Motorsåg och handhållet

Kedjeslip köptips

54 inlägg 44235 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

SvenE  
#426689 Fort men fel.

Elfving   - lör 26 nov 2016, 14:18



Tänk på att transformator behövs för att använda den där i vårt elnät, 120v står det i ebay description.


Jaa. jag beställde ju en Oregon hydraulisk på ebay. Beställningen gick "fort men fel" i julrushen kanske :wink:

Elving gjorde mig uppmärksam på att det var 120 V, vilket jag inte hade en tanke på.
Här tänkte jag direkt "problem".
Vad göra?

Tur i oturen så hade inte varan skickats så efter några mail-växlingar så fick jag pengarna tillbaka, vartenda öre.
Tack ebay.

Tips! Ni som köper varor på nätet kolla specen innan ni beställer, framförallt vad gäller det elektriska.

:smile: Det är på sina misstag man lär sig :smile:
Det har skrivits förr, detta forum, med denna erfarenhet bakom tangenterna, är kanon.

När det har flödat in en del kulor i börsen, så ska jag ut på nätet och beställa en 230V slip, innan kulorna forsat ut.

God fortsättning på er alla skogsintresserade.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

SvenE  
#427519 Jo glömde en sak.
Tack Elfving för att du uppmärksammade mig, tack för infon.
Och önskar dig och alla ett

GOTT NYTT ÅR

Hade bra i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

Torbjörn Johnsen  
#431436 Här finns en instruktiv film om hur Markussons slipmaskin monteras, justeras och används:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

mule  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456227 Hej

Jag undersöker marknaden för kedjeslipar och väger nu mellan Maxx och hydraulisk Oregon. Oregon är lite dyrare. Maxx har den där patenterade utifrån-slipningen. Är det någon som kan har någon synpunkt om vilken som är bäst? Annat alternativ som jag har missat?

Jag har fått tips av en bekant om diamantskivor som han verkligen rekommenderar. Min mekverkstad avrådde dock från dessa skivor för att de lättare skulle bränna tänderna. Synpunkter på detta?

Björn

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

JensSkoog  
#456292 Skulle nog tagit Maxx'n med utifrån slipningen.
Efter att jag har körd i några år med Stihls slipmaskin, är det just det
med att den sliper en tand in och en ut som jag frågsätter. :wink:

Har körd ganska mycket med diamant, och skulle mena att den skivan
ger mindre värme i tanden än sten. Mycket precis slipning. Värme i
tanden beror ju ochså på hur hårdt man körer. Senn är det ochså så att
skitiga stenskivor bränner tänderne mycket snabbt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

Pabene  
#456298 Jag har ingen erfarenhet av att slipa sågkedjor men har slipat en hel del fräsar, svarvstål och bandsågblad. En del av det som jag nu sett här på forumet i reklaminslag och filmer gällande kedjeslipar, är långt från vad man fick lära sig en gång i tiden.
När en slipskiva skär bort mycket material blir stålet nära slipytan upphettat. Stålet anlöps och tappar i hårdhet. Om man "döljer" det blå-anlöpta med ett lätt skär har ändå anlöpningen nått djupare in i stålet.
Det bästa är oftast att slipa "mot eggen", med så lätta skär som möjligt och helst med vätskekylning.
Då de flesta slipmaskiner slipar med skivan roterande åt samma håll och då kedjan inte vänds så att vänster och höger tänder slipas separat, uppfylls ju detta bara för den ena sidan.
Sedan är det viktigt att välja slipskiva med omsorg. En bra, väl-skärpt och balanserad keramisk skiva med rätt hårdhet för det material man slipar i, kan ge mycket fint resultat.
Bornitrid-skivor har mycket skarpa "slipkorn" och slipar "kallare".
Jag undrar ju fortfarande om det verkligen är diamant i de skivor som förekommer här.
Jag tycker det är bra om man först kan urskilja vad som är det "allra bästa", sedan förstå vad konsekvenserna blir om man gör avsteg från det bästa och därefter gör sitt val av maskin.
Man säger ju också att "Det bästa är det godas fiende".

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

mule  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456300 Tack för bra svar.

