Motorsåg och handhållet

Bärmes till motorsåg

11 inlägg 6547 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bärmes till motorsåg

fax  
#420525 Att gå och släpa motorsågen i handen ut till och från skogen är ingen höjdare.
För att hitta ett alternativ så slaktade jag en gammal trotjänare, Fjällräven ryggsäck och hängde på sågen. Vikten på mesen är 1,2 kg. När jag testat prototypen och ser om den funkar får man tillverka lite mer permanenta fästen. Nu är det bara orginalremmarna till mesen, som används. Bensindunken kan sedan fästas över sågen och hjälmen kan hängas under.
Är det någon som har ide'er till förbättringar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bärmes till motorsåg

Vilsten  
#420530 Har funderat på en liknande lösning själv, främst då jag går igenom rågångar och vandringsleder. Men vore det inte bättre att vända på sågen? Mer tyngd högre upp....

Avatar Fallback

Re: Bärmes till motorsåg

Tosca  
#420535 Ja, att vända på sågen vore kanske önskvärt, dunken under och hjälmen på toppen.
Mindre risk att man blir nedsölad av olja och bensin på det sättet kanske?

Avatar Fallback

Re: Bärmes till motorsåg

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420536 Bra tips att bära sågen på.
Använder själv kort rep med ögla och binder ihop såg och dunk.
Lägger detta över axeln med sågen bak och dunken fram.
Skall brytjärn med så hängs det fram med dunk.

Men detta tips är klart bättre.
Skall prövas.

Användarvisningsbild

Re: Bärmes till motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420539 Finns redan några trådar om detta. En variant är ju fjällrävens brandkårsram http://www.fjallraven.se/fire-brigade-frame-hb som dock bör kompletteras med ett höftbälte.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bärmes till motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420541 Blir ho stålen (stulen) viss du ligg ho der du slutta til neste dag, eller skal du fila og sånn eller vill du berre ha ho inn?

Användarvisningsbild

Re: Bärmes till motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420545
Niking skrev:Finns redan några trådar om detta.
/Niklas

Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna och Finns det ryggsäck till motorsåg
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bärmes till motorsåg

fax  
#420594 Ang tyngdpunkten så har jag har grovtestat och tyngdpunkten kommer tämligen högt. Ni kan se på bilden att bärselen sitter fast en bit ner. Om jag inte missminner mig fanns det en färdig hylla att komplettera mesen med - men det var på Hedenhös tid - så den kan nog numera bara hittas på museum eller antikvariat. Med en sådan hylla hade den varit mycket lik Fjällrävens räddningsram.
Fördelen med denna ram jämfört med Fjällrävens räddningsram är att den är 3 papp billigare.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärmes till motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420595 Kan ju finnas någon brandkårsram på blocket, loppis eller secondhand för humana priser.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bärmes till motorsåg

Jenny  
#420626 Den gamla baggenselen kunde man "fälla fram" en bärbåge på som man lätt kunde bära sågen på, perfekt när man skulle gå långt eller åka skidor, de är dock borta ur handeln numera.

Användarvisningsbild

Re: Bärmes till motorsåg

MartinH  
#420938
1480451327_dsc_0313.jpg
En lösning är att göra en cykelkärra, fick tag på ett bra underrede och byggde en låda. Har också ett handtag så jag kan dra den för hand också.

Har en annat underrede till denna som är plant, det har jag använt för att köra fram kapade vedbitar med.

Har åkt till kund som var nära med denna kärra och cykel.

Mvh!

MartinH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).