Motorsåg och handhållet

Röjsåg 250 vs 345

10 inlägg 5522 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg 250 vs 345

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1738 Köpte en ny röjsåg i vintras, men har inte haft tillfälle att prova förrän nu.
En kompis med 250 hängde med, så vi har kastbytt ngra ggr.
Tänkte bara meddela att skillnaden var mkt större än jag trodde.
Några första intryck:

Motor: Hoppas jag missat ngn justering rejält, för min 345 har inget bottendrag.Även mellanregister saknas. Från tomgång till toppvarv går det riktigt seegt,och toppvarv krävs för att den ska orka.Gles röjning i oländig terrräng hade gått bättre med en röjkniv.Toppeffekten är tillräcklig,så i viss typ av röjning fungerar den säkert bra.
250 känns som en V8 i jämförelse.Rapp på gasen och tål ansättning innan toppvarv uppnåtts.
Måste luska lite i vad som kan göras åt motorn.Några tips?

Ergonomi: 345 är lättare, mindre och smidigare. Passar nog bra för folk under ca 180cm. För mig var den för liten, så det blev höga stubbar.
Ska åtgärda detta,hoppas jag, med ett torn från gräsmodellen.
Ett skyfall gav anledning att testa handtagsvärmen.Bekvämt, men bra handskar hade också löst problemet.

Slutsats: Som min bekant sa: "Har du köpt en kärringsåg?"



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1739 Hur är tomgången på den???

Skulle nog rekomendera att du lämnade in den där du köpt den, innan du gör nåt alls!

Går inte detta försök ge den lite mer bränsle På H o lite mer På L.
Med lite menas mindre än 1/8 varv ut, max 1/4.

Det finns mycket man kan o bör testa innan verktyg åker fram, så åk tillbaks o se vad de säger.
Senast redigerad av Mange tis 16 maj 2006, 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Fredrik  
#1740 Hej Nisse,
Håller med Mange, lämna in den för att få den kollad och beskriv problemet för handlarn.
Det ska vara bättre drag i 345 än det du beskriver.
Kör du Aspen eller egenblandat föresten?

MvH Fredrik

Avatar Fallback

PLOMBAD?

snoken  
#1741 Min lilla Stihltrimmer var "plomberad" för inkörning när jag köpte den, dvs chokad för fetare blandning.
När "plomben" släppte blev det genast bättre drag, däremot sa handlarn att om den inte gkorde det så skulle jag gå tillbaka. Symtomen var som dina tills den släppte...

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1743 Det ska alltså vara hyfsat drag även i en 345:a?

Snoken: Hur var den plomberad? Man kanske skulle läst instruktionsboken..

Givetvis kunde jag inte hålla mig från att skruva lite på munstyckena.
Vred ut både H o L 1/4varv. Gjorde ingen märkbar skillnad. Tomgången var OK.Ställde upp den så mycket jag tordes.
Körde bara tre tankar, så den ska nog utvärderas lite grundligare innan jag "sågar" sågen helt.

Körde på Aspen. Tänker göra det åtminstone 10-15liter.

Skall slå en signal till säljaren, men reservsågen (som står på årets inköpslista) blir nog en 252.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1757 Har pratat med säljaren ang. detta. 345 kan ej jämföras med 252 som ÄR betydligt rappare.
Som mkt riktigt påpekats så krävs det ca 15tankar innan sågen är inkörd och presterar sitt bästa.Någon plombering eller inkörningsmunstycken finns det inte.
Glömde fråga om utväxlingen skiljer sig åt. En högre utväxling( och klinghastighet) skulle kunna förklara en del av segheten.
Någon som vet hur det förhåller sig med detta?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1763 Var det en 250 eller 252 din kompis hade när ni testade???

Faktum kvarstår, även om den är mindre ska den gå riktigt.
Under inkörning har man de ställda lite rikt så de får lite extra smörja o inte blir varma direct. Efter ett tag 0-15 tankar lite olika vad man tror o tycker, ställer man in dem ordentligt. Har den inte blivit testad o körd i butik så är den på fabriks inställning (inte lyckat) troligtvis inte skadligt, men lite onödigt i mitt tycke.
Jag sett många som säljer utan att testa o får i regel mer service på så sett.
En jag startade gick inte att få ordning på, visade sig vara felmonterad senare.
Som kund vill jag veta att den går o som säljare vill jag veta det samma.

Avatar Fallback

252 krånglar oxå

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1830 Har en 252 med några år på nacken. Stark är den men svårstartad så in i... när den stått ett tag. Verkstadskillen säger att det är bensinen, Aspen som inte tål att stå, samtidigt som han byter ett membran. Några tips om hur man förbereder en såg för "vinter (eller smmar9 vila"?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1831 Konstigt? Det man hört om alkylatsoppa är ju att den tål att åldras betydligt bättre.
En gammal huskur för övervintring är annars att köra den tom på soppa, öppna stiftet och slå i en skvätt 2T- olja å dra runt.
Vet ej om det även funkar på modernare utrustning.

Har f.ö lånat en 252:a, växelkört ngra dagar och faktiskt hittat en del plus med 345:an.
- Ett drygt kilo lättare märks efter ett tag.
- Märkbart snålare. Gissningsvis 15-20%.
- Avverkar bra på toppvarv.
- Dekomp och startgasläge är bekvämt.
- HVA's röjarkläder är bra.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1834 Tankar fullt innan långtidsförvaring.
Vanlig 96 med inblandad 2 taktsolja (vilket även 4 taktarna får en skvätt av), i kombination
med regelbunden "start/motion" var 2-3é månad gör att grejorna mår och går bra när de väl ska användas igen.

Alkylatsoppan ger jag, som sagt var, inte mycket för.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).