Är det någon här som har provat att kyla kedjan vid slipning, eller anser ni att det inte är nödvändigt?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

JensSkoog  
#456304 Vil säga att vad "Pabene" skriver är mycket bra och riktigt.
Har jaktat på mer information om vad som faktiskt är diamant och vilka typer stenskiver
jag har, men det är svårt att få redat ut :???:

Senn är det så att oberoende av vilken typ slip eller skiva man har, så är det snabbt att köra sönder kedjor om man går på för hårdt och avverkar för mycket. Jag kör hellre genom två gånger om kedjan är stenkörd för att undvika värme i tanden.

Kylning med någon sorts vätska skulle inte gå på min slip, och det
är inte nödvändigt hellre, om man har lärd sig slipen bra. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

MartinH  
#456364 Här är en tråd som jag startade om MAXX-slipen: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Mycket nöjd med den, se även min youtubevideo om att använda MAXX-slipen.

Har också funderingar på att skaffa en bornitritskiva till den, för att få bättre slipresultat hoppas jag.

Går också att gilla ned ryttarna med den, blir väl sådär men det beror nog mest på att jag inte ids vara så noggrann med inställningarna.

Mvh!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456372 Jag kör också MAXX-slipen och kan rekommendera den, framförallt för att den slipar mot eggen för alla tänder. Det krävs dock att man tänker sig för vid användning och inte bara slipar på om man vill ha likadana höger- och vänstertänder.

Att inte gå på för hårt är viktigt som Jens skriver, hellre två rundor med lite slipning på kedjan än en runda med "avverkning".

Lika viktigt är det att forma skivan rätt. Observera att detta bör göras med hjälp av ett anhåll för att få skivan riktigt rund. Några enstaka gånger kan man köra för hand utan att skivan blir "orund", men ett anhåll rekommenderas. Jämför t.ex. med en våtslipsten som lätt blir "orund" efter ett antal yxor, knivar, stämjärn och lieblad. Tormek har ett diamantstift på ett anhåll som rundar till slipstenen relativt snabbt, jag har dock inte hittat något liknande som passar MAXX-slipen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

mule  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456420 Hur menar du att man behöver tänka sig för för att få till tänderna lika på båda sidorna?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

BjörnS  
#456423
mule skrev:Hur menar du att man behöver tänka sig för för att få till tänderna lika på båda sidorna?


Ställer man in anhållet för vänster tänder så att den slipa 0,1 mm och sedan svängar över till höger tänder blir det inte samma mått där. Man får altså ställa in anhållet igen. Annars blir tänderna på höger och vänster sida olika lång.
Jag mäter tanden med skjutmått ibland.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

JensSkoog  
#456455
BjörnS skrev:
mule skrev:Hur menar du att man behöver tänka sig för för att få till tänderna lika på båda sidorna?


Ställer man in anhållet för vänster tänder så att den slipa 0,1 mm och sedan svängar över till höger tänder blir det inte samma mått där. Man får altså ställa in anhållet igen. Annars blir tänderna på höger och vänster sida olika lång.
Jag mäter tanden med skjutmått ibland.

Det där är ju inte bra, skulle jag mena :-o

Fördelen med maskinslip skulle ju vara att alla tänder blir lika långa. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456479
mule skrev:Hur menar du att man behöver tänka sig för för att få till tänderna lika på båda sidorna?

Att man måste se till att skivan verkligen hamnar i mitten av de två lägena för anhållet. Detta kräver lite shimsande av 3 mm slipskivan, den 0,5 mm shims som kommer med slipen räcker inte alltid.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

mule  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456495 Aha. Det här kräver en del fipplande, tydligen. Jag får experimentera lite när jag får maskinen i nästa vecka. Diamantskivan var restad och dröjer ytterligare någon vecka.

Jag tänker att maskinen gör mest nytta när man har sågat i sten och / eller när man har filat kedjan ett längre tag så att den blivit ojämn. Då vill man ju gärna få vinklarna rätt igen och tänderna lika långa, en "återställning" alltså. Helst skulle ju detta kunna åstadkommas så automatiskt som möjligt på ett antal kedjor på raken. Allra bäst vore det naturligtvis om jag själv kunde ta en kall pilsner under tiden... Nå, jag kanske kommer en bit mot Nirvana i alla fall.

Tack för alla tips så här långt. Fantastiskt forum detta!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).