Motorsåg och handhållet

Batteri motorsåg

11 inlägg 5922 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Batteri motorsåg

Lundaren  
#427076 Är där någon kraft och styrka i dem? Har någon prövat?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Batteri motorsåg

tallen100  
#427077 Vet inte men jag är skeptiskt till allt med batteri, utom sånt som ersätter sladdar som skruvdragare o.s.v. sånt är bra.
Men @Niking tror jag vet en del...

Användarvisningsbild

Re: Batteri motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427095 Har kört en del med Husqvarna 536 LiXP. En lätt och smidig såg utan något vrid. Funkar bra så länge du inte behöver göra något instick, samt om träden går åt fel håll, så är trädet inte större än att du snabbt kan ta handen och trycka trädet åt rätt håll. Är träden grövre än ca 15-20 cm i stubbskäret, bör du överväga en bensinare på ca 35-40 cc.

Till rätt bestånd och till rätt arbetsuppgifter är den däremot en mycket trevlig bekantskap.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteri motorsåg

Mats_Orberga  
#427098 Jag har en hva 536 med topphandtag. Till rätt arbete är den överlägset smidig, t.ex. klättring och grovsnickeri/timring. Den ersätter inte en bensindriven såg ens vid klen avverkning men jag är övertygad om att sådana sågar kommer inom några år.

Användarvisningsbild

Re: Batteri motorsåg

Lundaren  
#427205 Ja, jag tror jag väntar och ser vad som händer i utvecklingen med dem. Så det fick bli köp av en ny bensinare idag, husqvarna 545.

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteri motorsåg

tallen100  
#427213 Tror du gjorde ett bra val.

Användarvisningsbild

Re: Batteri motorsåg

Skogsnutte  
#465919 Jag har en hv i120 tror jag den heter... Ligger i bilen jämt dock tillsammans med 2 besinsågar... Inte superstark, inte snabb.... Men jag är så glad att ha den... När jag sågar manuellt hugget virke i sågverket så är det är alltid nån enstaka gren som inte är kapad, en knapptryckning så är det bara att såga...


Enstaka småträd, osv... Ligger med i traktorn utan att lukta avgaser

Har 2 batterier och klarar kanske totalt 1 timmes konstant körande... Men klarar mig i en hel dag när.jag timrar med dessa 2 batterier...

Avatar Fallback

Re: Batteri motorsåg

Hema  
#465946 Jag har två st 110 3Ah batterier och ett ryggbatteri det mindre 540? (nu med största risk trasigt (kass cell antagligen)) när jsg använder de små till min 536lil grästrimmer räcker de typ 10-15min, till motorsågen 536lixp ca10min. Ryggbatteriet höll nästan 1h med grästrimmern. Jag kör inte på ecoläge eller småduttar, utan precis som man kör med en bensindito.

Men det är skönt att ha en tystare maskin.

Avatar Fallback

Re: Batteri motorsåg

tallen100  
#465951 Det är säkert smidigt till småjobb o.s.v, så länge man inte jämför med en bensinsåg i prestanda....

Användarvisningsbild

Re: Batteri motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465965
Hema skrev:Jag har två st 110 3Ah batterier och ett ryggbatteri det mindre 540? (nu med största risk trasigt (kass cell antagligen)) när jsg använder de små till min 536lil grästrimmer räcker de typ 10-15min, till motorsågen 536lixp ca10min. Ryggbatteriet höll nästan 1h med grästrimmern. Jag kör inte på ecoläge eller småduttar, utan precis som man kör med en bensindito.

Men det är skönt att ha en tystare maskin.

Läge att uppgradera batterierna, skulle jag tro! :-) Ångrar inte en sekund att jag gick upp till BLi 200-batterierna (5,2 Ah). Nästan dubbla driftstiden, jämfört med de gamla BLi 110 (3,0 Ah).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batteri motorsåg

Hema  
#465994 Tycker det är hutlöst dyrt. Kanske beställer jag hem nya celler på ebay (Panasonic ligger runt 45-50:-/st) och byter ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).