Motorsåg och handhållet

Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

21 inlägg 8167 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

vajnis  
#417016 Hittade bilderna på nätet och tänkte på den här tråden.
Träden heter Baobab(Madagaskar).

1478545140_madagaskar.jpg

1478545851_baobab.jpg


Vilken "hypotetisk" fällningsteknik skulle rekommenderas i dom här fallen? :???:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

tallen100  
#417019 Tror jag skulle låta det stå, det blir ju ändå svårt att hantera efter ev fällning :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

JensSkoog  
#417040
vajnis skrev:Hittade bilderna på nätet och tänkte på den här tråden.
Träden heter Baobab(Madagaskar).

Vilken "hypotetisk" fällningsteknik skulle rekommenderas i dom här fallen? :???:

Ingen skulle väl villa fälla en baobab, och lite svårt skulle det varit. Finns
ett som är 47 m omkring, så då fick man ha sågsvärd på 7 - 8 meter :surp:

Tror jag använder dynamit om någon skulle beställa mig till att ta ner ett sådant träd :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

MartinH  
#417044 Man kanske kan göra en längre kastsåg, se denna hemsida: http://www.throw-saw.com/.

Men får då förlänga själva sågdelen och ha ett långt rep. Sedan ta några gubbar som drar fram och tillbaka på varje sida.

Detta blir en horisontell sågning jämfört med en vertikal, men det ska väl gå? :grin:

TIllägg:
Skulle nog börja med en Husqvarna 3120 med långt svärd med .404-kedja och (försöka) göra övre och undre riktskäret. Sedan köra så mycket det går runt trädet med motorsågen. Sedan använda en egentillverkad kastsåg av en .404-kedja, går att köpa på rulle från Oregon. Svetsa fast fästen i varsin ända av motorsågskedjan och i dessa fästa rep. Sedan ett antal gubbar i varsin ända som drar framåt tillbaka och genomför resten av fällskäret. Slå in ordentliga kilar bakom fällskäret eftersom så inte kedjan nyper fast under tiden man sågar.

Sedan ska man väl först fråga sig, får jag fälla detta träd? De ser ganska spektakulära ut. Vad säger myndigheterna om detta? Denna fråga ska man väl alltid fråga sig när man är i trädfällarbranschen oavsett land och träd.

Med vänlig hälsning!

MartinH

Avatar Fallback

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

jannee  
#417634 En liten Platan med säkra hörnet :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

Aayden  
#417647
tallen100 skrev:Tror jag skulle låta det stå, det blir ju ändå svårt att hantera efter ev fällning :mrgreen:


Det har kanadensarna en bra lösning på :grin:


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).