Sida 2 av 4

Re: Sthil 201

Postat: lör 31 dec 2016, 18:04
av superstig
Använder Stihl 201 sågar till Gallring och Vindfällen .Haft flera 200 förut. Varför bära på 1 kilo extra när det inte behövs ?

Re: Sthil 201

Postat: lör 07 jan 2017, 21:03
av Sunilorblede
Slog till på en under kampanjen innan årsskiftet och idag blev det premiär. Körde 8-10 tankar och måste säga att jag är mycket nöjd. Noterar dock samma sak som många andra skrivit: dumt konstruerat oljelock! Samlas mycket skit där runtikring som lätt åker ner i tanken.

Re: Sthil 201

Postat: ons 25 jan 2017, 15:10
av Tosca
Bind fast en gammal diskborste på dunken så det går att borsta rent locket innan öppning?

Re: Sthil 201

Postat: ons 25 jan 2017, 15:20
av Göt
Tosca skrev:Bind fast en gammal diskborste på dunken så det går att borsta rent locket innan öppning?



Den var smart , tack :-BD

Re: Sthil 201

Postat: ons 25 jan 2017, 19:00
av sundelius
Jag har redan en liten borste fastsatt i dunken men det är lögn i h.....e att få bort skräpet i den smala skåran runt oljelocket 😡

Re: Sthil 201

Postat: ons 25 jan 2017, 19:13
av valtra mega
Enda problemet jag haft med oljekorkskonstruktionen är att det inträffat att den lossnat så oljan runnit ut efter jag tankat har inte varit fastsatt riktigt brukar ske när den blir isig efter några veckor ute i skogen .
Problem med skräp i oljetanken har jag inte haft brukar vinka sågen med korkarna neråt förre jag tankar skräpet som inte faller bort då hamnar tydligen inte i tanken blir ett antal tankningar på ca 900m3

Sthil 201

Postat: tor 26 jan 2017, 06:42
av traktorz
Har sällan haft störningar pga. skräp i oljetanken. Har ändå sköljt ur oljetanken med diesel på ett antal av våra sågar.
Viktigare däremot är att se till att det är rent vid oljehålet i svärdet, och vid gummiläppen som möter detta. Har haft störningar i oljeflödet till kedjan pga det senare.

Re: Sthil 201

Postat: tor 26 jan 2017, 19:10
av Äboda
valtra mega skrev:Enda problemet jag haft med oljekorkskonstruktionen är att det inträffat att den lossnat så oljan runnit ut efter jag tankat har inte varit fastsatt riktigt brukar ske när den blir isig efter några veckor ute i skogen.


Jag har haft samma problem, blivit väldigt noga med att kontrollera att locket varit ordentligt stängt. Ändå brukar det hända att det går upp och oljan rinner ut. Verkar som om låsningen häktar i och går upp när man kvistar.

Re: Sthil 201

Postat: ons 22 mar 2017, 20:40
av loppan
Jag fick möjligheten att provköra en ms201c i några dagar.
Fick även med en 261 på köpet att prova.
Den lokala sthil handlaren tycker tydligen att det finns för mycket Husquarna i bygden [emoji1]

Jag provade att väga dom för skoj skull.
Alla är fulltankade.
201 har 14 tum svärd
261 har 13 tum och som referens
min 560 xp med 15 tum speedcut.
20170322_104749.jpg
20170322_104807.jpg
20170322_104842.jpg


201 väger drygt 5 kg,261 väger 6,5 kg och 560 7,5 kg.

201an är en otroligt lätt såg,i bland undrar man om man verkligen håller i en såg.
Det är en riktigt smidig såg för förstagallring men ska max ha stammar på 20 cm.
261 är också en mycket lätt såg men har sämre effekt än 550.
i det faller så väljer jag hellre 550 men vill man jaga vikt så är det ett alternativ.

Jag noterar även att Stihls oilomatic kedja står sig bra mot X cut.
Det är stor risk att 201 an får stanna kvar hos min som lill såg.

Re: Sthil 201

Postat: ons 22 mar 2017, 20:50
av loppan
20170322_103741.jpg

Re: Sthil 201

Postat: ons 22 mar 2017, 21:02
av Wester
Nya 261:an har 3 kw
550 2.8 kw på vilket sätt menar du att den har sämre effekt?
Har själv bara kört 261:an
så jag har inget att jämföra mot (tycker nya 261:an är ett stort lyft)

Re: Sthil 201

Postat: ons 22 mar 2017, 21:11
av Carlfritidshuggare
Äboda skrev:
valtra mega skrev:Enda problemet jag haft med oljekorkskonstruktionen är att det inträffat att den lossnat så oljan runnit ut efter jag tankat har inte varit fastsatt riktigt brukar ske när den blir isig efter några veckor ute i skogen.


Jag har haft samma problem, blivit väldigt noga med att kontrollera att locket varit ordentligt stängt. Ändå brukar det hända att det går upp och oljan rinner ut. Verkar som om låsningen häktar i och går upp när man kvistar.


Har haft samma lika med min 241. Lärdomarna har varit att 1) tanka innan längre vila om det är frysgrader. Verkar som Valters säger att det blir is som lurar en att locket är ordentligt i.

2) Att våga ta i lite. Har åf runt hörnet och han vred till ordentligt när jag hade problem en gång och trodde locket var sönder.

2) Att inte slarva med att se att markeringarna är rätt. Det har klickat utan att sitta fast. Synd med olja på byxorna. Torkar inte så fort.

Re: Sthil 201

Postat: ons 22 mar 2017, 21:18
av loppan
Det är inte samma klipp i denna 261 an som i de 550 jag kört.
Nu är jag mest van vid 560 så jag är inte helt objektiv kan ju sägas.
Men 261 är som sagt lätt och smidig.

Fortsättning följer,jag ska lämna tillbaka dom i början på nästa vecka.

Stihl MS 201 M-tronic

Postat: tor 23 mar 2017, 07:18
av traktorz
Vet inte om Stihl modifierat oljelocket på nyare modeller, men på vår äldre stor-Stihl MS362 så går inte locket att stänga ordentligt ifall man fyllt på olja ända upp, vilket till en början resulterade i frekvent oljesöl, innan vi lärde oss. Har inte haft samma oljesöls-problem med vår nyare lill-Stihl, antingen har vi lärt oss att inte fylla på olja ända upp, eller så har oljelocket förbättrats i konstruktionen?

Största problemet numera är tankspriddheten som utgör risk att hälla kedjeolja i bensintanken. Försöker ha metoden att först tanka bensin, sen olja. Mindre risk för störningar, om man skulle råka hälla en skvätt bränsle i oljetanken.

HVA 346XP, 550XP, 560XP samt Jonsered CS2153, CS2253, CS2260 har ju RevBoost/PeakPulse, som via vevhusutfyllnader och momentan tändförställningsändring, ger en acceleration och ett klipp, som ingen av våra Stihl-sågar ens kommer i närheten av. Väljer med fördel lill-Stihlen MS201 med vass kedja till röjning och kvistning, pga dess unikt låga vikt.

Ref:
Stihl ms 201 M-tronic
Stihl 201 ms
Sthil 201

Re: Sthil 201

Postat: tor 23 mar 2017, 09:03
av can
Har kjørt både 550 og nye 261, synes 261 har mest krefte