Motorsåg och handhållet

Gräs,Tistlar,mindre sly!!!

7 inlägg 3342 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gräs,Tistlar,mindre sly!!!

Pimpen  
#30701 Vilken trimmer tillsats ska man andvända sig av??? Har en husqvarna 252rx.Har provat med en sorts tillsats där man andvände sig av räfflade plast remsor 2-4 st, Jag tyckte inte detta var någon höjdare! Har även haft den som man matar in tråd i, Den var ganska bra (om man hade turen att hitta rätt tråd samt att tråden var färsk).Skall bara ha den att trimma lite gräs samt lite grövre ogräs! Har ni nått tipps på nått som funkar?Mvh Stefan



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30720 Har kört med Trimmy SII till en 244 i flera år med 3 mm lina. Fungerar till det mesta som inte är vedartat. Provade även en Trimmy Auto 55 men tyckte att linan gick lättare av med den, så att man tjänade ingen tid direkt med den halvautomatiska utmatningen eftersom man ofta fick ta isär för att få ut linan igen. Sen lärde man sig att mata ut oftare men då ökade ju linförbrukningen istället.

Användarvisningsbild
totte  
#30726 Tråd är bäst till allt ej vedartat. Men det finns många kvaliteter på tråd, somliga håller inte alls, andra funkar mycket bra. Tyvärr vet jag inte vilken som är bäst, nån annan kan säkert fylla i där.

Om det är mycket sly, äldre än årets uppkomst, inblandat i grönskan så är det bättre att köra med en klinga, då håller tråden inte. Särskilt besvärligt om det finns mycket slystubbar från tidigare röjning.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30743 Trekantklinga är inte dumt om det är helt stenfritt.Har provat en variant med en styv lina i fyrkantsprofil som håller hyfsat bra.
Det finns även en kedja att röja med.Den håller nog bäst,men verkar lite farlig.

/Nisse

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30745 Jag kör med dom där svarta fyrkantiga o dom är bra men man måste passa sig för dom går av vid utgången i huvudet istället för att slitas ner i änden. Man får stanna emellanåt o kolla,dra ut o klippa av med tång.

Magnus M

Avatar Fallback
peter399  
#30749 Jag kör med en Oregon - tråd. Den är svart med "stjärnformat" tvärsnitt. Funkarar mycket bra och är slitstark!

Avatar Fallback
M_M  
#31264
peter399 skrev:Jag kör med en Oregon - tråd. Den är svart med "stjärnformat" tvärsnitt. Funkarar mycket bra och är slitstark!

Samma här, funkar klockrent!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).