för snål nu. Håller på å sparar till CE-kort....

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

itfc  
#431900 Tror du kommer bli nöjd med 193:an. Har haft en 192:a i fem år som fungerat utan problem. Har nu köpt ytterligare en begagnad då jag varit så nöjd.

Avatar Fallback

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

axwell  
#431908 Jag är riktigt nöjd med min MS192, men inte innan jag bytte till bättre svärd och kedja.

Se till att redan vid köpet få den med 12" svärd 1,3 mm och samma kedja :!:

Avatar Fallback

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

Skogen i boden  
#431911 Har en liknande avdelning , fäller med 550 och kvistar med ms 150 världens lättaste såg perfekt till klen kvistning

Avatar Fallback

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

svenssons  
#431921 Kanon! Tack för era åsikter! Hittade en 193a på nätet för 3290. Ska kolla imorgon vad min lokala ÅF vill ha. Kan ju vara värt några hundra om det krånglar under garantitiden...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

Blivande snickare  
#431922 Bra tänkt!! :-BD

Avatar Fallback

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

Ldsaren  
#431941 Varför annat än 201

Användarvisningsbild

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

Sågomanen  
#431943 Du får återkomma hur 193:an var, om det är klipp i motorn.

Jag hade ett liknande projekt förra våren. Jag använde 339xp men mest 555fx :P

Avatar Fallback

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

Ldsaren  
#431946 Jag sålde 192 an var lite klen
201 an bättra vikt effekt förhållande

Avatar Fallback

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

Ldsaren  
#431948 Hva är det mycket strul med både sågar o röjsågar har jag hört .köp äldre i så fall

Användarvisningsbild

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

JensSkoog  
#432038 MS193 med 1.3, 12" svärd duger till mycket. Bytar mellan min 200 och min 192, och det känns att 200'an är en proffsåg, men den lilla sågen är ochså grym och gör jobbet. :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips på lätt, vettig Stihl

svenssons  
#432042 Talade precis med min lokala ÅF. Han håller samma pris som butiken på nätet så då är det inget att tveka på!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).