Motorsåg och handhållet

Byte av motorsåg.

9 inlägg 3401 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byte av motorsåg.

kennethkk  
#430911 Jag har en jonsered cs2152 som jag funderar på att byta bort. Har tittat på Husqvarna 560 eller Stihl 362. Använder idag en Husqvarna 339xp och en Stihl 241 som jag nöjda med. Sen har jag en Husqvarna 288xp som jag använder på vedbaken efter som den är så tung att bära. Så byta bort jonserden och få något i mellan sthil 241 och Husqvarna 288an. Är det någon som har provat någon av dom sågarna som jag har tittat på.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byte av motorsåg.

bm555  
#430916 Hej. Har en Husqvarna 560 XPG från 2016. Jag är mycket nöjd med den.

Användarvisningsbild

Re: Byte av motorsåg.

Sågomanen  
#430968 Jag har en 550xpg och har bara "tomkört" 560xpg men det är bra tryck i den. Har precis köpt Stihl 362 och den är grym. Upplever att det är små skillnader mellan dem men kanske att 560 varvar mer än 362 och att 362 har något mer kraft i stock/vrid.

Är 288:an fin är jag intresserad :smile:

Avatar Fallback

Re: Byte av motorsåg.

kennethkk  
#430980 288xp den är fin. När jag köpte den så hade den gått en tank efter han som hade haft den tyckte den var stor. Så jag har nog kört 10 tankar med den. Köpte den för 2500kr för ca 5 årsen. Den säljer jag inte i första taget den kan komma till användinig igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av motorsåg.

Mossebo  
#431108 Jag har både 550 och 560. Kör med 560 till 99% utav gångerna.
Hugger mest "slutaverkning" på egen mark.
Fördelen med 560 tycker jag är längre gångtid på en tank. Ca 40min. + att jag får mycke mera huggt på samma tid om jag jämför med att köra 550.
Sedan så är det ett jädra gott ryt i 560 oxå så det är en fröjd att kvista med det såget :-)

Har haft lite förgasarproblem på 550 in.
Inne på mitt andra 560 nu å de har gått som klockor. Startar alltid på första eller andra draget.

Användarvisningsbild

Re: Byte av motorsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431195 Hur många drift timmar gick din första 560 ungefär?

Användarvisningsbild

Re: Byte av motorsåg.

Mossebo  
#431202 Svårt att säga... när kom de?
Jag hugger ca 150m3 timmer per år + lite vedkapning.
Såget bytte jag bort nu i höstas.
Anledningen till bytet var att ena fjädern till vibrationdämpningen gått av.
Så då blev det ett inbyte istället för reparation.

Avatar Fallback

Re: Byte av motorsåg.

Hema  
#431212 Sågen kanske var sliten, men en fjäder borde väl va enkelt att byta?

Användarvisningsbild

Re: Byte av motorsåg.

Mossebo  
#431217 Sågen var i kanonskick.
Det var bara ännu en dålig impulsaffär :-)
Så sällan man kommer ut i skogen så jag vill att grejerna skall vara felfria. Nu räknar jag med att det nya sågen skall gå utan minsta bekymmer i ganska så många år igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).