Motorsåg och handhållet

450k, havari ?

5 inlägg 2489 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

450k, havari ?

sitka  
#30563 Unnskyld, jeg skriver på norsk, men vi har ikke noe slikt forum her i landet.

Jeg har en ca 8 år gammel Stihl 450k som sikkert har gått en 1500 - 2000 timer. Men nå har noe skjedd,når jeg rykker i startsnoren følger bladet med, og det gjør den vanskelig å starte, og bladet står heller aldri i ro. Jeg tviler på at det er vinkelgearet foran, det skiftet jeg i fjor, og har smurt regelmessig. Hvis jeg drar rundt bladet med hendene, blir det også sånn poff - lyd, kompresjon, som når jeg starter den.

Altså hva er galt ?? Jeg vil gjerne forhøre meg litt før jeg eventuelt leverered den inn til en reparasjon. Jeg skrur ikke noe særlig på maskine, og vet ikke så mye, men jeg innbiller meg at det må være en slags clutch bak med motorhuset det er noe galt med. Er prisen på deler og reparasjon så høy at man like kan kjøpe ny maskin? Eller er det kurant å gjøre selv, evnentuelt er det noe annet som er defekt ?

:roll:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30565 det är garanterat kopplingen och då säkert bara en fjäder som har gett upp,så det kan vara värt att laga beroende vilket skick maskinen är i för övrigt.Det kan du klara att byta själv o du ej har tummen mitt i handen.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30592 Det kan helt enkelt bara vara fullt med skräp.

Tvätta kopplingen o se så det rör sig ordentligt som det ska.

Finns delar till dessa så det är lungt.

:D

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30625 Min Hva bar sig åt på det viset sedan jag karvat lite för mycket i mina skyddsbyxor :x

Avatar Fallback
sitka  
#30784 Takk for svar. At det kunne være såpass lite galt som en fjær eller bare masse skit var jo godt å høre. Jeg er litt skeptisk til å åpne opp dette her, så jeg overleverer den til en stihl forhandler jeg vet/håper ikke lurer meg i morgen. For sikkerhets skyld kjøper jeg også med hjem en ny 450 men med langt riggrør, da jeg stort sett bare fjerner gras og smått kratt (sly?), med sant flexi sak og trekantkniv, og da blir den k versjonen litt kort. Så får den gamle stå med sagblad på året rundt.

Tummen mitt i hånden, tror jeg er det samme som når vi nordmenn sier at noen har , ti tommeltotter, 10 tomelfingre. Jeg har vel kanskje åtte av dem. Det kan vel hende likevel at det hadde gått bra om jeg hadd klyvd den og sett etter, . Jeg vurderte også å kjøpe Husqvarna så jeg tittet inn på hjemmesiden deres, og der er jo det å rengjøre koblingen oppsatt som en del av vedlikeholdet, jeg antar vel at de mener en godt kan gjøre det selv. Jeg har jo skiftet startsnor et par ganger, men det kunne vel til forveksling likne på en episode av han der som går på TVen her i Norge og av og til, "Fråga Bertil" heter det vel.Etter at jeg hadde klipt i stykker den innkjøpte snorden så den var altfor kort, ble jo gode råd dyre. Redningen ble båndet til hunden som var innpå en sånn liten trommel, som jeg slo istykker med en hammer og tok så mye av båndet som jeg trengte til startsnor og monterte med en anvisning som jeg lastet ned på en PDF fil, for set stod ikke så mye om dette i bruksanvisningen pussig nok.Det gikk jo det og. :shock:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).